Yamaha MT-07 Y-AMT – Morgendagens teknologi er morgendagens kjøreglede
Tekst/foto: Ole-Andreas Isdahl
Kunder, Testførere og journalister har nå kjørt den nye modellen en stund etter lanseringen og tilbakemeldingene overgår i hvert fall mine forventninger. MT-07 har blitt mye bedre, mye raskere og mye morsommere og den nye gir-teknologien plasserer MT-07 helt i front.
Yamaha MT-07 har nå vært i produksjon i mere enn 10 år og gjennom disse årene har modellen produsert store mengder kjøreglede for tusenvis av lykkelige eiere. MT-07 har gjennom denne tiårsperioden gradvis blitt forbedret og det er definitivt en av årsakene til at Yamaha har toppet salgsstatistikken i store deler av den samme perioden . Allerede da modellen ble lansert i 2014 var CP2 motoren i en klasse for seg og leverte festlige ytelser og ellevill moro for mindre enn 100 000 kroner. Nå «upper» Yamaha «gamet» med ny girteknologi Y-AMT som står for Automatic – Manual – Transimission, altså en girkasse som både kan gires helt manuelt med «padle gearing» eller gir-svitsjer, eller kjøres i 2 auomatvalg som også kan overstyres med gir-svitsjene på vestre styreholk. Innenfor disse tre valgene har du i tillegg bruke to mapping valg hvor du selv kan definerer hvor mye effekt du ønsker å hente fra CP2 motoren. Her kan du sevlvføklgelig justere alle funksjoner som er knyttet til førerstøtten generelt. Systemet er lynkjapt og festlig og tar oss inn i en ny tidsepoke for kjøreteknikk og effektuttak.
Hvorfor, jo hovedsakelig på grunn av gode effektleveranser, en ny og spennende gir teknologi, herlige kjøreegenskaper med høy «fun-factor» som tar «street-fighting» til en herlig og ikke minst tilgjengelig hverdagslek for alle. Lav vekt, få om noen svakheter i kombinasjon med en enestående styregeometri, topp samordning og ytelser fra samtlige hovedkomponenter og den nye Y-AMT teknologien får ta skylden for moroa. Kombinerte manuelle og automatiske girkasser med «pedal gearing» har fram til nå stort sett vært forbeholdt lynraske sportsbiler som Porsche og Ferrari, men har nå altså også kommet til Yamaha i et herlig og morsomt format som faktisk skiller seg fra konkurrentene.
Den store endringen
Y-AMT er en forkortelse for «Automatic Manuel Transmission» og denne versjonen byr altså på helt nye kjøreopplevelser som bare må oppleves. Teknologien utfordrer hjernen vår og krever litt tilvenning, men dyktige førerne tar dette kjapt. Når du har lært å bruke teknologien vil det faktisk bli litt vanskelig å se for seg et liv uten.
Dette er en genial kombinasjon av en girkasse som kan brukes som et automatisk og manuelt instrument, styrt av elektriske gir svitsjer på styreholken. Girkassen tilbyr mange flere og festligere variasjonsmuligheter enn en tradisjonell manuell girkasse. Giringen skjer uanstrengt, sømløst og lynraskt og du vil aldri kunne gire like raskt og presist med en pedalstyrt kvikkskifter. Man må tenke litt i starten fordi det er flere kombinasjonsmuligheter og operasjoner som skal styres av pekefingeren og tommelfingeren på venstre hånd, men når lillehjerne og fingre etter hvert er trent, oppleves dette som å spille rocke konsert på et kult instrument. Morsomt og avhengighetsskapende og ikke minst en helt ny måte å kjøre motorsykkel på. Journalistene melder at Yamaha sin nye Y-AMT teknologi overgår de konkurrerende alternativene med sin funksjonalitet, hastighet og presisjon. Yamaha skiller seg blant annet fra de øvrige med å ha fri-posisjonen nederst på gir-stigen, hvor vi normalt finner posisjonen til førstegiret.
Dette er tilbakemeldingen fra journalisten:
Yamaha gjør et kvantesprang med denne teknologien som får kvikkskifteren og blipperen til å virke si-rumpa og gammeldags. Med den lave vekten, bedre balansering av sykkelen, bedre dempere , en bedre ramme og svingarm, en morsommere styregeometri, kjappere giring og et bedre effektuttak blir dette faktisk helt ellevilt. Du vil rett og slett kunne kjøre MT-07 som vi aldri har kjørt den før og du kommer til å le høyt inne i hjelmen. Når du virkelig får dreisen på dette menasjeriet av en teknologi og effekt bombe vil hverdagen din rett og slett se annerledes og mye morsommere ut.
Ny akustisk forsterkningsteknologi bringer lyden fra den heftige CP2 motoren rett opp til føreren og forsterker opplevelsen av den festlige CP2 motorens effekt på en kul og heftig måte og dette løfter kjøreopplevelsen ytterligere.
Prisen er på toppen av det hele like festlig. Yamaha MT-07 kommer nå i to utgaver, en standard utgave til 124 900 med en manuell girkasse som også kan leveres med kvikkskifter og blipper (opp og ned giring uten clutch) og en Y-AMT utgave. Y-AMT utgaven anbefales på det varmeste.
My ride appen
Med på kjøpet får du appen som gir deg muligheter til å berike opplevelsen av det å eie og kjøre en MT-07. Her finner du kjørestatistikker, du kan huske hvor du har vært eller utforske nye reisemål med navigasjon, lytte til musikk eller kommunisere med omverdenen mens du kjører. Alt for å skape en bedre og tidsriktig kjøreopplevelse for den moderne føreren.
La situasjon og trafikkforhold styre mapping-valg og girmetode
AMT teknologien tilbyr muligheter til å tilpasse turene dine til sinnstilstand og trafikkforhold, automatkassen (D) lar deg skli sømløst og uanstrengt gjennom rushtrafikken etter en lang dag, mens automat sport (D+) eller og manuell elektrisk giring i mappingvalg street eller sport gir rom for å slippe løs råskap og energi for å fylle batteriene dine med en skikkelig energi boost. Du har med andre ord, store variasjon og tilpasningsmuligheter som nesten kan gi deg en opplevelse av å eie flere sykler.
Det heftigste og kuleste valget i 2025
Yamaha MT-07 Y-AMT overasker definitivt meg og modellen er gjennomgående bedre på enn forventet. MT-07 scorer topp på design, ergonomi, komponentleveranser, styregeometri, effekt og gir-teknologi. MT-07 er fantastisk godt balansert og inviterer til dansefest på hver eneste tur. Jeg opplever at jeg kjører en dyrere og mere effektsterk motorsykkel enn det tallene faktsik viser. Nå må de norske førerne våge å ta i bruk den nye teknologien, oppsiden er udiskutabel og grenseløs.