Siste aktivitet

"vidar-14" har svart på foruminnlegget "Tung til mellomtung"

Prøvekjøring: Yamaha XSR 900

Test

Motoren fra suksessrike MT-09 gjør en glimrende jobb i denne retroinspirerte motorsykkelen vi fikk prøvekjøre på flotte veier på Fuerteventura.

Yamahas store satsing på retrobaserte motorsykler har de valgt å kalle Faster Sons. Faster spiller på ytelse, komponenter og skreddersøm, mens Sons skal føre arven videre med skikkelige materialer og enkelhet. Filosofien stemmer godt overens med det vi finner i nye XSR 900.

Prøvekjøringen er lagt til Fuerteventura, og gradestokken ligger i overkant av 20 grader da jeg får utlevert mitt eksemplar for dagen. Den er gul og svart – altså er dette fargene til Yamahas 60-årsjubileum. Jubileumslakkeringen finnes også på et knippe andre modeller. For øvrig vil XSR 900 selges i blå og sølv. Vi legger i vei ut på Fuerteventuras flotte veier med relativt lite trafikk. Kursen går mot fjellene.

Lyden er snill mot omgivelsene; trippelmotoren et godt kompromiss.
XSR 900 er snill mot omgivelsene når det gjelder lyden. En veldig kort eksospotte befinner seg under høyre bein, og kan tidvis være litt i veien hvis man ønsker å plassere framfoten på fothvileren. Akselerasjonen ut av en rundkjøring med en påfølgende lang slette overrasker svært positivt. Her bor det mer krefter enn jeg forventet. Trippelen er hentet fra suksessmodellen MT-09, og er et godt kompromiss mellom bunndrag og effekt på topp.

Designtrekkene er ikke helt ulike de vi finner fra XS 650, som kom på markedet i 1970, eller XS 750/850, som kom noen år senere. Men man ser selvsagt at XSR 900 er en moderne innpakning. 

Virker ikke så høy som den ser ut, lett og sportslig med bra bitt i bremsene.
Sittestillingen er oppreist, men noe fremoverbøyd. Fothvilerne har samme plassering som hos MT-09, men salhøyden er 15 millimeter høyere og er på hele 830 millimeter. Bensintanken er lenger, og dermed havner hofta litt lenger bak. Sykkelen virker høy ved første møte, men etter noen minutter føles det svært så bra. Styret er passe bredt og deles også med MT-09, mens salen er noe oppgradert med en litt annen form for å passe bedre til filosofien. Salen er ikke av det mykeste slaget, men fungerer bra til mange mil hvis man legger inn pauser.  

Vi har nå kommet opp i fjellene, og her er det ikke mye å klage på dempermessig når svingene legges bak meg i inspirerende tempo. Samspillet mellom meg og motorsykkelen er godt. ABS-bremsene har godt bitt, og de ble satt på en skikkelig prøve noen ganger. En eller to fingre er tilstrekkelig for å stoppe XSR 900 temmelig raskt. Vekten på 195 kilo ved fulltanket tilstand er fire kilo mer enn MT-09. XSR 900 føles likevel lett og sportslig når den manøvreres.

Tre motormappinger
Det merkes at makseffekten ligger på et høyt turtall (10 000 rpm). Og det er aggressive toner som spilles og store krefter i sving når turtelleren opererer i det øvre sjiktet.  Samtidig har Yamaha arbeidet med den elektroniske innsprøytningen, som ikke er identisk med MT-09. Hos XSR 900 kan man velge mellom tre ulike motormappinger: Standard, A for hurtigere og mer sportslig respons, og B for en mykere gange. Standard er godt tilpasset og fungerer til det meste. Når hornene vokser og man vil kjøre sportslig, er A å foretrekke.

Jeg kunne enkelte ganger kjenne noe rykkete gange, men i langt mindre grad enn hos MT-09. Man veksler enkelt mellom de ulike motormappingene ved hjelp av en bryter på høyre side av styret. Det er enkelt å bytte modus mens man kjører, så lenge gassrullen får hvile. 

Fleksibel traction control, smidig girkasse og clutch.
En bryter på venstre side av styret gir mulighet til å skifte mellom modus 1 eller 2 på traction controlen. Det er også mulig å slå den helt av. I modus 1 griper traction control kun litt inn, og tillater for eksempel bakhjulskjøring. I modus 2 griper den sterkere inn. Vi kjører i fjellene og ved havet, og både de 17-tommers hjulene og Bridgestone Battlax-dekkene sitter godt under alle forhold på øya. Girkassen er enkel i bruk, og alle de seks girene faller lett på plass. Clutchen er letthåndterlig, og skal ifølge Yamaha være 20 prosent lettere å bruke enn hos MT-09 på grunn av lettere fjærer. En slurefunksjon sørger for lettere nedgiring, og ved motorbremsing åpner clutchen seg litt.

Praktisk og stilfullt instrumentpanel; masse tilbehør
All informasjon er til enhver tid enkel å se på det moderne instrumentpanelet – smakfullt utseende og praktisk i bruk. Man veksler mellom informasjonen man vil se ved hjelp av to knapper på høyre side av panelet. Girindikator, bensinmåler, forbruk, motortemperatur, utetemperatur, klokke, motormapping og traction control-modus vises i tillegg til digitalt speedometer og digital turteller. Kilometerteller er selvsagt også på plass.

Med XSR 900 har Yamaha lagd en underholdende og gjennomarbeidet motorsykkel med stor utstråling. Den kommer også med et stort utvalg av tilbehør, og dessuten som Café Racer-utstyrt modell, samt som All ­Rounder-modell med høyere eksos, sidevesker, radiatorbeskytter og vindskjerm. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nr. 4 2016.
Tekst: Stig-Roar Martinsen Foto: Yamaha 

Yamaha XSR 900

Pris: fra 139 900 kroner
Farger: Svart/gul, blå, sølv
Motor: R3, 4-takt, væskekjølt
Ventilmekanisme:
4 vent/syl, DOHC
Slagvolum: 847 cm3
Boring/slag: 78/59,1 mm
Kompresjon: 11,5:1
Maks effekt:
115 hk/10 000 rpm
Maks dreiemom.:
87,5 Nm/8 500 rpm
Drivstoffsystem: Innsprøytning
Clutch: Flerplate våt, slureclutch
Antall gir: 6
Kraftoverføring: Kjede
Konstruksjon:
Boksramme, aluminium
Akselavstand: 1 440 mm
Styrevinkel: 25 grader
Forsprang: 103 mm
Fjæring foran:
USD justerbar forspenning/retur
Fjæring bak:
Enkeldemper, justerbar
Salhøyde: 830 mm
Bremser foran:
To 298 mm,
4-stemplede kalipere
Bremser bak:
245 mm, 2-stemplet kaliper
Hjul foran: 120/70 – 17
Hjul bak: 180/55 – 17
Vekt: 195 kilo (fulltanket)
Bensintank: 14 liter

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: