Siste aktivitet

"vidar-14" har svart på foruminnlegget "Mechanic entusiast looking for a garage partner"
Du behøver ingen svinedyr eventyrmodell for å ha det moro på grusen.

Prøvekjøring: Triumph Street Scrambler

Test

Triumph har skapt en scrambler som er både lettere og sterkere enn forgjengeren.

Et kjapt brøl følger umiddelbart etter en rask bevegelse med høyre hånd. Bakhjulet sladder litt vel bredt denne gangen. Ferden går oppover langs en liten grusvei som måler en knapp bilbredde. På den ene siden har jeg en jordvoll, og på den andre en bratt skråning ned i en dal. Underlaget er en blanding av grov grus og rød jord. Med traction control og ABS utkoblet nyter jeg den momentsterke motoren i fulle drag mens den maler gjennom det høyt plasserte eksossystemet. 

Bakhjulet sklir ut igjen etter at jeg har tatt enda en 90-graders sving. Den røde støvskyen vokser bak meg. Dette kunne jeg fint ha gjort hele dagen. Grunnlaget for bygget er den forholdsvis tamme Street Twin-modellen som ble lansert tidlig i fjor. Men Triumph har lyktes godt med å få dette til å føles som en ny modell. Motoren er den samme, også rammen og tanken. Men ved hjelp av justert motormapping har produsenten fått redusert det maksimale momentet på 80 Newtonmeter til lave 2 850 rpm. Dette i kombinasjon med høyere salhøyde, stivere støtdemping og et høyere og bredere styre gjør Street Scrambler til en mer engasjerende motorsykkel. Bakkeklaringen er økt noe sammenlignet med den gamle Scrambleren, men salhøyden er fortsatt relativt lav.

Høyere bakkeklaring har Triumph fått ved at demperne bak og gaffelen er lenger, mens slaglengden fortsatt er 120 millimeter. Et 19-tommers hjul foran bidrar også til å gjøre Street Scrambler litt kraftigere. Jeg sender en varm tanke til chassisutviklerne idet jeg krysser en bred bekk som var dypere enn den så ut. Vannet får den tørre jorden til å klebe seg til de korte plastskjermene og den vesle magekåpen. Jeg reiser meg, og den drøye 200 kilo tunge motorsykkelen føles forholdsvis trygg under meg på det løse underlaget. Fothvilerene har bedre grep, og er litt fremflyttet for å underlette stående kjøring. Her og der ligger det dype dreneringsrenner nedgravd tvers over veien og minner meg bryskt på den begrensede slaglengden i dempingen. 

Street Scrambler er underholdende også på asfalterte krokveier. Den fine gassresponsen i Triumphs Ride By Wire-system og de stivere demperne bidrar til at gliset holdes på plass nesten hele tiden. En ulempe ved kjøreopplevelsen er imidlertid at støtdempingen mangler en viss følsomhet. Støtene fra humper og dumper i asfalten sliter en ut i lengden. 

På tilbehørslisten finns det justerbare bakdempere fra Fox, men på gaffelen er det ingen justeringsmuligheter eller cartridge-alternativer. Fremre bremsekaliper fra Nissin har fått ny design, men skal i prinsippet være uendret i forhold til den hos Street Twin, og følelsen er klart godkjent. Ved en stopp tar jeg meg tid til å børste av meg litt støv og sjekke bygget. Salen er delt, og på den korte bakskjermen hviler en liten passasjersal. Den kan byttes mot en bagasjebærer i aluminium som følger med som standard. Tanken har fått to gummibeskyttere for knærne, som fører tankene til fortidens Bonneville-sykler. 

Dette er en av markedes mer stilriktige scramblere, og forhåpentligvis finner den eiere som ikke bare glir rundt i byen. For det går faktisk å legge lange sladder til øde grusveier og utforske gamle traktorspor uten å  kjøpe en svindyr adventure-motorsykkel. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 3 2017.
Tekst: Andreas Jennersjö                Foto: Alessio Barbanti/Matteo Cavadini
 

Triumph Bonneville Street Scrambler

Pris: 142 000 kroner
Garanti: 2 års garanti
Serviceintervall: 1 600 mil
Farger: Svart, Grønn, Rød
Motor: R2, 4-takt, væskekjølt
Ventilmekanisme:
4 vent/syl, SOHC
Slagvolum: 900 cm3
Boring/slag: 84,6/80 mm
Kompresjon: 10,55:1
Maks effekt: 55 hk/6 000 rpm
Maks dreiemoment:
80 Nm/2 850 rpm
Drivstoffsystem: Innsprøytning
Clutch: våt, flerplate
Antall gir: 5
Kraftoverføring: Kjede
Konstruksjon:
Stål, vuggeramme
Akselavstand: 1 446 mm
Styrevinkel: 25,6 grader
Forsprang: 109 mm
Fjæring foran: Teleskop, 41mm.
Fjæring bak: Doble dempere
Salhøyde: 792 mm
Bremser foran: 310 mm,
2-stemplede kalipere
Bremser bak: 255,
2-stemplet kaliper
Hjul foran:
100/90 – 19, 2,5-tommer
Hjul bak:
150/70 – 17, 4,25-tommer
Vekt: 206 kg (tørr)
Bensintank: 12 liter
 

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: