Analog kjøring – kjør på ordentlig!

Traction, Wheelie, Launch control, kjørenivåer og ABS er mer eller mindre standard på nye og moderne motorsykler i dag. Men du blir ikke en bedre fører bare fordi motorsykkelen er fullpakket med såkalte hjelpemidler. Jeg lover deg at du neppe blir god til å kjøre på bakhjulet fordi du har en ”wheelie control” på din sykkel. Du klarer heller ikke raskere starter bare fordi det finnes en kul funksjon som heter ”launch control”.  Jo visst kan traction control innimellom være bra som et sikkerhetssystem om underlaget er pokker så dårlig og grepet nesten fraværende når du skal kjøre. Men hvor ofte er du i en slik situasjon?

Et ABS-system av middelmådig klasse kan kanskje i beste fall hindre at forhjulet glipper ved panikkbremsing, men ­garantert blir bremselengden lenger enn om du selv har øvd på effektiv bremsing. Bare de mest moderne og hvasseste flernivås ABS-systemer med svingfunksjon er bra nok, men hvor mange sykler er egentlig utstyrt med dette systemet?

Mitt råd er å stenge av all elektronikk og lære å kjøre motorsykkel på ordentlig. Du blir ikke bare en mye bedre motorsyklist, men du vil også vokse med oppgaven og ­finne en ny dimensjon av kjøring der du merker hvordan du selv har situasjonen/skjebnen i dine hender.

Nå skriker sikkert de som vil ha orden ut og vil stevne meg for oppvigling og å opp­fordre til farlig atferd der jeg risikerer å drepe en masse uskyldige mennesker. Men slik er det overhodet ikke. Tvert imot.

Jeg treffer andre førere overalt når jeg er ute og kjører, og stadig oftere bekymrer jeg meg over kvaliteten hos mange utøvere på to hjul. De forteller glatt at de aldri har opplevd en hard innbremsing eller lynrask unnamanøver på en motorsykkel, men hvis dette skulle skje, har de jo faktisk systemer som redder situasjonen for dem. Og det er denne falske troen som dreper andre i trafikken.

Prøv selv neste gang du kjører sykkel. Koble ut ABS-en på din moderne sykkel, dette kan du gjøre på majoriteten av disse ved et bryter­trykk, og finn en egnet overflate et sted der du kan bremse gjentatte ganger. Foreta en oppbremsing. Kjenn hvordan det føles. Prøv igjen, litt hardere denne gangen, og så om og om igjen. Naturligvis blir du ingen erfaren fører etter en håndfull innbremsinger, det trengs et tusentalls slike før det blir en atferd som sitter i ryggmargen. Men for hver ­manuell innbremsing du gjør, så vokser selvtilliten, og ikke minst følelsen for hva som skjer med sykkelen og friksjonen mellom dekk og underlag. Etter en dags øving på dette momentet er det bare å gå videre med å erstatte den triste traction controlen med rett følelse i gasshendelen isteden.

Steng av hele dritten og finn en passe stor gruslagt plass (funker for alle typer ­sykler), og begynn forsiktig med å gasse deg ­fremover. Øk pådraget suksessivt til du har erstattet frykten for sladd med sann kjøre­glede! Jeg lover at du vil føle deg som en prins eller prinsesse senere på kvelden og skryte til ­kameratene om hvilke kule sladder du klarer å ta uten å bli redd.

All kjøregleden du får av å kunne kjøre en motorsykkel ”på ordentlig” og på egen hånd uten elektronisk hjelp, gjør deg dessuten til en veldig mye bedre motorsyklist, og det gagner alle.

Lykke til, og se opp for alle andre idioter i trafikken. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 10 2017.
Abonnenter får bladet først og til best pris. Her oppretter du et abonnement.