Bild
Neste artikkel

Tema fjæring

REPORTASJE

En støtdemper er ikke bare avgjørende for hvordan sykkelen oppfører seg, det medfører også en større investering når det er på tide å skifte den ut.

Støtdempere har en utakknemlig tilværelse, og de fleste førere gir dem ikke mye oppmerksomhet før de slutter å fungere.

Dette gjelder også undertegnedes Ducati, der originaldemperen nå er gåen. Den er sakte, men sikkert blitt verre, og har gitt seg til kjenne delvis gjennom gyngete bakstuss, men først og fremst via ødeleggende gjennomslag, som er blitt stadig vanligere.

Når bakdemperen er ødelagt, finnes det to veier å gå – renovere eller kjøpe en ny. Å renovere (i de tilfellene dette er mulig) er ofte et rimelig alternativ, men betyr samtidig at en går glipp av muligheten til å optimere demperen etter ens eget bruksområde. 

– Bare oljeskift på en normal demper koster rundt 1100 kroner, mens en skikkelig overhaling vil ligge på rundt 3 000 kroner, sier Jon Grevæg hos Spinnin Wheel.Det som avgjør om den kan renoveres, er om den kan splittes. I så fall kan alle feil utbedres, til og med bøyde stempelstenger og spesialproduserte pakningsbokser og lignende. 

En ny ettermarkedsdemper koster mer enn å renovere originalen (men som oftest betydelig mindre enn en ny original), men er til gjengjeld generelt sett av høyere kvalitet både i konstruksjon og funksjon.

 

Slik gjorde vi det

Samtlige dempere hadde grunninnstilling der det fantes justeringsmuligheter. Forspenningen ble justert for korrekt ride height.

Den første kjøringen, med Magnus Wallner i salen, ble foretatt med måleutstyr fra MadgeTech. Det ble kjørt over en serie av ulike ujevnheter, alt fra hull til fartsdumper, for å måle hvor godt de ulike demperne håndterte ulike typer påkjenninger.

Den andre kjøringen gikk på landeveien i en sløyfe på 18 kilometer i varierende tempo. Testsjef Christer Miinin kjørte og analyserte demperne ut fra ytelse, og først og fremst komfort.

 

Å justere fjæringen er A og O

Før du begynner å tenke på å oppgradere bakre støtdemper, må du sørge for at din nåværende fjæring er riktig innstilt. Å kjøpe en ny støtdemper er en dyr løsning på et problem som kanskje bare er et par klikk unna.

Begynn med å grunnjustere ifølge eierhåndboken slik at du vet hva du har å gå ut fra. I håndboken finnes også ofte anbefalte innstillinger for ulike typer kjøring.

Neste steg er kjørenivået (ride height), som justeres ved hjelp av fjærforspenningen. Kjørenivået, hvor mye fjæringen presses sammen med deg i salen, skal for en gatesykkel være en tredjedel av total fjæringsvei foran og bak, det vil si rundt 40 mm fra helt utfjæret hvis fjæringsveien er 120 mm.

Deretter sjekker du henget (sag), hvor mye fjæringen synker sammen med sykkelen ubelastet, som bør være 5–15 mm bak og 20–30 mm foran i dette eksempelet (avhengig av fjæringsveien). Har du for lite heng etter å ha stilt inn riktig kjørenivå, har du for myk fjær. Har du for mye heng, har du for hard fjær. I begge tilfeller må du bytte fjær for å få riktige verdier.
 

Ødelagt originaldemper
Den første kjøringen skjer med den slitne originaldemperen. Den har sannsynligvis sittet på sykkelen siden den var ny, og dette betyr 15 år, 7 000 mil og to vintersesonger. Den har ikke lekket olje etter det vi kan se, men dempingen har ikke klart å stå imot, og støtdemperen har slått igjennom så mange ganger at gjennomslagsgummien er røket. Dessuten virker fjæren å ha blitt mattet gjennom årene, da den krevde mer forspenning for å oppnå et vettugt kjørenivå enn da den var ny og fresh. 

Kjøreinntrykk:
Frekvente gjennomslag og en ellers gyngete fremferd. Upresis, ingen god følelse for bakdekkets grep.
 

Klar for enten søppeldynga eller en helrenovering.

Frisk originaldemper
Den friske demperen har vi lånt fra en Ducati-forhandler, men verdt å merke seg er at den er brukt. En ny originaldemper koster over 7 000 kroner i Norge hvis du klarer å finne noen, og dette er ikke så langt unna verstingen fra Öhlins. Absolutt ikke verdt prisen!

Kjøreinntrykk:
Nesten like myk i lav hastighet som den slitne demperen, men med bedre demping og kontroll. Den orker imidlertid ikke større påkjenninger, da klarer ikke dempingen å stå imot.
 

