Bild
Neste artikkel
Benelli er virkelig i siget takket være Kinesiska QJ – og det viser de med sin TRK502. Denne ­allrounderen er solid, trygg, og verdt prisen.

Prøvekjøring: Benelli TRK 502

Test

TRK502 er navnet på den nye eventyreren fra Benelli som hadde premiere på EICMA-messen i november i fjor. Motorsykkelen, som er priset offensivt i blant annet Italia, lokker med en pris på lave 5 999 Euro inklusive lokale avgifter.

TRK502 er den første modellen i en serie av nye mellomklassesykler fra Benelli som benytter den nye væskekjølte 8-ventils parallelltwinnen som grunnlag. Motoren, med en 360 graders veivaksel, lar stemplene løpe parallellt med hverandre, og gir dessuten større fleksibilitet, gode egenskaper på lavt turtall, samt en særegen lyd.

Girkassen er kompakt og med seks trinn, der lamellene ligger i et oljebad. Kassen er lettmanøvrert sammen med den smidige clutchen.

Gassen styres med tradisjonell wire, og man har droppet alt som heter Ride By Wire og dermed også alle ulike kjørenivåer. Ellers har motorsykkelen kun ABS når det gjelder elektroniske hjelpemidler, og den gjelder for det europeiske markedet og dets Euro4-krav. I Asia selges den uten ABS.

Bosch utstyrer motorsykkelen med både ABS-systemet og innsprøytningen, som består av en injektor per sylinder.

Idet jeg trykker på knappen, starter ­motorsykkelen umiddelbart og legger seg fint på 1 400 rpm. Takket være balanseakselen i motoren opplever man ingen vibrasjoner verken i salen, fothvilerne eller i styret. Kun etter 7000 rpm kan små vibrasjoner merkes i fothvilerne, men det er ikke noe som verken forstyrrer eller påvirker. 

Draget fra lavt turtall er mye bedre enn det jeg forventet av en halv liters motor, kanskje mye takket være dreving og den tettstegede girkassen. Dessuten hjelper den relativt lave vekten (235 kilo) med å forsterke opplevelsen. Når farten først er oppe og du skal kjøre forbi, så trenger du å gire ned et par hakk for at det skal gå unna.

Med 20-literstanken forteller Benelli at du skal kunne komme opp i 500 km mellom fyllingene, og til tross for den store tanken sitter du lavt på motorsykkelen. Salhøyden er lave 800 mm, som gjør den til en egnet sykkel for kortvokste og jenter.  

Benellien trives best når den får leve sitt eget liv mellom 4 000 og 6 500 rpm og benytte momentet istedenfor effekten. Over 7 000 rpm trives ikke motoren like bra, selv om toppeffekten ligger ved 8 500 rpm og turtallsperren ved 10 400.

Kjøremessig trives du godt bak den store kåpen på Benellien, til tross for at kåpeglasset ikke kan justeres. Stillingen er komfortabel og avslappet, og den lange akselavstanden (1 525 mm) gir godt med plass til både fører og passasjer. Fothvilerne sitter muligens litt for høyt oppe i forhold til den lave salhøyden hvis du skal kjøre veldig langt. En høyere ettermarkedssal er da å anbefale.

Fjæringen foran består av en 50 mm USD-gaffel med 145 mm fjæringsvei, imidlertid uten justeringsmuligheter. Bak sitter en singeldemper med justeringsmuligheter for returdemping og fjærforspenning. Både fjæringskomponentene, bremsekaliperne og bremseskivene er produsert av kinesiske QJ.

Forbremsen med sine doble 320 mm skiver og firestemplede kalipere virker bra. Det er ikke det riktige bittet og følelsen, men med tanke på pris og formål, så holder det. Bakbremsen kunne vært bedre, da den på mitt eksemplar knapt fungerte. 

Men alt i alt føles det som det er høy ­kvalitet på produktene, og vi må regne med Benelli på alvor fremover. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 9 2017.
Tekst: Alan Cathcart             Foto: Benelli QJ

 

Benelli TRK 502

Benelli TRK 502
Farger Rød, h vit, svart
Motor R2, 4-takt, væskekjølt
Ventilmekanisme 4 vent/syl, DOHC
Slagvolum 499,8 cm3
Boring/slag 69/66,8 mm
Kompresjon 11,5:1
Maks effekt 47 hk/8500 rpm
Maks dreiemoment 46 Nm/6 000 rpm
Drivstoffsystem Innsprøytning, 37 mm spjeldhus
Clutch Flerplate våt
Antall gir 6
Kraftoverføring Kjede
Konstruksjon Ramme
Akselavstand 1525 mm
Styrevinkel 25,0 grader
Forsprang 95,0 mm
Fjæring foran USD 50 mm 
Fjæring bak Enkeldemper forsp., returdemper
Salhøyde 800 mm
Bremser foran To 320 mm skiver, 4-stemplede kalipere
Bremser bak 260 mm, 2-stemplet kaliper
Hjul foran 120/70 – 17, 3,5 tommer
Hjul bak 160/60 – 17, 4,5 tommer
Vekt 235 kg
Bensintank 20 liter

 

Kommentarer

#1
2017-12-26 14:56

360 graders veivaksel.....og at parallelle stempler gir spesiell lyd og effekt.... Det vil alltid tilstrebes en balansert gange med jevn tid mellom tenningslagene...tenk "vagging" på en boxermotor eller tverstilt v-twin. En sjelden gang møtes det asymmetrisk tenning. Og da må en spørre etter målet, som ofte blir veldig diffust.

Om tenning skjer med offset på 0 eller 180 grader .....tenning forblir med nøyaktig samme forhold og resultat.

Hvor gammel er den guttungen som dikter det vaset ?

Er ikke dette bare en tekst gimmick for å prøve å gjøre en "limp dick" spennende?

Eller er jeg på bærtur? Kan prisen på en Benelli bli lav nok med alle de skjulte kostnadene ekstrem ukurans legger for dine føtter.

En har sett på Finn at de historisk sett, nærmest må gis bort.

#1
2017-12-26 14:46

Slettet...ser ut til at alt kommer dobbelt i disse juletider...

#2
2017-12-26 14:55

Siden det er en 4 takter så vil jo en hel syklus med paralelltwin(stempler samtidig på topp) være 720grader
hvis en har tenning annenvær gang vil det være 360 grader mellom tennpulsene.
Hvis de er forskjøvet 180 grader kan du ha 180 graders intervall eller 270grader..
monteres de forskjøvet eller en har en v-twin vil en kunne ha andre forskyvninger av pulsene slik som "crossplane"motorene.

#3
2017-12-26 15:06

Enig ! 2 sylindre som løper side om side. Hvis de tenner samtidig "dobbeltløper endunker" ... Hvis annethvert.....nothing unusual.

Spørsmålet blir : en bæng pr omdreining...eller 2 bæng pr omdreining ?

De kunne trukket frem gammel teknikk med 2 parallelt løpende stempler mot felles forbrenningskammer....

Hvor mange flipp flopps rundt veiven skal stemplet gjøre før det skjer noe?

#4
2018-01-02 18:11

Hm - er det flere enn meg som lurer på hvordan de greier å få en mellomklassesykkel på 500 ccm til å veie 235 kg?
Har akkurat bestilt en BMW 310 - riktignok ensylindret - og den veier rundt 158 kg med full tank. Det er 78 kg ekstra - tilsvarende en ekstra passasjer...
Min Guzzi Le Mans 1000 veier omtrent 235-240 kg, og det gjør vel en fullspekket BMW R1200GS også?

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.