Siste aktivitet

"quantumduck" har svart på foruminnlegget "Nybegynner trenger tips..."

jabba

Informasjon

Alder:66
Kjønn: 
Man

Historikk

Medlem i
3 år 1 uke

Gjestebok

Kommentarer

#2
2015-04-21 09:26

Og som en annen oppklaring ( siden jeg ofte skriver litt "slurvete" ) så er det jo selvsagt ØNSKELIG med et tenningstidspunkt som forandrer seg etter turtall og gasspådrag. Det er bare at japanerene på 70 og 80 tallet ikke så vits i å ha dette så lenge de ikke var nødt til det ( les = avgass/støy krav ).
Husker når Yamaha XS1100 kom i 78 så var det en av salgsargumentene at den hadde en vakumstyrt fortenning sammen med sentrifugalfortenning og dette var liksom WOW.... De nevnt eikke at dette hadde vært standard på biler i flere 10år.

En annen grunn ( utenom støy og avgass ) til at de ikke hadde en mekanisk fortenning er at moderne to taktere skjelden behøver så mye fortenning på maks turtall. De klarer seg lett med de samme 10-15 grader fortenning som kreves ved oppstart. Skal man ha en fortenning som forandrer seg så må man ha en kurve som både går opp og ned. Se en bra forklaring her:

http://www.f1technical.net/forum/viewtopic.php?t=10315

Denne typen er vanskelig å oppnå med en mekanisk fortenningsmekanisme og da gjorde Japanerene det lett, de ga beng i det.

Igjen så unnskylder jeg at jeg ofte tar for lett på mine svar men opplever ofte at begynner jeg å hente inn for mye info og forklaringer så hopper folk over hva jeg skriver.

Håper du ikke tok det ille opp med ref til alderen din :)
Selv er jeg 52 og tar innpå :)

#1
2015-04-21 09:13

Du er for gammel :)

Japanske to taktere har veldig skjelden noen forandring på tenningstidspunktet.
Har også skrudd på min del av to-taktere og eldste er sånn fra 70 tallet ( derfor min kommentar om at du er for gammel :) ) Kawasaki KH100 ES var den første jeg skrudde på men også følgende: GT 100. GP 100, RD 100, LS2. H1,H2, div GT modeller . Først når elektronisk tenning ble vanlig at de kom med fortenning som forandret seg men selv langt opp i 90 tallet var dette også uvanlig ( og nå er vi pover på snescootermotorer ).

Her er feks et delebilde fra DT125 : http://www.cmsnl.com/yamaha-dt125e-1978_model8651/partslist/B-05.html
Som du ser er det bare en stift og en kondensator samt kammen til å løfte stiften. Ingen fortenningsmekanisme å snakke om :)

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: