15 gode grunner til å dra på messe

Bike er offisiell samrbeidspartner med MC-messen 2009, og som Norges største aktør innen motorsykkelmedier har Bike den store oversikten. Du som leser bladutgaven har trolig allerede sett messekatalogen vi har produsert. Bladet er i salg nå, og her kan du blant annet lese om hvilke godbiter som venter deg på messen. Men her får du en gratis smakebit. Eksklusivt for våre trofaste lesere på web!

Her er 15 gode grunner til å dra på messe:

1. BMW K1300S
Den trengte kanskje ikke ytterligere åtte hester på topp, men hvem protesterer når oppgraderingen også betyr bedre dreiemoment og egenskaper på lavt turtall. At K 1300 S er en superrask tourer som passer aller best på veier med fri fart som Autobahn er velkjent. Digital motorelektronikk skal ifølge BMW oppfylle de hardeste miljøkravene på markedet sammen med treveiskatalysatoren . Bedre kjøreegenskaper skal også oppnås takket være at fjæringen foran av Duolevertype er optimert. Elektronisk immobiliser er standardutstyr, det er også ABS og varmehåndtak.

2. BMW F800R
Kåpene er fjernet og vips har F800 blitt til en Roadster. Nye F800R vil trolig til å bli en populær modell, både for nybegynnere og mer erfarne førere. Forskjellene mellom S og R er ikke mange. Motoren er identisk for begge modellene. Det som skiller er blant annet at lyddemperen har blitt kortere »for et mer sportslig stuk«, ifølge BMW. Enkelsvingarmen har blitt byttet ut mot en tradisjonell i aluminium. Sekundæroverføringen via rem har blitt erstattet med kjededrift, som på GS. Bremsekaliper er fra Brembo og den har voksne bremseskiver. En nyhet som er verdt å juble for er at BMW har forkastet sitt system med tre blinklysknapper, spredt på hver side av styret, og erstattet det med en »vanlig« blinklysbryter på venstre styrehalvdel.

3. Buell 1125CR
Rotax har laget basis for underholdningen i nye 1125CR. Dette er den samme motoren vi kjenner fra 1125R som ble presentert i fjor. Motoren er råsterk og leverer mye kraft gjennom et langt register. CR står for Cafe Racer. Modellene leveres derfor med lavt cafe racer-styre som standard og med høyt streetfighter-styre som tilvalg. Vi har kjørt begge, og liker utvilsomt det høye styret som gir sykkelen det lekne uttrykket motor og chassis fortjener. 1125CR er nemlig en skikkelig underholdningspakke. Bremsene foran har hele åtte stempler og felgmontert 375 mm-skive. De sørger for effektiv bremsing når leken tar overhånd.

4. Ducati Streetfighter (S)
Denne streetfighteren stjal oppmerksomheten på Ducatis stand på EICMA-utstillingen­ i Milano. Og det med god grunn. Med tekniske elementer fra 1098 har designeren Damien Basset og teknikkansvarlig Ivo Bavutti skapt den ondeste rammen akkurat nå. Rørrammen og den 8-ventils L2-motoren kjenner vi umiddelbart igjen fra Ducatis Superbike, men chassisets geometri er endret, og 1099-kubikkeren yter her fem hestekrefter færre til fordel for et bredere register. Men tro ikke at den er langsom for det. Svingarmen må forlenges med 35 millimeter for å holde forhjulet i kontakt med asfalten.

5. Ducati 1198
Med boring og slaglengde fra Superbike-raceren 1098R blir 1098 til 1198. Effekten har steget med 10 hestekrefter til 170, og i tillegg til 99 ekstra kubikk kommer mereffekten takket være større ventiler, en annen durasjon og spjeldhus med en effektiv diameter på 63,9 millimeter (tidligere 60 mm). 1198S arver dessuten R-modellens 8-stegs traction control, som her fungerer på gatelyddemperne siden reguleringen skjer på innsprøytningen i stedet for tenningen.

6. Harley-Davidson V-Rod Muscle
årets største nyhet fra Harley­-Davidson bygger videre på det populære V-Rod-konseptet. Mye kjenner vi igjen fra grunnmodellen, men detaljene er helt egne for Muscle, som i følge Harley-Davidson er mer power cruiser enn den vanlige modellen. Bakskjermen har fått en mer kantete profil, med bremselys og blinkere med integrert LED-teknikk. Den lille passasjersalen fungerer ypperlig som ryggstøtte for føreren ved kraftige akselerasjoner som det 240 mm brede bakdekket gir godt grunnlag for. Det er nemlig dette denne modellen handler om – å komme seg raskest mulig av gårde fra lyskrysset. Motoren savner fire hester sammenliknet med vanlige V-Rod, men Muscle har fått kortere akselavstand og et mer atletisk utseende. For øvrig skiller den seg ut med hjul med fem eiker og en lyddemper som nå ender ut i et langt rett rør på hver side. Forgaffelen er opp-ned på Muscle. Prisen er noe høyere enn vanlige V-Rod.

7. Honda CBF 125 M
honda har tatt pulsen på den globale situasjonen og presenterer det de mener er en motorsykkel for våre behov. Det er altså ikke bare tenåringer, men en betydelig bredere målgruppe de retter seg mot. Og hvem kan vel nekte for at det høres fenomenalt ut å kjøre 60 mil på 13 liter bensin på det Honda beskriver som en fullverdig motorsykkel? Mye er lagt ned for å meisle frem et utseende og en kjørestilling som minner om betydelig større modeller.

