Bild
Neste artikkel

Prøvekjøring: KTM Freeride E-XC

PRØVEKJØRING

KTM Freeride E-XC er inne i sin andre generasjon, og den gir nå enda mer lettkjørt effekt og kjøreglede i enduroløypa.

Den elektriske enduromodellen som ble presentert i 2014, har i sin andre generasjon fått et flertall oppdateringer. Nyhetene er mange, men så klart har det skjedd mye nettopp på den elektriske siden.

Litiumion-batteriets kapasitet har vokst med 50 prosent til 3,9 kilowattimer, motorens makseffekt er nå 18 kilowatt, og den har et mektig dreiemoment på 42 Newtonmeter. Effekten når det gjelder førerkortklasse, er den gjennomsnittlige, og Freeriden har A1-godkjente ni kilowatt.

Nytt er også at Freeride E-XC lader batteriet med motorbremsen. Denne funksjonen fungerer imidlertid kun i Economy-nivået. Produsenten lover en kjøretid på opp til 1,5 timer mellom ladingene, og dette burde holde både frem og tilbake til skolen for mange, men også til en god del utforskning av skogen.

Under prøvekjøringen tikket timetelleren mot 70 minutters kjøretid med varierende kjøring. Kjøringen besto av både raskere etapper med hardere kjøring, og delvis litt kronglete partier, samt en god del lek og moro. Etter kjøringen lyste fortsatt en av tre grønne batterisøyler. Ifølge produsenten lades batteriet fullt på cirka 110 minutter. Også ramme og chassis har fått solide oppdateringer. Forspranget har blitt mindre, og dette har medført at sykkelen er blitt mindre urolig.

Foran sitter nå WPs 43-millimeters Xplor-gaffel med 250-millimeters fjæringsvei. Forgaffelen er fullt justerbar, i venstre gaffelbenet finnes kompresjonsjusteringen, mens returen sitter i det høyre beinet. Bak sitter det en WP PDS Xplor-støtdemper som også er fullt justerbar. Utover returdempingens justering finnes det også justeringer for både høyfarts- og lavfartskompresjon.


Freeride E-XC har en salhøyde på 910 millimeter. Å sette seg opp på modellen er litt lettere enn når du skal opp på en fullvoksen endurosykkel, men jeg føler likevel ikke at Freeriden er for lav. Hvis du likevel ønsker deg enda lavere sal, finnes det et 25-millimeters senkekit i KTMs tilbehørssortiment.

Selv om dette er en elektrisk motorsykkel, har den noe som ser ut som en clutchhendel på venstre side av styret. Noen clutch trengs ikke for å komme i gang, isteden har man valgt å plassere bakbremsen på clutchhendelens vanlige plass. En vanlig fotbrems finnes ikke. Dette er litt uvant i starten, men etter en kortere prøvetur hadde jeg vent meg til det. Oppe ved styret sitter de samme instrumentering som man finner på de vanlige enduromodellene fra KTM.

Også på den andre siden av styret, på ”tanken”, har KTM plassert en måler. På den ser du tydelig hvilket kjørenivå som er valgt, samt batteristatusen. Tre kjørenivåer finnes å velge mellom: Economy, Enduro og Cross. Det sistnevnte er det mest aggressive, og er det som gir full effekt.

Å starte med sykkelen kunne ikke ha vært enklere. Slå på strømmen og trykk på startknappen, deretter er Freeriden E-XC kjøreklar. Og siden det ikke er noen clutch, er det bare å vri på gassrullen for å komme i gang.

Kjøringen var ekstremt underholdende. Prøvekjøringen besto av tekniske endurostier og grusveier. Den elektriske maskinen var en ramp på alle de kjørte etappene. Å gasse med denne motorsykkelen i de finske skogene rundt Vierumäki var bare underholdende. Letthåndterlige endurosykler som disse er en undervurdert kilde til stor kjøreglede.

Når cross-nivået velges, er sykkelen pigg, og den kommer raskt opp i hastighet når du vrir på gassrullen. Følelsen blir på en måte uvirkelig når du holder tempoet mellom trærne i enduroløypa. De eneste lydene som høres, er raslingen fra kjedet og den lave hviningen fra motoren. Om du noen gang skulle forvirre deg inn på forbudt mark, har nok Freeride E-XC en veldig lav irritasjonsfaktor med tanke på støy, i alle fall. Som for el-motorer flest leverer denne et maksimalt dreiemoment rett fra start, og dette gjør at sykkelen føles mer effektfull og piggere enn det tallene på papiret forteller.

I sammenligning med vanlige endurosykler er vedlikeholdet på en Freeride E-XC minimalt. Og siden modellen er såpass lettkjørt, blir terskelen for nybegynneren lav. En perfekt maskin å starte med for deg som tenker å kjøre ukomplisert enduro for mosjonens skyld.

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 8 2018
Tekst: Petri Rämö   Foto: Heidi Koivunen

 
Batteriet hos Freeride E-XC sitter pent plassert under salen.
Kjørenivå og batterikapasitet har du kontroll på i det vesle instrumentpanelet.
I skogen er området rundt fothvilerne utsatt for å få seg en smell. El-sykkelen har færre deler som kan stå imot juling.
Prøvekjøring: KTM Freeride E-XC

Pris: 85 000 kroner ferdig reg.
Motor: El-motor, børsteløs
Batteri: Litiumion, 3,9 kWh
Ladetid: 100 % 110 min / 80 % 75 min.
Elektronikk: Tre kjørenivåer, motorbrems
Maks effekt: 24,5 hk/5 000 rpm
Maks dreiemoment: 42 Nm fra 0 rpm
Antall gir: 1
Kraftoverføring: Kjede
Konstruksjon: Stålramme
Akselavstand: 1 418 mm
Styrevinkel: 23,0 grader
Fjæring foran: USD 43 mm 250 mm
Fjæring bak: Enkeldemper 260 mm
Salhøyde: 910 mm
Bremser foran: Skive 260 mm
Bremser bak: Skive 230 mm
Hjul foran: 2,70 – 21 tommer
Hjul bak: 4,00 – 18 tommer
Vekt: 111 kg

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.