Auf Wiedersehen – på tide å gjøre det slutt

Så var det endelig gjort. Gamle Bettan, min KTM 350 EXC-F Six Days 2017, er lagt ut for salg.

Sist uke fikk jeg i hvert fall tid til å fiffe opp skjønnheten før salget. Jeg satte på det originale kåpesettet, og dessuten har jeg klart å gnage hull på luftfilterdekselet med støvelen … Nye hendler, håndtaksbeskyttere, fine dekk (er kjørt en konkurranse), og litt forefallende oppussing. Leveres med Enduro Engineering bukplate i aluminium, som etter ripene å dømme har reddet motoren en god del … Plastoriginalen er sikkert lett, men jeg foretrekker enn så lenge aluminium.

141,5 timer fikk jeg sammen med henne, og det må vel være godkjent? Kjørt av en mosjonist, kun på solfylte søndager og en langhelg i november, samt en gjørmete utflukt til Gotland.
En fordel med dette førsteklasses eksemplaret er at støtdemper og forgaffel er shimset om, og dette forvandlet fjæringen til å bli svært bra.

WP XPLOR-gaffelen er modifisert en del (rettere sagt mener mange at den er altfor myk), og etter å ha bygget om kan jeg konstatere at dette skal jeg gjøre igjen. Dempingen har fått en annen karakter, men først og fremst er også bunnventilen byttet til en med egen design. WP endret selv på bunnventilen mellom 2017 og 2018 for å redusere gjennomslaget, men denne ventilen er et steg til. Stabiliteten ble ekstremt mye bedre i steinete partier, og i bratte nedoverbakker kunne jeg plutselig angripe på en helt annen måte der jeg tidligere har fått gjennomslag.

Jeg veier 78 kilo og har kjørt med originale fjærer i forgaffelen, men bak har jeg byttet til en lineær fjær på 72 N/mm istedenfor den progressive fjæren som sitter originalt.
Ellers er sykkelen temmelig standard. Ready to race. 

Det var vemodig å klargjøre sykkelen for salg. Jeg kjørte mer med denne på ett år enn med noen annen sykkel. Mange konkurranser. Mye moro. Ikke det at jeg blir nostalgisk, det blir man liksom ikke på ett år, men den har vært pokker så bra. Vanskelig å finne noen egentlige feil etter at fjæringen ble fikset.

Men den nye Shercoen føles akkurat nå enda morsommere. Har egentlig bare rukket å kjøre den to ganger hittil, men fytte katta for en eksplosivitet det er i motoren! Så gjenstår det vel å se om jeg blir raskere enn kompisen med den eller ikke … Hvis ikke kan jeg jo alltids skylde på at han har 46 kubikk mer i maskinen ;-).

Så unnskyldningene er allerede på plass selv om det er 92 dager til den første delkonkurransen.