Bike prøvekjører nye MV Agusta Brutale 800 Dragster RR

Oscar Algott hos Bike Sverige er akkurat kommet hjem fra MV Agustas pressevisning av de to 800-modellene i RR-utførsel. De umiddelbare kommentarene er svært positive.

– Den er absolutt veldig bra. Jeg håper inderlig at motorsyklistene får opp øynene for MV Agusta. Dragster har solgt svært bra i Europa, og det vil være synd om vi her oppe i nord skal gå glipp av en så fantastisk sykkel.

Det er lett å fortape seg i detaljer som de eksepsjonelle trådeikefelgene – det er utrolig fint med hvite felgbaner, rødelokserte nav og eikenipler, samt svarte eiker. Jo da, det kommer til å være et helvete å holde rent, men hvem bryr seg vel om det?

RR handler imidlertid ikke bare om utseendet. Det er lagt minst like stor vekt på ytelsen. Selvfølgelig har modellen MVs nyeste styresystem MVICS 2.0 og den dobbeltvirkende quickshifteren. 43-millimetersgaffelen er helt ny og en kilo lettere enn forgjengeren takket være innerbein av aluminium (som hos 1199 Panigale, men denne måler 50 millimeter).

Motoren kjenner vi igjen fra øvrige 800-modeller, og den leverer i denne utførselen 140 hestekrefter ved 13 100 rpm. Effektøkningen sammenlignet med øvrige modeller i Brutale-familien kommer fra en nyutviklet luftboks, et nytt eksossystem og doble injectors per sylinder, og dette gir en toppfart på 245 km/t. Veivakselen er motroterende, det vil si motsatt vei i forhold til girkassen, og dette gir betraktelig redusert gyroeffekt (les: en lettsvingt modell).

Dragster RR leveres i to fargekombinasjoner, rød/hvit og rød/svart. I Norge vil den koste 249 900 kroner.