Bild
Neste artikkel
Kjørestillingen er passende for den hvasse retromodellen, i hvert fall i begynnelsen.

Yamaha XSR900 Abarth

Test

Da Yamaha fikk ideen om å bygge en eksklusiv caféracer, kontaktet de en gammel bekjent.

Den herlig røffe trippelen synger ordentlig ut gjennom de doble lyddemperne i Akrapovic-systemet. Det er ikke så veldig anstrengende å krype sammen bak den nye karbonfiberkåpen siden styret er så brutalt nedoverbøyd. Midt i ansiktet har jeg det velkjente runde digitale displayet som snakker om både turtall og hastighet. Den nye kjørestillingen er litt ekstrem, men passende under aktiv kjøring når svingene avløser hverandre. At Yamaha ikke har tenkt på dette tidligere; MT-09-plattformen deres passer jo utmerket i denne drakten.

Yamaha og italienske Abarth har en fortid sammen både når det gjelder konseptsykler og racingsatsing. De som følger MotoGP har sikkert ikke gått glipp av at logoen med skorpionen syns på både Valentino Rossis og Maverick Vinales racingmodeller.

Da Yamaha-ledelsen etterspurte en ny caféracer til sitt Faster sons-program, ble dette løst ved hjelp av den velkjente italienske Fiat-trimmeren. Samarbeidet mellom selskapene resulterte i denne motorsykkelen, en XSR900 med caferacer-dress av italiensk snitt. Den runde lykten sitter fortsatt der, som den grove lykteholderen, men fungerer nå som feste for en lekker lyktekåpe i karbonfiber. Også forskjermen og kutsen er produsert av det edle komposittmaterialet. 

En av de mest særegne detaljene er styret. For å skape en kjørestilling som matcher den nye kåpen har Yamaha montert et helt, men nedoverbøyd styre i den originale styrekronen. Det funker forbausende bra med motorkarakter og plassering av fothvilerne, men kjørestillingen blir anstrengende i lengden.

Prøvekjøringen tar meg videre på de svingete småveiene sør på Sicilia, og jeg får igjen en påminnelse om hvilken komplett pakke Yamahas MT-09-plattform er blitt. Motor, chassis og bremser harmoniserer og oppmuntrer meg hele tiden til å kjøre aktivt. Yamaha fremhever gjerne at dette er en eksklusiv modell som bare bygges i 695 eksemplarer, men i tillegg til karbonfiberkåpene finnes det ikke mye annet som føles ekslusivt. Dette kunne de for eksempel løst ved montering av cartridge-løsningen fra Öhlins som finnes i tilbehørskatalogen, og quickshifteren som sitter standardmontert på den seneste versjonen av MT-09. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 6 2017.
Tekst: Andreas Jennersjö            Foto: Yamaha
 

XSR 900 Abarth

Pris: fra 169 917 kroner
Motor: R3, 4-takt, væskekjølt
Slagvolum: 847 cm3
Effekt: 115 hk/10 000
Dreiemoment:
87,5 Nm/8 500 rpm
Salhøyde: 830 mm
Vekt: 195 kg (fulltanket)
Bensintank: 14 liter

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.