Viktig med tillegg og omprioritering i statsbudsjettet:
Trafikksikkerhet for motorsyklister bør prioriteres i endelig budsjett
I statsbudsjettet for 2024 blir trafikksikkerhetsarbeid for motorsyklister igjen utelatt. Dette er skuffende og beklagelig, sett i lys av Statens Vegvesen sin «Nasjonal gjennomføringsplan for motorsykkel, moped og ATV 2022–2025» som må være kjent stoff for Regjeringen og Samferdselsdepartementet.
I forslaget til statsbudsjett er det satt av 81,8 millioner til trafikksikkerhetsformål, fordelt på ulike organisasjoner og tiltak. Ingen av disse er rettet mot motorsyklister. Ikke en krone er satt av til trafikksikkerhetsformål rettet mot MC i regi av Norsk MotorCykkel Union (NMCU) eller andre representanter for MC-interessen i Norge.
NMCU representerer sammen med Bikelife Norge nesten 40.000 av totalt 200.000 registrerte motorsyklister i Norge.
Leder av sentralstyret i Norsk MotorCykkel Union, Odd Terje Døvik, er ikke fornøyd med regjeringens forslag:
Full støtte fra MCF
Vi støtter fullt opp om NMCU sitt viktige innspill her, sier Per-Anton Vinje som er styreleder for Motorsykkelimportørenes Forening, MCF. De representerer de store importørene av motorsykler i Norge.
Regjeringen uttrykker i Statsbudsjettet stor bekymring for utviklingen i antall ulykker med motorsykkel:
Over tid har det vært en økning i ulykker med motorsykkel. I 2022 omkom 21 motorsyklister i veitrafikken, som er seks flere enn i 2021. Det var derfor rettet ekstra innsats mot motorsyklister i 2022. Statens vegvesen har bl.a. utarbeidet en nasjonal gjennomføringsplan for motorsykkel, moped og ATV for perioden 2022–2025.
I Nasjonal tiltaksplan for trafikksikkerhet på vei 2022–2025 står NMCU alene eller sammen med andre aktører for 7 av tiltakene som nevnes. Dette er mer enn noen av de andre trafikksikkerhetsorganisasjonene.
Bevilgningen til trafikksikkerhetsformål for 2024 er fordelt slik: