En sommerkveld – Tre lanseringer og en forelskelse – 390-serien til KTM er en braksuksess og Geir Arnestad er superhappy

Tekst og foto: OA Isdahl

Nå er de altså her, og se hvor lykkelige Geir Arnestad er, en av våre mest erfarne KTM forhandlere gjennom mange år. Revisjonen av 390 modellene er faktisk en av årets store nyheter og oppdateringene ligger i kategorien – vesentlig. Ja, endringene er faktisk så vesentlige at de egentlig ikke har noe som helst med forgjengerne å gjøre. Jeg fikk en hel kveld på tivoli, eller snarere KTM-himmelen for å kjøre de en etter en. Det ble en heftig kveld og her skal du få tilgang til noen av førsteinntrykkene mine.


Hightlights for alle tre (Adventure R, Enduro R og SMC R):
• Lav vekt er sukesskriteriet i denne formelen
• Nytt teknisk design er garantisten for festlige kjøreegenskaper
• Ny motor på 399 cc, 45 hk og 39 Nm leverer overaskende mye effekt
• Perfekt samordning av hovedkomponenter skaper opplevelse av kvalitet
• Ergonomiske perler
• Langbeint og fantastisk demping
• Ny og veldig bra instrumentering

KTM 390 Adventure R

Så langt er det nok 390 Adventure R som har fått mest oppmerksomhet og denne var den første av disse tre modellene jeg kjørte. Da jeg leste meg opp på sykkelen trodde jeg at denne kom til å bli i overkant høy for meg, setet er nemlig på 870 mm, det kan bli litt mye for meg i terrenget. Men nei da, sykkelen er så slank om midjen at og setet er så smalt at dette gikk helt fint, også i terrenget (jeg er 174 cm).

Instrumentet er moderne og skifter visningsmodus iht de tre mappingvalgene. Gassreponsen er superfin, og i offroad-modus får du en kontant og presis levering fra 45 ivrige hestekrefter som kan sende rumpa di sideveis og i alle retninger. Motoren leverer villig oppover i turtallsregisteret og som vi husker ble 790 Duke kalt «skalpellen» da den kom, dette er en adventure-skalpell. Presis og kapabel i alle situasjoner, dette materiellet vil kun bli begrenset av førerens ferdigheter. Komforten er enorm og jeg hadde store problemer med å finne noe som helst å dette fingeren på. Her leverer KTM en A2-sykkel som kan matche mye større sykler på grunn av et godt design, høy effekt, lav vekt og fantastiske kjøreegenskaper. Mitas Enduro Trail-dekkene passer svært godt og leverer veldig mye og bra grep i alle relevante situasjoner.

Dette er en gudegave for førerne som opererer i felt, prisen på moroa vil være i størrelsesordenen 81.000,-, hvilket kommer til å bli et stort problem for konkurrentene. Du får belage deg på småhysteriske latterkuler og sene kvelder som kan bli en utfordring for ethvert ekteskap eller forhold.

M 390 Enduro R – den desidert morsomste etter min mening


Enduro R modellen er selvfølgelig annerledes, slankere, lavere vekt (159 kg), kortere akselavstand, et enda slankere sete men her er setehøyden 890 mm og tak kapasiteten er på 9 liter, modellen har et annet styre sammenlignet med Advenrure R. Instrumentering og mapping valg er også ennerledes, her har du Street og Offroad, men her har du en bryter som kobler ut ABS-systemet med et tastetrykk. Veldig bra.

Enduro R er drevet annerledes og leverer en hel festkveld på grus eller i terrenget. De justerbare WP APEX-demperne har en vandring på 230 mm og i kombinasjon en hjulsettet på 21 og 18 tommer og det slanke designet blir dette rett og slett en fest. Dette er min personlige favoritt, helt klart. Selv på vei leverer sykkelen svært godt, den lille lyktekåpen tar unna mye vind og jeg kan komfortabelt marsje i 110 km/t på motorveien.

Kjøreegenskapene er like agile på vei som på grus, og her har KTM brukt Metzeler Karoo 4-dekk og disse funker til alt, dog ikke mot dumskap.

Seterammen er skrudd og modellen kommer med en liten belly-pan som ikke er så alt for robust men grei nok. En helt fantastisk enduro-maskin som her et bredt og festlig bruksområde, og for egen del må jeg bare bekjenne at det er vanskelig å kjempe mot forelskelsen. Designet er bare så sykt sensuelt og jeg tror ikke at jeg kommer til å klare å motstå denne fristelsen!!! Se på disse proporsjonene.

390 SMC R er rett og slett en bølle

Motarder er alltid festlige. Her finner vi et litt annet teknisk design med en brattere styrevinkel, enda kortere akselavstand, heftigere bremsekalippere og større skiver som biter heftigere, 17 tommers hjul foran og bak og utstyrt med gatedekk.

Instrumentet er likt det vi finner på Enduro R, men her er mapping valgene Street og Sport. Sport-mappingen er fyrrig og morsom, gassresponsen er fin og jevn og motoren leverer akkurat like godt som hos søskena.

Styregeometrien er som den skal være på en motard, dette kan KTM nesten bedre enn noen andre, her kommer «ready to race» kjapt fram i pannebrasken. Det er nesten frustrerende å kjøre rett fram med en slik sykkel, så jakten på svingene starter imiddelbart, finner du de riktige svingkombinasjonene så kan du bli i et område over lengere tid.

SMC R er vesentlig lavere enn sine søsken med en setehøyde på 860 mm. SMC R er imidlertid så slank at jeg «flat footer» med mine 174 cm. Sykkelen er selvfølgelig leken og frekk og gjør ihvertfall meg besatt av svinger. Effektleveransen er umiddebar og kraftfull og det er nesten ikke til å tro at du kan kjøpe en ny Enduro R eller en SMC R for knappe 71.000,-.

Tar de tre bukkene bruse Norge med storm?
De tok i hvertfall meg med storm. Dette er så bra, så heftig og så lett at det kommer til å redefinere dette segmentet i A2-klassen, Det heftige designet er tuftet på svært mye erfaring og kompetanse, bruk av kjente komponenter og en mangel på respekt for konkurrentene. Dette må du bare prøve. Det kommer ikke særlig mange slike sykler til Norge i år, men det er verdt å vente på dette til nest sesong dersom du må. Men modellene står i alle fall klare hos AMD i Oslo, så dra å prøv. Og, vi kan bare konstatere at KTM på ingen måte var død, dette er rett og slett en «grande» re-entry etter en heller slitsom vinter og mye kludder.

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser