Siste aktivitet

Bakdemperne er høyere, men har samme slaglengde - kjørestillingen er mer aggressiv.

Prøvekjøring: Triumph Street Cup

Test

Triumph gjør den moderne caféracerdesignen mer tilgjengelig med en ny versjon av Street Twin.

For å møte den fortsatt store etterspørselen etter pene, fabrikkbygde caféracere blant både nye og gamle motorsyklister, har Triumph satt sammen enda en ny modell. Den nye motorsykkelen kalles Street Cup, og er en mer sportslig versjon av den stødige innstegsmodellen Street Twin. 

Idet jeg snirkler meg gjennom noen av de mer trafikkerte gatene i Sevilla, kjenner jeg godt igjen karakteren i den bunnsterke parallelltwinnen på 900 kubikk. Den smidige clutchen, stabile følelsen i girkassen og den lave salhøyden er andre egenskaper som lever videre fra Street Twin. Men istedenfor et høyt styre griper hendene mine rundt et nedoverbøyd, og føttene er plassert på et par fothvilere i riflet aluminium.

Kjørestillingen er sportslig, men ikke anstrengt. Det er lettere å være aktiv i salen, og det blir litt morsommere å skyte fart fra rødlys og dra på litt ekstra gjennom sveipende rundkjøringer eller på- og avkjøringer til motorveier.

Den momentsterke motoren og lette clutchen gjør Street Cup letthåndterlig ved rødt lys, men jeg vil ut på fjellveiene for virkelig å kjenne på kjøreegenskapene. Den vesle kåpa over lykten er kjærkommen på motorveietapper ut av byen, men den lave salhøyden i kombinasjon med plasseringen av fothvilerne gir ingen ideell beinvinkel for langturer.

Men dette glemmer jeg raskt når det begynner å svinge. Street Cup har samme støpte 17-tommers hjul som Street Twin, men litt høyere bakdemper, noe som gjør den relativt kvikkstyrt. Kjørestillingen underletter forflyttinger av kroppsvekten fra den ene siden til den andre gjennom svingene. Foran meg har jeg de doble målerne som vi kjenner igjen fra Thruxton-modellen. Sangen fra motoren lyder fra et par kortere lyddempere som er designet spesielt for denne modellen. 

Som hos de andre nye Bonneville-modellene er Ride By Wire-systemet velavstemt, men til forskjell fra storesøsknene finnes det ingen kjørenivåer. Både støtdemping og bremser er godt avstemt for bykjøring, men ved innbremsinger i høyere tempo merkes det at Street Cup ikke er noen lettvekter. Den som vil kan hvesse kjøreegenskapene med justerbare bakdempere fra Fox, som er originaltilbehør. Men for nybegynneren, eller den som bare vil ha en morsom bysykkel, holder standardkomponentene lenge. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 3 2017.
Abonnement på Bike kan du enkelt bestille her
Tekst: Andreas Jennersjö      Foto: Alessio Barbanti / Matteo Cavadini

Triumph Street Cup

Pris: 138 000 kroner
Motor:
R2, 4-takt, væskekjølt
Slagvolum: 900 cm3
Effekt: 55 hk/5 900 rpm
Dreiemoment:
80 Nm/3 230 rpm
Salhøyde: 780 mm
Vekt: 200 kg (tørr)
Bensintank: 12 liter

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: