Royal Enfield 650 Classic har kommet og overrasker stort

Tekst og foto: OH Isdahl

Ikke bare er den en posør maskin, å neida, den er vakker , sykt komfortabel og har veldig kapable kjøreegenskaper også.

Alle Royal Enfield elskere har ventet på nye Classic 650 og resultatet er så bra at vi tar av oss hatten. Vi er også ganske sikre på at mange av de som digger klassiske modeller kommer til å falle for denne modellen som går rett i strupen på Triumph og andre som opererer i det klassiske segmentet. Det gjør de på flere områder:

  • Stil og image
  • Kjøreegenskaper
  • Kvalitet
  • Pris

Royal Enfield stormer videre med både vilje og evne til å utvikle nye og spennende modeller og både Bear 650 og Classic 650 er så definitivt noe av det mest spennende vi kommer se i den Norske modell porteføljen i år. Llillebror Classic 350 har vært og er fortsatt en yngling hos mange, men denne er både mindre og svakere motorisert med sine 20 hk og 27 Nm. Det er helt greit fordi denne modellen egentlig fyller skoa til alle de som søker design, feelgood og gode opplevelser på to hjul. Vakker er den også.

350 Classic er et smykke av en motorsykkel som tilbyr bøttevis av sjarm og kjøreglede, og dette i kombinasjon med en veldig lav anskaffelseskostnad (ca 62 000) er mer enn nok for veldig mange.

Den nye 650 modellen som stiller med en luftkjølt paralell-twin på 648 cc, 47 hk og 53,3 Nm er altså godt og vel dobbelt så kraftig som lillebror 350. Det var på ingen måte gitt at Royal Enfield bare kunne multiplisere med 2 og derav levere en dobbelt så stor suksess og for oss som har ventet en stund på denne var derfor dette et stort spenningsmoment. Ville den nye 650 modellen kunne matche 350 modellen, eller ville det bli for tungt og gå utover vekt og balanse?

Nye Classic 650 er riktig nok større men ikke så mye større, den veier 243 kg (våtvekt) men den er ikke så omfangsrik som vi kanskje trodde da vi så de første bildene. Bildene var faktisk i noen grad misvisende og ga et litt feilaktig inntrykk av modellens proporsjoner. I virkeligheten oppleves modellen som slankere mindre og med en setehøyde på bare 800 mm blir det hele ganske så håndterlig for nær sagt alle førere, uansett høyde.

Et helt enestående resultat
Vi fikk kjøre den første som kom til Norge og er intet mindre enn mega-imponert over dette resultatet. Denne modellen må på ingen måte dømmes på bakgrunn av design og posør faktor for dette er nemlig så uendelig mye mere enn det. Classic 650 treffer nemlig selve «sweet spotten» på veldig mange viktige områder og kjøreegenskapene overrasker stort.

Ergonomisk er Classic 650 en inner-tier og det vanskelig å komme på noe som er mere komfortabelt eller bedre å kjøre enn dette. Motoren leverer så til de grader og til og med lydbildet ligger i toppskiktet.

Et bredt styre som trekkes tilbake mot føreren ved styreholkene og et kopp-formet sete som sikrer høy komfort er bare et av flere designelementer som i tillegg til at det er vakkert å se på også har gode funksjonaliteter. Modellen er svært godt balansert og det 19 tommer store forhjulet sikrer en rolig og forutsigbar front med en presis og veldig kapabel styregeometri. Akselavstanden er bare på 1475 mm hvilket ikke er veldig mye for en cruiser og i kombinasjon med en litt hissig styrevinkel sikrer dette festlige og veldig kapable svingegenskaper som har en uventet høy fun-faktor. Cassic 650 er rett og slett uventet morsom å kjøre.

Royal Enfield får mye skryt for både kompetanse og bruk av gode dempere og også her fungerer dette virkelig bra. Classic 650 håndterer dårlig underlag veldig bra og testføreren er særlig positivt overrasket over demperne bak. Disse en nemlig ofte den største svakheten på sykler i dette segmentet, bare ikke her. Rammen leverer helt enestående resultater og det samme gjør svingarmen. Så, så langt konstaterer vi at, design, ergonomi, styregeometri, demping og effektleveranse er intet mindre en helt enestående.

Classic 650 er rett og slett en kjøremaskin som sammenlignet med sykler i andre segment kan holde tritt med høye kurvehastigheter og kjøreteknisk presisjon. Mekanisk er den et vidunder hvor både girkasse og bremser også leverer svært godt. Posørfaktoren er udiskutabel og sjeldent har jeg vel fått så mye oppmerksomhet som jeg fikk under selve testen. Det er vanskelig å ikke like Classic 650, den har ingen feil eller mangler som irriterer eller skuffer, den er rett og slett bare mye bedre enn det vi kunne forvente. Prisen på ca 117.000,- er det heller ingen ting å si på, den kan konkurrere med hva som helst. Og ønsker du deg en sykkel som skaper oppmerksomhet så kan vi skrive under på at denne virkelig vekker oppsikt og interesse.

Sykkelen er full av visuelle overraskelser og detaljer, kjøreteknisk overgår den alle forventninger. Den fungerte til og med godt på grus og føyer seg således godt inn i rekken av Royal Enfield modeller som kan brukes til alt, over alt. Det eneste negative jeg kan si om denne modellen er at det var smertefullt for ikke å si vondt å returnere den til forhandleren Lazy Boyz.

Jeg kan på det varmeste anbefale modellen, men skulle dette mortformodning ikke falle i smak så har Royal Enfield en av de største modellporteføljene i dette markedet. Fabrikanten er helt klart en av de mest innovative i bransjen og de lykkes virkelig i kommunikasjonen sin med markedet og målgruppene sine. Vi kommer utvilsomt til å se mye bra fra disse i årene som kommer, hovedsakelig fordi de er dyktige , har lang erfaring og virkelig kan lage gode motorsykler, av god kvalitet og som skaper veldig mye kjøreglede til en fornuftig penge.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser