Bli med Trygg MC på førerutviklingskurs på Rudskogen onsdag 21.05.2025
De aller fleste adventuresykler brukes på hovedsakelig på asfalt og har sjelden eller aldri kontakt med grus.
Det logiske da er å montere dekk som gir optimale bruksegenskaper og veggrep på nettopp asfalt. Michelin er klar over dette og har tatt frem en spesialversjon av det meget anerkjente Road 5 tilpasset tunge adventuresykler. De har – passende nok – døpt dekket Road 5 Trail. I forhold til standard Road 5 er Trail forsterket med tanke på at adventuresykler ofte kjøres med mye last og det trenges derfor et stabilt dekk for å sikre kjøreegenskaper og unngå overoppheting.
Vi har kjørt Michelin Road 5 Trail på en BMW R1200 GS som kjøres med maks last 80 % av tiden og erfaringene er overbevisende. Lufttrykket ble holdt på anbefalte 2,4 fremme, 2,9 bak og dekket viste ingen antydninger til trapping gjennom hele levetiden. GS er forholdsvis manøvrerbar fra før – med Road 5 Trail ble den bortimot kjappstyrt, men uten at det gikk ut over sporsikkerhet. Selvoppretting under bremsing i nedlegg var så minimal at det kan kalles ikke-eksisterende og kursskifte i nedlegg var problemfritt. I regn fungerte Road 5 Trail akkurat som forventet av Michelin: Ingen problemer overhodet – bare sikkert grep. Dekket har bra egendemping og gir fin og betryggende feedback. Veggrepet gjorde at bremsing var en betryggende opplevelse – måtte faktisk på grus for å få ABS innslag. På grus er Road 5 Trail som gatedekk flest: Det går, men det er ikke spesielt artig. Selv et 90/10 adventuredekk er å fortrekke på slikt underlag. Konklusjon? For deg som kjører stor adventuresykkel på asfalt er dette dekket et meget godt valg – det sørger for at du får maksimal glede, trygghet og kjøreopplevelse. Og det er jo det det handler om, ikke sant?
Norsk leverandør: Norgesdekk AS