Tekst/fot: OA Isdahl
Vi har ventet lenge på å få kjørt nykommeren til Honda i A2-klassen – GB350S. Konkurransen i denne klassen er steintøff og Honda møter tøffe konkurrenter fra både Royal Enfield, BSA, Triumph og Kawasaki. Kampen om pris, kvalitet og kjøreglede er steintøff og i 3-400 kubikk klassen har vel konkurransen aldri vært tøffere.
Still inn siktet ditt riktig
I denne klassen dreier det seg ikke om effekt og fart og mere om feelgood, kjøreglede, design, image og personlige preferanser. Her kan du neppe skryte av effekt eller ytelser – uansett. I en slik «setting» blir spørsmålet om det er 21 hk og 29 Nm, eller 29 hk og 30 Nm derfor ganske uvesentlig, valget ditt kommer med stor sannsynlighet til å bli knyttet til «likes» som designet, sittestillingen, motorgangen, den mekaniske presisjonen og kjøreegenskapene. Dette vil uansett være et vakkert framkomstmiddel og en egnet image-produsent som skal passe image og dine egne preferans
Honda treffer fantastisk godt på design, komfort, lyd og kjøreegenskaper
GB350S kan leveres som en helt naken klassisk modell, eller med en liten velfungerende lyktekåpe med hand-guards som ekstrautstyr, begge er fantastisk pene og scorer veldig høyt på design, spesielt tanken som skaper et visuelt inntrykk av at denne sykkelen er større enn den egentlig er. Alt er pent og har et funksjonelt design, sidedeksler, sete, lykt, bakskjerm, eksospotten, ja kort sagt alt.
Stort bruksområde og nesten guddommelig komfort
GB350S leverer 21 hk og 29 Nm, våtvekten er på fine 178 kg og med for og bakhjul på henholdsvis 19 og 17 tommer og en akselavstand på 1440 mm finner du kjapt flytsonen med sykkelen. 19 tommer foran gir stabilitet, en relativt kort aksepavstand til et 17 tommers bakhjul gir en morsom styregeometri og sykkelen reagerer kjapt på styresignalene fra push-teknikke din. Metzeler Tourance Next-dekkene er myke og fine og limer deg godt til underlaget i sving. Jeg hadde bestemt meg for å prøve sykkelen over alt og til alle formål jeg må si jeg er imponert over at sykkelen og dekkne også håndterer grusunderlag så godt som den gjør. Det gir GB350S et bredt bruksområde og er både imponerende og morsomt. Med så høy komfort er sykkelen er rett og slett en herlig langturkammerat som du rett og slett kan oppdage og nyte hele Norge med. Jeg dro på langtur og nøt hele turen under tidvis krevende og svært våte kjøreforhold. Men jeg kosa meg og merket ikke hvor våt jeg var før alt skulle tørkes.
Det enkle er ofte det beste
Hva kan jeg forvente av sykkelens ytelser
Design er og blir en ytelse og det kan du forvente mye av. Hva angår effekt så leverer
GB350S godt, jeg får en herlig og svært komfortabel flyt i kjøringen min, jeg tar igjen biltrafikken og kan til og med kjøre forbi med litt planlegging.
Jeg er imponert over demperne foran og bak som leverer veldig godt, det er ingen selvfølge i denne klassen. GB 350 S har traction controll som kan slås av og selvfølgelig ABS, sete og komfort kan du forvente mye av og jeg synes virkelig at den ensylindrede motoren med lang slaglengde leverer bra. Men husk at motoren trenger ca 1000 km før det går godt, det gjelder alle motorer og er ikke spesielt for Honda. Girkassen er femtrinns men femtegiret fungerer som en overdrive så du kommer til å operere mellom førtste til fjerdegir. Honda er flinke med lyd og lyddemping og her er lydbildet virkelig til å trives med. En av sykkelens styrker er den lave vekten (178 kg) som er et pre i de fleste sammenhenger.
Styregeometrien er intet mindre enn festlig, GB35 S har en presis styregeometri og det er virkelig morsomt å kjøre en så balanserte og svingvillige A2 sykker. Jeg har god kontakt med forhjulet, som reagerer kjapt på pushteknikken min og jeg kan raffinere samarbeidet vårt i hver eneste sving. Sykkelen er faktisk skikkelig morsom på landeveien og jeg savner ikke mere effekt. Her er det mere enn nok krefter til å få det hele til å svinge, og det er virkelig morsomt å kjøre effektivt med litt undermotorisert sykler, der krever ferdigheter og gir en fin mestringsfølelse. Terskelen for å bruke sykkelen blir også erfaringsmessig levere når den er mindre.
Summa sumarum er dette veldig godt levert av Honda, prisen er fantastisk i likhet med kjøreopplevelsen og kvaliteten er høy. Som sagt, glem diskusjonen om 21 eller 29 hk, den er helt uvesentlig i dette segmentet, dette kommer til å koke ned til hva du liker å kjøre med, hva du skal bruke sykkelen til og ikke minst hvilket image du ønsker.
Her er alt bra og det er ingen ting å sette fingeren på, ihvertall ikke til denne prisen, kjøreegenskapene og kvalitetene du faktsik får tilgang til. Jeg har gledet meg til hver eneste tur med denne sykkelen som også er et bra, nyttig og ikke minst pent pendlerberktøy.