Bike har prøvekjørt BMW S1000R

I slutten av forrige uke var jeg på Mallorca under lanseringen av BMWs nye streetfighter – S1000R. At navnet er slående likt merkets testvinnende Superbike-modell er ikke tilfeldig. S1000R er nemlig helt og holdent basert på S1000RR, og det sier en god del om ytelsen til den nye modellen.

Jeg tilhørte den fjerde og siste gruppen som kjørte ned til den spanske middelhavsøya, og var heldig med det. Ikke nok med at vi som eneste gruppe innledet med et fabrikksbesøk i Berlin ved produksjonsstarten av nineT; vi var også den eneste gruppen som hadde sol under hele lanseringen. De andre hadde stort sett regn hele tiden, og den første gruppen fikk dessuten en del snø.

BMW innledet pressekonferansen med at en av deres testførere sladdet rundt på parkeringsplassen utenfor restauranten, tok noen wheelies og avsluttet det hele med en real burnout – alt sammen til stor glede for oss. Delvis ble dette et morsomt minishow, men det viser også til en viss grad hvilke kunder som BMW vender seg mot med S1000R.

Mallorca byr på det meste når det gjelder veier, først og fremst kjørte vi på svingete fjellveier. Hver testsykkel var utstyrt med GPS med samtlige deletapper forhåndsprogrammert. Det var også ikke snakk om vanlig gruppekjøring, men hver og en kunne selv velge tempo etter smak og behag. Et svært bra opplegg som flere produsenter burde ta lærdom av.

Testsyklene var utstyrt med Sport- og Dynamic-pakke, som innebærer:

DDC – semiaktiv fjæring
DTC – gyrostyrt traction control
Cruise control
Quick shifter
Riding Modes Pro – fire kjørenivåer, standardutgaven har to
Varmehåndtak
Underkåpe i motorsykkelens farge
LED-blinklys

Kort fortalt er S1000R en svært bra motorsykkel med en ytelse som slår det meste, også når det gjelder 1000-kubikks sportssykler, samtidig som BMW ikke har glemt de ”vanlige” kundene og deres behov for praktiske egenskaper og passende tilbehør.

I Norge er veiledende pris i skrivende stund fra 208 200 kroner.