Stor suksess og mange besøkende til Norges største vårmønstring for MC
Pressmelding: Helgens vårmønstring ble en braksuksess med tusenvis av besøkende og stor pågang blant ivrige motorsykkelentusiaster som ønsket å se og prøvekjøre de nye modellene. Samtidig var mange av utstillerne spesielt fornøyd med at en bestemt målgruppe dukket opp på arrangementet.
Tilreisende fra hele Østlandsområdet stimlet til Norges største vårmønstring for MC på NOVA Spektrum gjennom helgen 10-11.mai. Det var stor bredde i modellutvalget og tilnærmet alle motorsykkelmerker var samlet side om side i forbindelse med arrangementet.
Flere utstillere kunne melde at interessen for prøvekjøring var så stor at det måtte etterbestilles flere prøvekjøringsskjema fra lørdag til søndag, og at man for fremtiden ønsker å ta med enda flere motorsykler til vårmønstringen.
Fornøyde utstillere
En av utstillerne som er strålende fornøyd etter helgen, er salgs- og markedsdirektør Morten Gjestad hos Erling Sande AS:
– Vårmønstringen er et viktig arrangement for å komme tett på våre nye og eksisterende kunder, og for å la flest mulig se, føle og prøvekjøre modellene vi tilbyr. Vi hadde 15 motorsykler med oss på arrangementet, og det var skikkelig trøkk med flere hundre prøvekjøringer gjennom helgen. Dette er vi skikkelig happy med!
Flere hundre liter bensin
Gjestad forteller at arrangementet er med på å styrke posisjonen til egne merkevarer ytterligere, og forventer at den store interessen for prøvekjøring vil bidra til at flere tar turen til forhandlerne importøren samarbeider med. Dette er en forventning Gjestad deler med Daniel Sjögren, event- og markedskoordinator for Ducati:
– Vårmønstringen ble en skikkelig bra motorsykkelfestival med mange besøkende. Vi opplevde enorm respons på vår stand og har møtt mange kunder som bor et stykke unna våre forhandlere, men som benyttet denne helgen til å bli bedre kjent med Ducati. Arrangementet var virkelig verdt tiden til våre medarbeidere og de flere hundre literne med bensin som gikk med til vårt tilbud om prøvekjøring.
Mange yngre mennesker
Ved siden av de gode besøkstallene lørdag og søndag, er Sjögren spesielt fornøyd med at dette ble en møteplass som samlet mange yngre mennesker:
– Vårmønstringen er et skikkelig bra arrangement fordi bredden i merke- og modellutvalget gjør at alle som er interessert i MC dukker opp. I tillegg har man lykkes med å skape en møteplass som også tiltrekker seg mange yngre mennesker. Dette er viktig for en bransje som ønsker å komme enda tettere i berøring med denne generasjonen motorsykkelførere, og som ikke bare må være aktuell for godt voksne, mener Sjögren.
MC-messe i 2026
NOVA Spektrum har ikke eksakte besøkstall i forbindelse med vårmønstringen, men anslår at det var mellom 5 000 og 6 000 personer som tok turen til arrangementet. I tillegg til utstilling og prøvekjøring, ble det lagt til rette for mange opplevelser for store og små med blant annet stuntshow, salg av MC-utstyr til gode priser og servering av saftige burgere rett fra grillen.
– For mange utstillere er vårmønstringen en supereffektiv salgs- og markedsføringskanal. I tillegg lager vi en fin ramme rundt utstillernes aktivitet som gjør at totalopplevelsen ved å delta på vårmønstringen blir best mulig for alle tilreisende og besøkende. Vi håper at vårt arrangement er med på å bidra til godt salg for utstillerne gjennom resten av sesongen, og at vi sammen kan lykkes med å legge til rette for en enda større og mer komplett MC-messe fra 2026, sier prosjektleder Per Sårheim.
Salgs- og omsetningsløft for bransjen
Gjennom et arrangement som vårmønstringen kommer man i kontakt med en stor og potensiell målgruppe på en effektiv måte uten at man trenger å bruke store markedsbudsjett på å lokke kundene til butikk. Dette kan være med på å gjøre store utslag for importører og forhandlere som ønsker å lykkes bedre, mener bransjedirektør for faghandel i Hovedorganisasjonen Virke Bror W. Stende:
– Det er tøff konkurranse om kundene i dagens marked. Gjennom et arrangement der kundene kan se, prøve og oppleve merkevarene, er man med på å bygge sterke bånd til målgruppene man ønsker å komme i tettere berøring med. Det vil ikke overraske meg om enkelte av utstillerne får et skikkelig salgs- og omsetningsløft i etterkant av helgens arrangement, fastslår Stende.