Aprilia bygger gateraceren RSV4

Norge står om kjent uten Aprilia-importør etter at Haro Skandinavia ble slått konkurs. Det er derfor usikkert når vi kan se nye RSV4 med norske skilt.

Modellen ble presentert i helgen, men opplysninger om tekniske spesifikasjoner er fortsatt minimale. Modellen kommer både som RSV4 R og RSV4 Factory. Sistnevnte har dempere fra Öhlins og radialt montert monoblokk fra Brembo, samt store mengder karbon. Ettersom Aprilia skal kjører Superbike VM, kreves det at de bygger 250 enheter av RSV4 innen februar, og ytterligere 750 innen slutten av juni.

Motoren er en V4 på 999 kubikk, med 65 grader mellom sylindrene. Det har vært stor fokus på arbeidet med innsprutningen som har variable innsprutningstrottler og «ride by wire». Aprilia snakker også om anitspinnsystem for raceversjonen. Slureclutch er standard for begge modeller. Vi noterer oss også at svingarmens innfestning er justerbar.

I sum snakker vi om et ekstremt lekkert bygg signert designeren Miguel Galuzzi, mannen som skapte både Ducati MOnster og Cagiva Raptor. I følge ryktene skal det foreligge planer også om en nakenversjon. Det er jo lov å drømme…

Hva synes du om nye Aprilia RSV4? Skriv en kommentar i feltet under!