Siste nytt

Tekst og foto: Tor Henry Omland/Bjørn H. Knaben
Vi setter GSX-8T på prøve en nydelig høstdag og sjekker ut om Suzuki med modellen har klart å senke åtterkula og dermed vinne spillet i en kategori sykler noe utenom hovedstrømmen.
Arena MC i Sandnes har i en årrekke vært gode ambassadører for arrangementet Distinguished Gentleman’s Ride (DGR) i Rogaland. Formålet til DGR er det samme som for den pågående Movember kampanjen – å oppfordre menn til å snakke om helseproblem som prostata kreft, psykisk helse og selvmord.

I god Movember ånd benytter vi, tre gode kamerater, muligheten som Arena MC og Suzuki tilbyr for et lite hverdags eventyr sammen med GSX-8T. Et kjærkomment pusterom i en travel hverdag som gir rom for gode samtaler der to-hjulinger fungerer som katalysator for mangt. I tillegg til Suzukien har vi med oss BMW F900 R og «Little Red Corvette» i cabriolet versjon – et ypperlig verktøy for bildetakning og moro.
Nisjeprodukt
Suzuki GSX-8T vil neppe oversvømme landeveiene slik BMW gjør med sine GS-er. Ei heller vil den overta tronen Yamaha MT-07 har innehatt over år som Norges og Europas mest solgte tung MC modell.. Det har nok heller ikke vært målsetningen til Suzuki der de beveger seg i parallell universet til utallige syv -og åttehundre kubikkere der alle kjemper om oppmerksomheten. Samtidig har de lansert et design som tvinger deg til å ta et standpunkt – akkurat slik man ofte sier er formålet med kunst.
At du må legge igjen et par titusen lapper ekstra versus opphavet (GSX-8S), er å regne med når du vil ha noe som det ikke går tretten av på dusinet.
Subtile design element
I testpanelet er det delte meninger om frontlykten. Enkelte liker det moderne LED glimtet den enøyde banditten har i øyet, mens andre synes dette gir et rotete bilde i et ellers vellykket design inspirert av 60 -og 70-talls klassikere.
Speilene som er montert på endene av styret er det derimot unison enighet om at er særdeles vellykkede. Både ut fra et estetisk og funksjonelt perspektiv der de gir meget god sikt bakover og er fullstendig klare ved alle turtall og underlag.
Ellers er sykkelen gitt akkurat nok design element til at den står ut i mengden. Slik som åtter ball emblemet på side dekslene og en bakre del av sykkelen som gir testpanelet visse assosiasjoner til åttitallets utgaver av GSX-R 750 med sitt mer kantede uttrykk.
Velvillig motor og sømløse girskift
Den 776 kubikkcentimeter store parallell twin motoren med 270 graders veivaksel leverer også i dette chassiset 83 hester ved 8500 omdreininger/min og 78 Newtonmeter i moment ved 6800 omdreininger/min. Her er mer enn nok kraft til at du kan ta med både passasjer og nok oppakning til en fin langhelg tur uten at du må herje med girpedalen i tide og utide. Girkassen opereres for øvrig kløtsjfritt opp og ned og dette skjer fullstendig sømløst. Noe vi har erfart at flere av konkurrentene i klassen har hatt større utfordringer med å framskaffe.

Med fullt gasspådrag opp de herlige svingpartiene mot hotell Utsikten i Kvinesdal, og det korte endestykket i rustfritt stål synger med kraftig tenor stemme. Det gir et lydbilde fyldig nok til at mange vil tenke seg godt om før et uorginalt anlegg blir investert i.
Motorsykkel agility
Ordet «agil» brer stadig om seg på nye områder (ledelsesfilosofi mm.). Et uttrykk for smidighet og hurtighet, men der de fleste fortsatt forbinder det med en konkurranseform for menneskets beste venn. For bruk i MC verden kunne dette vært beskrivende for GSX 8T der det velbalanserte chassiset med opp/ned gaffelen er tillitsvekkende. Her får du følelsen av hele tiden å ha god kontakt med underlaget. Likeså er bremsene passe hvasse. Kraftige innbremsinger skjer uten dramatikk.
Sykkelen har ingen problem med å by opp til en tett og heftig salsadans over Kvinesheia. Et veistrekke som i sin tid var beryktet for å være en vogntog dødare, men som nå burde tiltrekke seg langt flere motorsyklister på jakt etter svingorgier der selv moderate hastigheter vil gi nok moro for minneboka.
Ved slutten av veien
Oppsummert vil vi anbefale at du tester ut GSX-8T om du er på utkikk etter ny sykkel uten å ville tømme hele sparekontoen. Den har alt det en motorsykkel anno 2026 bør ha og mer til. Her er det mye som stemmer og du kommer antakelig tilbake med et stort smil rundt munnen etter prøveturen.
Avslutningsvis oppfordrer vi også andre menn til å dyrke frem MC-fellesskap der man tør å dele erfaringer om alle livets sider. Og ta godt vare på deg selv og de du kjører sammen med. For husk at du garantert betyr noe for noen.