Tung MC-salget jan-aug 2025: Close race mellom Yamaha, Honda og BMW!
Honda vil ikke være dårligere enn sin japanske konkurrent Yamaha, som har gjort et stort nummer av sin Motobot, en robot der målet er å lære seg å kjøre en YZF-R1 raskere enn Rossi. Om Honda matcher Yamaha eller ikke med konseptet Honda Riding Assist motorcycle, gjenstår å se.
Istedenfor å bygge en motorsykkelrobot som bare klarer kjøring i høyere fart, har de fokusert på en som klarer fra under tre kilometer i timen.
Da senkes motorsykkelen, og akselavstanden forlenges gjennom et justerbart styrehode. Tyngdepunktet blir lavere, og chassiset mer stabilt. Flere selvstendige, men synkroniserte el-motorer jobber sammen for via små styreinngrep å holde motorsykkelen oppreist mens en annen el-motor driver motorsykkelen forover.
Honda mener at de ikke tyr til gyrokrefter for å holde balansen, som andre produsenter, men at de benytter balanseteknologien fra enhjulingen UNI-CUB. Systemet er også modifisert for at motorsykkelen skal kunne følge etter eieren mens denne går forover.
Honda Riding Assist motorcycle har først og fremst som oppgave å redusere risikoen for en velt. Teknologien er spesialdesignet for å øke tryggheten for korte, eldre, eller førere som på andre måter syns det blir vanskelig å håndtere en større motorsykkel i lavere fart.