Bild
Neste artikkel
Aggressiv design som minner om Z800

Prøvekjøring: Kawasaki Z 300

Test

En lettkjørt og smidig innstegsfighter med hvass design – lever ytelsen opp til utseendet?

Da det nye markedet for A2-motorsykler oppsto, var det først og fremst sportssykler som var i fokus. Heavy Industries var tidlig ute med sin 300-kubikks Ninja, men i dag er segmentet proppfylt av modeller som KTM RC 390, Yamaha R3 og Honda CBR300/500 R. Sett bort fra KTM 390 Duke har det imidlertid ikke vært like mange streetfightere, og dette har nå Kawasaki gjort noe med.

Felles designtrekk med Ninja 300
Nye Z 300 er lillebror til Z 800 og Z 1000, og med felles designtrekk basert på Ninja 300. Så godt som alle komponenter er hentet fra sportsmodellen. Kun slikt som lykt og styre skiller dem. 

Motoren er en parallelltwin på 296 kubikk. En velprøvd konstruksjon med langt register og fokus på toppytelse, men som fortsatt leverer på lavt turtall. Effekten holder i massevis for våre veier, med fin gange både i byen og på landeveien. Men på motorveien etterspør vi et høyere sjettegir, for turtallet blir nemlig veldig høyt ved rundt 100 km/t. Lyden er ikke så heftig, mer som en symaskin enn en motorsykkel. Men stort sett er  Z 300 en støysvak maskin, og selv om det finnes noen vibrasjoner høyt i registeret, er disse få.

Sekstrinns-girkassen jobber utmerket, mens clutchen fungerer mindre bra. Den tar veldig langt ute og har kort vandring, og dette gjør den vanskelig å dosere.

Chassiset er smidig og velfungerende. Fjæringen ivaretas av en konvensjonell gaffel og enkeldemper, mykt og allsidig i fabrikksinstillingene. Forbremsen har en nybegynnervennlig dosering med myk følelse, men krever en god del håndkraft for maksimal bremsekraft. ABS-en kan ikke slås av, og har bare ett nivå.

Ergonomisk god og letthåndterlig modell, imponerende lavt forbruk
Med mine 190 centimeter minner førerposisjonen om en monkeybike. Det finnes imidlertid overraskende godt med plass til beina, og den lave salhøyden gjør det enklere for kortere førere. Den avslappede ergonomien, i kombinasjon med det brede styreutslaget på 35 grader, gjør Z 300 letthåndterlig. Byen er hjemmebane for den nye Z-modellen, men den er også kompetent nok for svingete landeveier – spesielt om du liker å gire. Men som på de fleste motorsykler av denne typen er vindbeskyttelsen mangelfull.

Også instrumenteringen er arvet, og er en innholdsrik affære. Her finnes det analog turteller, bensinmåler, ECO-symbol som indikerer økonomisk kjøring, med mer. Vi savner imidlertid girindikator, spesielt siden det er en innstegsmodell.

Alle betjeningsbrytere fyller funksjonen bra, og finishen føles høy. Dessverre kan imidlertid verken bremse- eller clutchhendel justeres.

En av de mer imponerende faktorene med Z 300 er bensinforbruket. Etter å ha kjørt den i 25 mil, trengte jeg kun å tanke 6 liter. Det gir et forbruk på 0,25 liter/mil! I stor grad foregikk kjøringen i bytrafikk, ved mer sportslig landeveiskjøring øker forbruket til 0,4, men det er likevel et imponerende tall.

Godt valg som din første streetfighter
Z 300 er et velegnet alternativ for deg som leter etter din første motorsykkel og vil ha en streetfighter. Men den egner seg minst like godt for deg som vil ha noe morsomt å pendle med til og fra jobben – uten å måtte betale altfor mye for bensinen! 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 9 2015
Tekst: Jonathan Balsvik Foto: Magnus Wallner 

Kawasaki Z 300

Pris: fra 71 490 kroner
Motor: R2, 4-takt, væskekjølt
Slagvolum: 296 cm3
Maks effekt: 39 hk/11 000 rpm
Maks dr.mom.: 27 Nm/10 000 rpm
Akselavstand: 1 405 mm
Salhøyde: 785 mm
Vekt: 170 kg
Tank: 17 liter
Clutch: Flerplate våt, slureclutch
Bremser foran: 290 mm, 2-st.kal.
Bremser bak: 220 mm, 2-st.kal.
Fjæring foran: 37 mm, konvensjonell teleskop
Fjæring bak: Enkel, just. forspenning

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.