OK funksjon, men høy prislapp hvis man vil kjøpe en ny.

Wilbers Ecoline 540
Ecoline fra Wilbers er både den enkleste demperen fra Wilbers og den enkleste ettermarkedsdemperen i artikkelen. Med 46 mm stempler og hus av aluminium er den imidlertid et realt steg opp fra originaldemperen.
Ecoline mangler justeringer sett bort fra forspenningen. Imidlertid spesifiserer man kjørestil, sin egen vekt, om man kjører med last og så videre ved bestillingen, og så skreddersyr Wilbers demperen etter disse opplysningene. Det går også å justere lengre (+25 mm) og kortere (-20 og -35 mm) fjærbein for den som vil ha en høyere eller lavere motorsykkel.
Verdt å merke seg er at Wilbers valgte en litt hardere fjær enn Öhlins for den samme førervekten. 

Kjøreinntrykk:
Wilbers er betraktelig fastere enn originaldemperen, og holder bra stand selv med høy belastning. Lavfartsdempingen er hard og litt støtete over ujevnheter som kumlokk og veikanter, men ikke slik at det blir slitsomt. Ellers kan atferden best beskrives som sportslig, men det er jo også for denne typen kjøring at demperen er bygd, vi krysset av Sporttouring ved bestilling (neste steg er Banekjøring).

Pris: fra 5189 kroner
 

Fjærspiralen går feil vei, Wilbers sitt varemerke.

Öhlins DU044
Öhlins’ innstegsdemper har som demperen fra Wilbers et stempel på 46 mm og et hus (sylinder) av aluminium. DU 044 betyr at den er til en Ducati Monster, demperens typebetegnelse er ellers S46DR1.
Innstillingsmulighetene er fjærforspenning og returdemping, og det siste justeres via den svarte skruen i nederkant av beinet. Öhlins benytter samme type demper for flere ulike sykler; imidlertid er dempingen shimset spesifikt for den aktuelle modellen, så det går altså ikke å flytte demperen til en annen sykkel selv om den passer rent fysisk. 

Kjøreinntrykk:
Like myk og følsomt komfortabel i lav fart som originaldemperen. Filtrerer også bort raskere og kraftigere forstyrrelser som fikk originalen til å svime og Wilbers til å gi føreren et støt i ryggen.

Pris: 6 339 kroner
 

Den billigste Öhlineren gir mye funksjon for pengene.

Öhlins DU440
Flaggskipet fra Öhlins heter i dette tilfellet DU 440, Ducati Monster 1994–2001, men typen lyder navnet S46HR1C1, som betyr enkeltrør (Single tube = S) på 46 mm, ekstern trykkbeholder (H), samt justerbar retur (R1) og kompresjon (C1).
I mer hverdagslig terminologi handler det om i grunnen samme demper som den enklere öhlineren, også shimsingen er den samme. Den er utstyrt med ekstern trykkbeholder og mulighet til å justere kompresjonsdempingen. 

Kjøreinntrykk:
Stort sett oppfører DU 440 seg på akkurat samme måte som DU 044. I teorien skal den eksterne beholderen gi litt fastere demping for samme innstilling, men i praksis merker du ingen forskjell. Begge öhlinerne svarer bra på justering av kompresjon og retur, men sett bort fra gleden over å prøve og feile med innstillingene, er det for de fleste smør på flesk – de fungerer utmerket allerede med grunninnstilling. Den enkleste beskrivelsen av hvordan öhlinerne oppfører seg er ja takk, begge deler, da de byr på både en suveren komfort og svært sportslig ytelse når du får ånden over deg.

Pris: 9 331 kroner

Retur i bunnen av beinet, kompresjon på beholderen.

Konklusjon
Med en oppløsning på 512 Hz hadde vi store forhåpninger til at støtpulsmåleren fra MadgeTech ville måle den diffuse parameteren komfort. Utstyret gir visse svar, først og fremst at det handler mer om hvor lang tid det tar før en ujevnhet forplanter seg til føreren enn hvor kraftig ”sparket” blir. Dette er imidlertid bare en liten del av hva komfort er, og vi måtte derfor stole mest på testlagets kalibrerte romper. 
Det billigste alternativet er definitivt å renovere originaldemperen. 
Deretter kommer Wilbers Ecoline, der forbedret ytelse i kombinasjon med prislapp og skreddersydde egenskaper gjør dette til et gunstig alternativ.
Totalt sett må det beste alternativet likevel anses som Öhlins DU 044, som med sin relativt humane prislapp gir både bedre ytelse og komfort. Den dyreste Öhlins DU 440 har flere justeringer, men er også – nettopp – dyr!
 

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.