Bild
Neste artikkel
Husqvarna TE 300 har blitt enda mer lettkjørt til 2017.

Prøvekjøring: Husqvarna TE300

Test

Den tidligere smålendingen viser hvor skapet skal stå ved å levere en komplett enduromodell til både verdensmestere og hverdagshelter.

Regnet spruter i bakken på Norra Hammars MK i Jönköping. Men hvor prøvekjører man vel en helt ny Husqvarna, om ikke på disse traktene? Totakteren Husqvarna TE 300 er en av syklene som etterspørres mest, og det er også denne modellen jeg ville ha gått for først hvis jeg bladde i 2017-katalogen. Jeg trykker på startknappen, og den oppdaterte motoren starter raskt. Den nye startmotoren er plassert på et sikkert sted under motoren.

Bra med effekt, sparsommelige vibrasjoner
I samme øyeblikk som jeg triller i vei, slår det meg at det er svært sparsommelige vibrasjoner fra motoren, sannsynligvis takket være introduksjonen av en balanseaksel. Jeg triller gjennom den første store vannansamlingen og prøver å gi ganske mye gass for at forhjulet ikke skal grave seg ned. Endurosporet er en sandbane, og regnet gjør at det tidvis føles som å kjøre i havregrøt.

Effekt er det bra med, og den nye eksosporten gjør den lettdosert. For å mate motoren med bensin har Husqvarna byttet til en 38 millimeters Mikuni TMX-forgasser til 2017, og denne skal være mindre følsom for høyde- og temperaturforskjeller.

En betydelig vektreduksjon
Ferden fortsetter på den veldig sporete og klebrige sandbanen. Jeg bestemmer meg brått for å bytte spor, og den lettmanøvrerte sykkelen er umiddelbart med på notene. Ikke helt usannsynlig har det med vektreduksjonen på cirka to kilo å gjøre. Hos begge de nye to- og firetaktsmodellene har Husqvarna fokusert på å sentrere vekten. Alle motorene er gjort lettere og mer kompakte, og på firetaktsmodellene er utkoblbar traction control standard. Bakrammen består av 30 prosent karbonfiber, og der sparer du en hel kilo. Resten av rammen er blitt mer vridningsstiv, men lengdestivheten er redusert for å hjelpe fjæringens funksjon.


Den nye forgaffelen fra WP heter USD Xplor og er spesialkonstruert for enduro. 48-millimetersgaffelen har en Open Cartridge-løsning, og akkurat som i fjor kan du enkelt justere kompresjon og retur høyt oppe på beina. Nytt i 2017 er at alle korrigeringer på forgaffelen kan gjøres uten verktøy. Bak sitter en DCC-demper som også er ny og kommer fra WP. Mangelen på klassisk skandinavisk enduroterreng med steiner og røtter gjorde det vanskelig å teste den nye fjæringen. På sandbanen er fjæringen myk og følsom, og til tross for at jeg treffer en del dype hull, slår den aldri gjennom.

Clutchen fra Magura har fått en lettere clutchkorg og et omarbeidet interiør for bedre kjøling og oljegjennomstrømning. Jeg nærmer meg flere hindre der stokker blokkerer veien og får satt den nye konstruksjonen på prøve. Clutchen oppleves hele tiden som lettarbeidet, og den mattes ikke til tross for ganske iherdig sluring når hindre skal forseres.

Vi fikk også anledning til å prøve sykkelen på såpeglass gress. Her gjaldt det å bremse med litt følelse, ellers var risikoen stor for å havne i gjørma. Brembo-bremsene jobbet lett med et bra bitt om skivene fra GSK. Bakbremsen har et mindre stempel på 24 millimeter og en 10 millimeter lengre pedal for bedre følelse og lettere dosering.

Syklene har fått ny plast, men har beholdt fargene – gult og blått.  For lettere å kunne lese av kjedestrammingen ovenfra, er svingarm og hjulaksel modifisert. Fothvilerne er av en ny og selvrensende modell som gjør at det fester seg mindre søle, og på endurosyklene sitter de seks millimeter høyere enn på crosserne. Selv på luftsiden er det blitt oppdateringer. Luftboksen har fått nye og mer nøyaktige innsugskanaler for å maksimere luftstrømmen. Luftfilteret har et nytt monteringsystem for at et bytte skal skje på sikkert og riktig vis.

En makeløs modell
Etter en hel dag ute i regnet på en sandete smålandsk endurobane kan jeg bare konstatere at TE 300 er en makeløs sykkel. Husqvarna har konstruert et fint chassis og en sterk motor med mye bunndrag, og dette gjør sykkelen veldig lettkjørt.

Mens større sykler kan suge kreftene ut av deg, er TE 300 smidig, men med ganske mange kubikk slik at du likevel sparer krefter. 

Etter min mening har TE 300 alt du kan ønske deg hos en endurosykkel. Den er flat i effektkurven, men har solide krefter i bunnen. Det spiller ikke noen stor rolle om du kjører på feil gir, du kan sno den rundt et tre eller gasse over et kronglete parti på tredje uten problemer. I tillegg har vi den nå lavere og mer veldistribuerte vekten.

Ikke overraskende er denne modellen blitt populær i ekstremenduro på elitenivå, men samtidig er dette kvaliteter som er like viktige for oss vanlige dødelige.  

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 9 2016.
Tekst: Joakim Ottosson Foto: Husqvarna
Husqvarna TE300 2017

Pris: 94 500 kroner inkl. avgift
Serviceintervall: Hver 40. time
Farger: Blå/Hvit/Gul
Motor:
1-syl, 2-takt, væskekjølt
Slagvolum: 293 cm3
Boring/slag: 72/72 mm
Drivsystem:
Forgasser, Mikuni TMX 38 mm
Clutch: Våt, flerplate
Antall gir: 6
Kraftoverføring: Kjede
Konstruksjon: Rørramme, stål
Styrevinkel: 63,5 grader
Fjæring foran:
USD 48 mm, fullt justerbar
Fjæring bak:
Enkeldemper, fullt justerbar
Salhøyde: 960 mm
Bremser: foran
2-stemplede kalipere, 260 mm
Bremser bak:
1-stemplet kaliper, 220 mm
Vekt: 102,4 kg (tom tank)
Bensintank: 10 liter

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.