Begynnelsen på fremtiden?

Elektriske motorsykler har hittil vært preget av små serier, små produsenter og tildels sære design.

Dette kan endre seg ganske fort når de store og tunge aktørene entrer markedet, jfr. hva Audi har gjort for å konkurrere med Tesla.

Vi har allerede sett hva Harley Davidson tenker, Ducati har såvidt dyppet tåen i vannet med sin offroad mountainbike, det ryktes at Triumph kommer til å lage en ny serie elektriske motorsykler under merkenavnet Trident, KTM har vært med en stund allerede med sin Freeride og nå ser det ut til at Honda også vil være med: På Tokyo Motor Show 2019 viste mc-giganten frem to elektriske prototyper – Benly elektrisk scooter og CR elektrisk offroader.

CR Electric er bemerkelsesverdig lik den eksisterende CRF: Det kan se ut som om Honda bare har fjernet fossilmotoren med tilhørende utstyr og erstattet det med elektromotor og batteri. Motoren er merket med både Honda og Mugen og det er logisk å anta at Honda har hentet mye fra Mugen – et firma med lang erfaring fra elektrisk drift og som har hatt et langvarig samarbeid med Honda. Mugen står også bak Shinden, en sykkel som har flere seire i TT Zero. Det kan også se ut som om CR Electric bruker utbyttbare batteripakker som Honda har utviklet i samarbeid med Panasonic med tanke på elektriske tohjulinger.

Så er spørsmålet: Kommer vi til å se CR Electric i produksjon? Vanskelig å si, men det kan være verd å legge merke til at Honda kaller sykkelen en prototype – ikke en konseptmodell.