BOOSTER IN AMSTERDAM

MC avisa tester nye Yamaha BOOSTER Easy eBike og BOOSTER S-Pedelec!

Foto: Yamaha

MC-avisa sendte sin ferskeste reporter til Amsterdam da Yamaha inviterte til lanseringen av sine to nye elektriske Urban Mobility-modeller: BOOSTER Easy eBike og BOOSTER S-Pedelec. To sykler som ser nesten helt like ut, men som har ulik ytelse og rekkevidde. BOOSTER S-pedelec blir klassifisert som AM (moped), da den har en topphastighet på 45 km/t.

Skrevet av: Ingrid Eidevik

Denne artikkelen ble først publisert i MC-avisa #7-2023.

Introduksjon
Fremtiden er elektrisk, og det er et økende behov for å forflytte seg på et stillegående, miljøvennlig og effektivt kjøretøy. Dette er et behov som Yamaha ønsker å dekke med sine Urban Mobility-modeller. Det nyeste tilskuddet til utvalget er Booster-syklene. Yamaha har allerede skaffet seg 30 års erfaring med elkjøretøy. De introduserte verdens første eBike allerede i 1993. 30 år senere lanserer de nå to høyteknologiske sykler i beste kvalitet.

Testsyklingen fant sted i Amsterdam, en urban by som tilfredsstiller Yamaha sin markedsføringsstrategi. Ikke bare er Amsterdam en urban by, den er også en sykkelby. Uansett hvor jeg var, vrimlet det av syklister overalt. Den perfekte byen for å hoste lanseringen av Booster-syklene.

For meg var dette min første offisielle testkjøring. Og siden vi er et MC-magasin, blir fokuset i denne testen Booster S-pedelec som blir klassifisert som AM, altså en moped. Jeg forventet derfor at denne kom til å være en krysning mellom en elsykkel og en scooter, men jeg kan bekrefte at den er som en helt vanlig elsykkel, bare med en kraftigere motor. Det jeg ønsket å få svar på, var om Booster S-pedelec er noe for det norske markedet, og om den er en reell konkurrent til – eller erstatter av – mopeden.

På reis
Du vet den følelsen du har når du skal ha din første dag på skolen eller første dag på jobb. Den følelsen satt jeg med da jeg ventet på å boarde flyet til Amsterdam. Litt sånn nervøs, spent, men mest av alt kjente jeg på at jeg var nysgjerrig – nysgjerrig på hvordan dette døgnet kom til å se ut. Selv om dette ikke er en motorsykkeltest, så føltes det likevel som en stor tillitserklæring å bli sendt ut som representant for MC-avisa.
Etter å ha blitt hentet av egen sjåfør på flyplassen (sjåføren hadde til og med et skilt med navnet mitt på), bar turen til The Social Hub city hotel som ligger rett ved Amsterdams kjente kanaler.

Flyet mitt var godt forsinket, så allerede på vei til hotellet kunne jeg kjenne at nervene var der. Jeg hadde heldigvis pakket meget strategisk i en Yamaha motorsykkelutstyrs-bag, så selv med forsinkelsen var jeg lett å kjenne igjen for arrangørene. Etter en kjapp dusj var det klart for velkomstdrink, presentasjon og middag. Temaet «urban» gjennomsyret hele eventet fra start til slutt, både med lokasjonen og presentasjonen av syklene.

Booster S-Pedelec: Yamahas ultrakompakte PW-S2 45-drivenhet veier kun 2,85 kg og leverer et imponerende dreiemoment på 75 Nm. Foto: Yamaha

Ut og trø
Noe som Yamaha ønsker med de nye Booster-syklene, er å dekke den økende etterspørselen etter «ren, stillegående og tilgjengelig urban transport», som de selv presenterer det. Og denne dagen skulle jeg få bedømme om de har klart å nå målet sitt. Vi ble delt inn i grupper og fikk tildelt guide. Gruppen min bestod av journalister, influensere og en representant fra Yamaha Scandinavia. Første del av dagen testsyklet vi Booster S-pedelec, og etter lunsj byttet vi for å testsykle Booster Easy.

Jeg tror vi alle ble svært overrasket over hvor lik en elsykkel Boosteren var. Den største forskjellen var at den er skiltet og utstyrt med speil på venstre side, og det vil si at vi kunne lovlig sykle på steder der andre tråsykler ikke har tillatelse. Dette førte til en del kjefting, peking og frustrasjon fra andre trafikanter. Ikke en veldig positiv start.

S-pedelec-utgaven klarer 45 km/t med assistanse, og man kan velge mellom fem forskjellige kjøremoduser med dreiemomentforhold fra 60 % (+ECO) og helt opp til 400 % (High) for maksimal ytelse. Den har en imponerende rekkevidde på opp til 110 km i +ECO-moduset.

Syklene vi prøvde var innstilt på moduset High. Jeg forventet at det skulle være ganske så lett å komme opp i 45 km/t i dette moduset, men det var det ikke. Jeg tror at jeg makset 42 km/t, og da trøkket jeg på og hadde sykkelen i det høyeste giret. At det skal så mye til å komme opp i høy fart, er negativt, spesielt med tanke på at denne sykkelen har skilt som gjør den likestilt med en moped. Men når man først har nådd en høy fart, så er den enkel å holde.