8. Kawasaki ER-6n/f
Teknikken deles med ER-6n (nakenversjonen uten toppkåpe), designen med Ninja-modellene. For å få en egen utstråling skilles nå f-modellen tydeligere fra n. Utseendet er også den største forandringen­ og den eneste forskjellen­. Teknisk er modellen lik den nakne n, bortsett fra at instrumenteringen er annerledes. Modellen er tenkt som et mer touringvennlig alternativ med sin heldekkende kåpe samtidig som de fine kjøreegenskapene fra ER-6n er beholdt.

9. Kawasaki KLX 250
Basert på enduromodellen­ KLX300R kommer nå denne moderne typen av en mer gatetilpassede offroadmodell. Motoren har ny bensininnsprøytning og høykapasitets­kjøler som sparer vekt. Bakdemperen­ er fullt justerbar­, mens forgaffelen er av opp-ned type med 43 millimeters gaffelbein. En het utfordrer­ i klassen og et interessant alternativ, siden stadig flere sykler med mindre kubikk begynner­ å dukke opp på det norske markedet.

10. KTM 990 SMT
990 SMT er en helt ny modell til 2009 og bygger på 990 Supermoto som ble presentert i 08. Til forskjell fra den opprinnelige maskinen har SMT blitt rustet med en liten kåpe foran for bedre fører- og passasjerkomfort. Dette er sterke og kjøreglade maskiner som bruker mesteparten av tiden på asfalt, men som ikke sier nei til litt løsere underlag. Derimot skal ikke SMT forveksles med noen softere, dette er i bunn og grunn samme maskin som Supermoto, effekten er den samme og de tekniske spesifikasjonene er nærmest identiske. Det som skiller de er blant annet tørrvekt og salhøyde, det mest elementære deles. Likhetene er noe som borger for at dette kommer til å bli en »touringmaskin« med passende effekt og fremfor alt underholdende veiegenskaper.

11. Suzuki Gladius
Suzuki frir til jentene og nybegynnerne med årets store nyhet i mellomklassen. Gladius – eller SVF650 – har fått motoren fra velkjente SV650, men er ellers en helt ny modell. Mest iøynefallende er kanskje rammekonstruksjonen som sender tydelige assosiasjoner til storselgeren Ducati Monster. Suzuki er tydelig på at Gladius er en motorsykkel som appellerer til følelsene. Og hvis gladgutten virker forlokkende på deg, så er det mulig den er et smart valg. Salhøyden på lave 785 millimeter, en svært snill og kjørevennlig V-twin, høyt styre, opprettet kjørestilling, relativt lav vekt og enkle instrumenter med blant annet girindikator, gjør Gladius til et fornuftig valg for nybegynneren. Legger du til lav prislapp, rimelig forsikring og minimale vedlikeholdsutgifter, så har du et svært fornuftig valg. ABS er tilvalg, og noe du absolutt bør vurdere. Både foran og bak er det mulig å justere fjæringen.

12. Suzuki GSX-R1000
Ingen ny modell, men det stinker suksess lang vei av nye GSX-R1000 som knapt er til å kjenne igjen. Det aller meste er nytt og det handler primært om enda mer ekstreme kvaliteter for raske rundetider. Motoren har nye dimensjoner både utvendig og innvendig. Boring/slag er endret fra 73,4 x 59,0 til 74,5 x 57,3 mm. Kortere slaglengde betyr ofte mer effekt i øvre del av registeret og mindre dreiemoment. Suzuki hevder imidlertid at de har lykkes med å gi den mer power i de nedre deler av registeret. Den helt nye motoren er slanket med hele 59,6 mm. Det har gitt muligheter til betydelige chassisendringer: Akselavstanden er 10 mm kortere og svingarmen er 33 mm lengre. Det skal gi bedre grep i asfalten, spesielt ved harde gasspådrag ut av kurvene. Sykkelen er fem kilo lettere enn i fjor. Det betyr en tørrvekt på 167 kilo og kjøreklar vekt på 203 kilo. Mer effektiv forbrenning av drivstoffet gjør at Suzuki mener 2009-utgaven av GSX-R1000 er mer miljøvennlig.

13. Triumph Thunderbird
Thunderbird er en helt ny glidermodell fra Triumph og klasses inn som 2010-modell. Det betyr at vi kan se den i butikken en gang utpå neste sommer. Utseendet er avskallet og motoren er en nyutviklet paralleltwin på 1599 kubikk. Girkassen har seks trinn og sekundæroverføringen skjer med remdrift. Forbremsene måler 310 millimeter og ABS vil finnes som tilvalg for de som er så smarte at de velger det.

14. Yamaha YZF-R1
Den firesylindrede motoren på 998 kubikk er helt ny og i den inngår en veivaksel som vekte mye oppmerksomhet da den ble presentert på messen i Køln 2008. Dette takket være den uregelmessig tenningsrekkefølgen den gir. Fordelen med det skal ifølge Yamaha være et mer lineært svar på gassen, bedre følelse og redusert risiko for bakhjulsslipp. Det er spesielt bra ved banekjøring, men også på gata er fordeler med systemet. Toppeffekten er omtrent som tidligere på 182 hestekrefter. Andre nyheter på Yamahas superbikesykkel er en helt ny Deltaboksramme som skal gjøre motorsykkelen enda mer stabil.

15. Yamaha XJ6 Diversion
Det meste på XJ6 Diversion er utviklet for å gjøre modellen lettkjørt. Snill motorkarakter med et bredt register uten skarpe topper. Også rammen og den lave salhøyden er laget for å passe førere som søker en lettkjørt motorsykkel. En bra detalj er at styret kan justeres, avhengig av hvilken kjørestilling føreren foretrekker. Utseendet er kompakt, og for å holde vekten nede har den lette og støpte hjul. En enkel og stilren motorsykkel.