2008–2010 GSX-R 750

08-utgaven av GSX-R 750 står for den seneste oppgraderingen av sportmotorsyklenes David (der Goliat er de store litersmodellene). Imidlertid ikke mer enn mindre justeringer sammenlignet med 2006–2007, som innebar et virkelig stort teknisk steg forover sammenlignet med tidligere versjoner, men det er vanskelig å forestille seg en motorsykkel som er like raffinert og samtidig så rask som GSX-R 750 anno 2008. Suzuki oppgir samme effekt som de to foregående årsmodellene, men målinger har vist at 750-en har høyere toppeffekt og høyere toppfart enn 2002-utgaven av Yamaha R1. GSX-R 750 er altså temmelig effektstinn, men samtidig lettkjørt.

Optimalisert motor gir først og fremst bedre mellomregister.
Sammenlignet med 2006–2007 er motoren optimalisert for å gjøre effektregisteret så smidig og effektivt som mulig. Veivhuset er forsterket, og innsprøytning, topplokk, stempler og kamakselprofiler er nye. Resultatet er først og fremst et bedre mellomregister.

Det samme gjelder 2008-chassiset – raffinert. Lettere felger med tre eiker, fem millimeter kortere akselavstand, samt mer fleksibilitet i både ramme og svingarm for bedre tilbakemelding til føreren ved nedlegg. Fjæringen er relativt mykt innstilt, og dette gir en viss begrensning ved veldig offensiv banekjøring. Men for det meste er GSX-R 750-fjæringen veldig følsom  og nyansert. Med et par nye dekk av den myke typen er det ikke mange andre motorsykler som inngir like mye tillit ved aktiv kjøring.

Ujevn gange kan enkelt utbedres.
Selv om Suzuki ikke har kommet med noen tilbakekallelser for GSX-R 750 av 2008–2010-modellene, finnes det i det minste en velkjent feil som berører en del eiere. Ved jevnt gasspådrag og mellom 4 000–6 000 rpm kan motoren begynne å gå ujevnt og miste effekt, for så plutselig å hente seg inn igjen. For de fleste er problemet blitt borte ved at lambdasonden er byttet ut på garantien. En del har opplevd stor forbedring bare ved å justere gassposisjonssensoren. Hvordan dette foregår beskrives på flere nettsteder, og det er ikke vanskelig å gjøre dette selv. Google på ”gsx-r + herk and jerk”.

GSX-R 750 er en uvanlig komplett og feilfri motorsykkel, men de fleste eierne har vanskelig for å la være å skru på den selv. Et inngrep som mange gjør er å bytte fordrev (15 tenner) mot et mindre (14  tenner) og/eller montere et større bakdrev. Det forbedrer akselerasjonen vesentlig og gjør kjøringen morsommere i nesten alle hastigheter. Kan du leve med at toppfarten reduseres til rundt 260, er det en grei modifisering.

En slip-on som erstatter originallyddemperen (som vokste realt foran 2008), sammen med en Power Commander gir et jevnere effektregister og ikke sjelden litt lavere bensinforbruk. Enda bedre er et komplett helsystem som dessuten gjør at du kvitter deg med strålingsvarme fra katalysatoren og sparer ytterligere vekt.

Sjekk en banekjørt sykkel ekstra nøye, og få med originalt eksossystem.
Selv om R 750 i dag er ”klasseløs”, er den i mange tilfeller kjøpt med tanke på banekjøring. Men du trenger ikke være redd for en banekjørt sykkel – det er jo dette den er bygd for – men se ekstra nøye etter skader og at eventuelle krasjer er utbedret på riktig måte. Og er du lysten på banekjøring, så sørg for å få med originalt eksossystem/lyddemper, alternativt en dB-killer som dokumentert reduserer lydnivået til 95 desibel. Ellers vil du bli svartflagget allerede under første runde, og det er jo temmelig unødvendig.

Tenk på totalverdien før du kjøper. Dekk og bremseklosser i god stand sparer deg for flere tusen kroner. Oljeskift er heller ikke gratis, for ikke å snakke om service ved 2 400 mil eller oppgradering av eksossystem, fjæring og elektronikk.

Finn ut hvordan forrige eier har brukt sykkelen.
Motoren er temmelig solid, men du bør prøve å finne ut hvordan eieren har brukt sin 750. Det er bedre om den er kjørt lengre turer og blitt ordentlig varm hver gang istedenfor korte pass som gjør at motoroljen blir vannkontaminert, for dette kan forårsake svært dyre reparasjoner. Så få mil trenger ikke være noe positivt, det er hva slags mil og hvordan den er vedlikeholdt som avgjør reell stand og verdi. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 6 2014
Tekst Tobias Bovin Foto Bike 

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser