Bike har prøvekjørt Suzuki V-Strom

Bikes utsendte Oscar Algott har akkurat kommet hjem fra prøvekjøringen av nye Suzuki V-Strom 1000, som presenteres i Almeria i Spania i disse dager.

Hvordan har lanseringen vært?

– Interessant! Det hersker ingen tvil om at Suzuki har våknet til live igjen og satser på en måte som vi ikke har fått oppleve på mange år. I prinsippet var alle som har vært innblandet i utviklingen av nye V-Strom 1000 på plass, og var ivrig etter å få greie på synspunktene til samtlige journalister, samt å stille seg til disposisjon for spørsmål. At enkelte nøkkelpersoner pleier å være med er vanlig, men i dette tilfellet hadde de satset stort.

Hva er ditt førsteinntrykk av den nye V-Stromen?

– Klart positivt! Tidligere spekulasjoner om at den nye modellen var en sminket versjon av den tidligere DL1000 som ble presentert i 2002, er som blåst bort. Dette er og føles som en nyutviklet motorsykkel.

Hvordan var den å kjøre?

– Det nye chassiset er et svært bra kompromiss mellom komfort og underholdende kjøreegenskaper. Fjæringen er myk og følsom, men fungerer også fint når tempoet øker.
Med hånden på hjertet må det erkjennes at den var betydelig mer morsom å kjøre enn det jeg hadde forestilt meg. V-twinnen på 100 hestekrefter er mer enn tilstrekkelig, og den har en svært trivelig og førervennlig karakter. Tracion control-systemet jobber effektivt, og det samme gjelder også ABS-en.


Hvis du må oppsummere den nye V-Strom med ett eneste utsagn – hva blir det da?

– Et vellykket første skritt mot det som forhåpentligvis er en ny og mer aktiv Suzuki.

Norsk pris er i skrivende stund fra 199 900 kroner.