Booster er utstyrt med høyteknologiske funksjoner som Yamahas ultrakompakte PW-S2 45-drivenhet som kun veier 2,85 kg og har en effekt på 75 Nm – noe som gjør den til klasseledende innen dreiemoment/vektforhold. Dette gjør at sykkelen har en jevn og behagelig akselerasjon. Et til pluss i boka er den utrolig «smoothe» giringen. Jeg har nok aldri hatt en så enkel og problemfri giring før.

Et tilleggsmodus som Booster er utstyrt med, er «Automatic Support mode». Denne teknologien overvåker pedalmomentet, kjørehastigheten, veivrotasjonen og hellingsvinkelen, slik at den kan velge det støttemoduset som kommer til å gi riktig nivå av assistanse til enhver tid. Dette vil si at du ikke kjenner tyngden av en oppoverbakke slik du ville ha gjort på en vanlig elsykkel. Genialt, spør du meg! Men, denne funksjonen fikk vi ikke testet helt ut siden vi var i en av verdens flateste byer. De største bakkene vi kjørte over den dagen var broer over kanalene. Ikke en eneste lang oppoverbakke så langt øye kunne se.

Booster Easy eBike Foto: Yamaha

Noe som Amsterdam derimot hadde en del av, var brostein, noe som til vanlig er en litt ubehagelig opplevelse sittende på en sykkel. Her gjorde de fete ballongdekkene på 20 tommer x 4 tommer underverk. Man kunne cruise rundt på ujevnt underlag uten ubehag og med et godt veigrep selv på ruglete brostein.
Yamaha Booster S-pedelec har et kompakt og smidig design. Den har et lavt tyngdepunkt som gjør at sykkelen er svært enkel å manøvrere selv i den travle bytrafikken midt i Amsterdam. Sykkelen har et behagelig sete, og sykkelposisjonen er komfortabel selv etter flere timer på setet. Designet er moderne og minimalistisk. Dette er en sykkel for de som heller velger et funkishus i stedet for et hvitrammet hus fra 1800-tallet. Designet skriker urbant, og denne sykkelen hører hjemme i byen.

Yamaha Booster ser unektelig kul ut med sitt særegne design. Den vil bli lagt merke til (Booster Easy eBike). Foto: Yamaha

Testføreren mener:
Dette er et veldig bra produkt. Yamaha har klart å lage en utrolig god sykkel, og hvis den var klassifisert som en vanlig elsykkel hadde jeg sett hvordan dette produktet også kunne bli en «hit» her til lands. Men det er her jeg ser hovedproblemet: Dette er en moped, hvilket vil si at du må ha en godkjent MC-hjelm for å kunne sykle. Siden den er skiltet, er det flere plasser du IKKE får lov til å sykle, der du normalt kan sykle en vanlig elsykkel. Det er her jeg har lyst å trekke inn Booster Easy. Den har kanskje en litt svakere motor, men jeg vil påstå at alt det jeg synes er positivt med Booster er vel så positivt med Booster Easy.

I noen land (Nederland og Danmark) kan man kjøre S-pedelec uten å ha AM-førerkort og med vanlig sykkelhjelm. I disse landene tror jeg at dette kan bli en hit, men her til lands ville jeg heller satset på Booster Easy som elsykkel, og heller hatt en vanlig scooter til å kjøre i trafikken med.

Og det er kanskje det som kræsjer med behovet for fremkomstmiddel her hjemme i Norge. Selv om vi er kjent for alle våre elbiler og nullutslipp-visjoner, har de fleste av oss lange avstander med bratte oppoverbakker og flere regndager enn solskinnsdager.

Vi er ikke et urbant land. Vi har deler av Oslo som er urbant, kanskje til og med noen deler av Bergen som også kan klassifiseres som urbant, men resten av landet passer ikke inn i målgruppen som Yamaha prøver å nå. Booster S-pedelec fungerer ypperlig som det den er skapt for, en urban bysykkel som tar deg fra A til Å på en miljøvennlig og effektiv måte. Men etter min mening kan den ikke konkurrere mot vanlige mopeder og scootere uten pedaler, som f.eks. Yamaha sin egen elektriske Neo’s.

Spesifikasjoner Booster S-Pedelec:
Drivenhet: Yamaha PWSeries S2, S-Pedelec, 75 Nm
Batteri: Yamaha 630 WH-batteri, 36V, 17,5 Ah
Skjerm/fjernkontroll: Yamaha-skjerm C TFT
Speed Assist: 45 km/t begrenset – 42 km/t bruk
Total vekt: 36 kg
Bremser: PROMAX DSK 930B – 180mm F&R Disc
Drivlinje
Girvelger: ENVIOLO Twist Pure
Bakre giring: ENVIOLO Heavy Duty
Pedalarm: FSA ISIS 150mm Custom
Kjededrev: FSA 44D
Hjulsett
Hjul: GIPIEMME 20»
Dekk: VEE TIRE eSpeedster 20*4.00
Pris: Kr. 35.120,-

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser