Bike er tilbake på banen etter krasj

Alt som kunne gå galt da vi skulle bytte plattform på hjemmesiden gjorde nettopp det, og vi vil be alle som ble direkte berørt av dette om unnskyldning. Forumet er selve hjertet i hjemmesiden, og etter mye om og men er vi nå på rett vei.

Alle de tidligere funksjonene finnes fortsatt, og vi har lagt til avatarbilder i visningen, samt hvilke av de som følger tråden som er online. Vi vil dog fortsatt helst ikke ha hoppende og dansende smileys. Det holder at det påstås at en del av innleggene har et uryddig innhold… Hvis det er en lang tråd, vil knappen ”Siste innlegg” ta deg direkte til slutten av tråden.

Se hva som er nytt
For raskt å kunne se hva som er nytt, har du som innlogget fordelen av at det står stjerner ved de kategorier som har nye innlegg siden du besøkte kategorien sist, samt hvor mange nye innlegg som er kommet til. Når du tar en titt i selve kategorien, ser du også om det er en helt ny tråd, eller om det bare er oppdateringer.

Mer styring selv
Men når du besøker siden for først gang er jo alt "nytt". Klikk gjerne på "Merk alle tråder som lest", så vil det bli mer tydelig i fremtiden.

For raskt å kunne få opp en bra visning av alle de nyeste innleggene i forumet har vi laget ”Vis de siste innleggene”, som på http://www.bike.no/forum/senaste viser alle innlegg uansett kategori. Her kan du også velge å sortere forumtrådene på ulike måter. Og videre kan du på profilen din også styre om du ikke vil se innlegg i visse forumkategorier. 

Ingenting er forsvunnet
Ingen data er forsvunnet fra verken profiler eller forum; alt er nå så komplett som det kan få blitt. Dere som har hengt med i hundre år husker sikkert den arkivlisten som fantes fra forumet i årene 2003-2006, og akkurat den biten mangler fortsatt. Vi driver og sjekker om det går an å konvertere også disse dataene; ellers kjører vi en arkivliste som tidligere; med andre ord at det kun går an å lese fra denne listen.

Når det gjelder garasjen, kan et medlem ha flere motorsykler, og alle bildene er selvsagt koblet opp mot den respektive modellen. Ingen bilder eller beskrivelser er blitt borte. Målsetningen er at alle skal ha riktig merke + modell, noe som gjør det lettere å søke og gir deg som bruker en bedre database på sikt. Tidligere brukte vi både GSX-R 1000, Gixxer, K6, GSXR og så videre for å beskrive en modell, og da blir det veldig rotete. Nå har vi kjørt en matching for å få alle inn i den samme databasen. Tidligere var det opp til hver enkelt hva man skrev i listen, og da virket det hele uryddig.

Ikke 100 % nøyaktig
Denne matchingen kan aldri bli hundre prosent nøyaktig, men har du en modell som ikke står på listen, gjetter programmet så godt det kan. Da kan en kul gammel crosser fort bli en litt kjedelig scooter… Dobbeltsjekk altså listene i garasjen din! Avhengig av hva du har kalt din garasje, kan matchingen ha blitt feil. Og hvis vi ser på bildene at din "KTM 690" er en ”690 Enduro R”, tar programmet tak i den første modellen, og da risikerer man at det blir en 690 Duke, siden det ikke finnes noe som heter bare KTM 690. 

Er dette feil, så åpner du garasjen og klikker på ”Rediger”. Under bildene finnes det en rubrikk med merke + modell. Velg den riktige modellen.

Hvis det er flere modeller som mangler på listen og som dere skal benytte (i garasjen) – send oss en PM eller kommentar, så legger vi dem inn, slik som for eksempel Alibaba og Mortal har gjort. Målsetningen er at listen skal være så komplett som mulig med de modellene som finnes på markedet. Vi har altså ikke tenkt å legge inn alle gamle Moto Morini eller Aermacchi … Denne listen lager vi manuelt, så vi håpe at du har forståelse hvis det mangler modeller.

Kommentarer 
Når det gjelder kommentarrubrikken, har vi fått innvendinger om at den er for liten. Det er vi enige i, og vi skal absolutt gjøre den større. Men du har vel sett at du kan ta tak i den nederste kanten eller hjørnet for å forstørre den?

Vi er også klar over kluss med alder og andre opplysninger på profilsidene. Ingen vil jo føle seg eldre enn det man er, så dette er nå fikset. Noen har bemerket at vennene deres er forsvunnet, men det har vist seg at det handler mer om at de ikke finner dem der og da. På profilen din finnes en liste med Venner, og her finner du alle sammen. Du ser også med én gang om de er innlogget eller ikke.

Vil du skrive en PM, kan dette gjøres på flere ulike måter. Enten direkte fra din profilside, eller gjennom å velge ”Skriv PM” i den høyre spalten ved "Legg til nytt innhold”. Du skriver tema, og i raden ”Bruker” begynner du å skrive personens navn. Databasen søker da etter alle brukere. Velg riktig person og skriv din PM. Glem ikke å klikke på ”Lagre” etterpå. De PM du sender bli lagret på din egen side. PM lagres som en tråd, akkurat som i et forum. 

Det vises også en komplett liste over hvilke medlemmer som er online, etter tips fra brukerne.

Vil ta litt tid
Ok – det var en del av funksjonene på den nye plattformen. Vi er klar over at det kommer til å ta litt tid før man venner seg til den nye designen. Akkurat som for Facebooks tidslinje har vi forståelse for at det er slitsomt å lære seg noe nytt. Nå fungerer nok tidslinjen mye bedre enn det nye bike.no gjorde, men vi er tross alt ikke et milliardkonsern. At alt gikk til helvete forrige onsdag er vi fullstendig klar over, og vi arbeider nå for å rette opp fadesen. 

Hastigheten er nå klart forbedret, men vi vil at det skal gå enda litt raskere, og vi kommer på sikt også til å bytte ut hardwaren på serveren. Trim er en livsnødvendighet, selv om det ikke handler om et big bore-kit.

La nå ikke dette bli en diskusjon om at alt var bedre før, for det vet vi jo allerede at det var! Motorsyklene var penere, og vi var sannsynligvis både lettere og raskere som førere. Men den tiden kommer dessverre ikke tilbake; vi kom ganske enkelt til et punkt da det ble et must å bytte plattform, med alle de fordeler og ulemper som følger med.

La oss nå fokusere på å få hjemmesiden så bra som mulig. Kom gjerne med konstruktive forslag til forbedringer, smarte løsninger og eksempler der ting ikke fungerer på en logisk måte.