5. april 1969

Et halvt århundre er gått siden Metropole Hotel i Brighton åpnet dørene til Brighton Motorcycle Show. De innvidde hadde vel en anelse på forhånd, men for resten av mc-verdenen – presse inkludert – er 5. april 1969 datoen som definerte den moderne, høyteknologiske motorsykkelen.

En vantro verden fikk for første gang se Hondas eminente og eksplosivt nyskapende CB750 Four. Den var montert høyt oppe på en pidestall slik at den var synlig fra alle steder i utstillingslokalet og alle måtte – ikke utilsiktet – se opp til den. CB750 Four var den første masseproduserte rekkefireren og i tillegg kunne den by på tekniske løsninger som de engelske konkurrentene kun brukte i sine racere – OHC er et typisk eksempel. Men – den hadde også selvstarter, blinklys, 5 trinns girkasse og skivebrems. For ikke å snakke om eksosanlegget: Det så ut som om det var hentet rett fra Mike Hailwoods 500 Honda Grand Prix racer og det var et bevisst designelement fra Honda. Fabrikken dominerte alle klasser i Grand Prix i første halvdel av 60-tallet og de 6-sylindrede 250 og 350 maskinene var slikt det blir legender av. 500 maskinen hadde ikke samme suksess, men den fløt greit på renommeet til de mindre søsknene. Triumphs Edward Turner skal ha uttalt at han var takknemlig for at de japanske fabrikkene solgte så mange mindre sykler – det skapte jo et marked for Triumphs store maskiner. Trodde han.
Honda CB750 ble målestokken alle måtte rette seg etter og førte etter få år til utryddelse av engelsk tradisjonell mc-industri. Den førte også til en rekke firesylindrede modeller fra de andre fabrikkene. Kawasakis Z1 er blitt en legende i kraft av seg selv, men den ble inspirert av Honda CB750 Four – på samme måte som alle andre japanske firere.
Mengden rekkefirere fra Japan ga opphav til betegnelsen UJM – Universal Japanese Motorcycle. En gang i tiden var det ment nedsettende – i dag er det en hedersbetegnelse for resultatene av revolusjonen Soichiro Honda startet i 1969 da dørene til Metropole Hotel ble åpnet. Vi kan bare takke!