Bild
Neste artikkel
Ducati Monster 821 er en fin innstegssykkel i motorsykkelverdenen.

Prøvekjøring: Ducati Monster 821

PRØVEKJØRING

Et slankere chassis og lav salhøyde, i kombinasjon med moderne elektronikk, gjør denne til en het kandidat for både erfarne og ferske førere.

Utenfor hotellentreen ser tre monstre sint på meg da jeg er på vei til å sjekke inn. Lederen er kledd i rødt, omgitt av et knallgult og et mattsvart søsken. Klassiske farger på en klassisk motorsykkel som har vært med siden 1993, da den ble vist første gang. Nye Monster 821 ser slank ut, tenker jeg idet jeg passerer syklene etter å ha sjekket inn.

Den nyeste oppdateringen skjedde i 2014, da modellen kvittet seg med 796-motoren for å ta steget opp til den nåværende 821 Testastretta-motoren. I samme runde oppdaterte man elektronikken, som er fra Monster 1200. Med disse oppdateringene klemte Monster 821 ut 112 hestekrefter ved 9 250 rpm og ga et dreiemoment på 89 Nm. 

2018-modellen gir noen hestekrefter mindre, nemlig 109, men også momentet er litt lavere, med en topp på 86 Nm. Grunnen er Euro-4-normen. Men effektreduseringen er ikke noe du føler under kjøringen. 

Øvrige oppdateringer som nye Monster 821 kan skryte av, er ny TFT-skjerm hentet fra søskenet Panigale, en ny tank fra storebror Monster 1200, nye eksosrør, LED-belysning, og ikke minst en ny og slankere bakstuss.

Idet vi triller ivei på prøvekjøringen, som skjer i Rimini-traktene i Italia, får jeg nesten umiddelbart motorstopp. Det er clutchen som hogger skikkelig i og overrasker meg. Ved neste rundkjøring skjer det enda en gang, jeg irriterer meg over dette og vender blikket mot clutchhendelen. Spillet i denne er minimal, men jeg ser til min glede at det er en vanlig clutchwire som justerer. Å dreie justeringsskruen noen runder løser problemet. Nå tar clutchen langt ute istedenfor nesten inne ved styret, og dette gir meg den riktige ­følelsen for resten av prøvekjøringen. Ellers byr clutchen på en viss motstand, som vi kjenner igjen fra alle merkets modeller. Det samme gjelder girkassen. Giring går utmerket begge veier, men krever en bestemt fot for at girene skal klonke i uten å smyge på plass. Det som mangler, er quickshifter. Men for den som vil utstyre monsteret med dette hjelpemiddelet, finner en DQS (dobbeltvirkende quickshifter) hentet fra Panigale i tilbehørskatalogen. 


Kjørestillingen er avslappet, og dette er til glede når vi smyger oss frem i den tette trafikken i de trange gatene i Rimini. Brytere og fothvilere sitter godt plassert for at du som fører skal kunne være fokusert på kjøringen istedenfor å irritere deg over slitne under­armer. Salen er myk med bra stopping, og den gir god beskyttelse bakover. Du sitter i sykkelen og kjører, og dette føles trygt. ­Salhøyden kan justeres mellom 785 og 810 mm, og ­dette gjør sykkelen egnet for kortvokste. I tillegg finnes det i den tykke tilbehørskatalogen en enda lavere sal som senker høyden med ­ytterligere 20 mm.

Da vi smyger oss ut av byen og havner ute på landsbygda, legger jeg først merke til at veiene er svært dårlige. Det er hull, humper og dumper overalt. Dette merkes også i ­chassiset. Forgaffelen får problemer med å svelge alle ujevnheter, og det blir en støtete ferd. Bakdemperen klarer jobben bedre, selv om den også må jobbe hardt. Gaffelen ­mangler justeringsmuligher, mens ­bak­demperen byr på justering for retur­demping og fjærforspenning. 

På jevnere veier oppleves ikke kjøringen som forstyrrende, isteden tenker jeg på at de har fått til et bra oppsett for sykkelens formål og potensielle kunder.  

Ferden går videre, og vi passerer vakre byer på løpende bånd i strålende solskinn. Det er vanskelig ikke å trives når svingene avløser hverandre og det smidige, lettstyrte chassiset lyder det minste vink fra føreren. 

Selv om ikke motoren er et under av effekt, så er det godt avstemt for en innstegssykkel som Monster 821. Kreftene er der fra lavt turtall gjennom hele registeret, uten at de avtar merkbart irriterende noe sted. Det går utmerket å bruke momentet istedenfor å gire hele tiden langs de svingete partiene.

Bremsene settes på prøve et antall ganger når gruppen jeg ferdes sammen med øker tempoet og lar svingene komme stadig raskere mot oss. De 320 millimeter store ­skivene og Brembos radiale kalipere ved navn M4.32 løser dette glatt og med god ­følelse - uansett hvor ofte de må belastes. 

Den nye TFT-skjermen er tydelig og ­informativ. Ikke engang blendende sol gir noen større bekymringer når vi ser på den.

Innhold og endringer på traction ­control, ABS, kjørenivåer og krefter justeres enkelt via knapper på venstre side av styret. Med få brytertrykk når du ønsket valg, gjør endringer, og bekrefter disse. Dette skjer ­enkelt under turen.

Ducati Monster 821 er forfinet ­ytterligere og har gjort en i utgangspunktet god ­motorsykkel enda litt bedre. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE Katalogen 2018.
Tekst: Christer Miinin     Foto: Ducati

Abonnement på Bike kan du enkelt opprette her. Abonnenter får Bike først og til best pris.


 
Ducati Monster 821

Pris: 161 900 kroner
Garanti: 2 års garanti
Serviceintervall: 1 500 mil, 3 000 mil ventiler
Farger: Rød, svart, gul
Motor: V2, 4-takt, væskekjølt
Ventilmekanisme: 4 vent/syl, DOHC
Slagvolum: 821 cm3
Boring/slag: 88/67,5 mm
Kompresjon: 12,8:1
Maks effekt: 109 hk/9 250 rpm
Maks dreiemoment: 86 Nm/7 750 rpm
Drivstoffsystem: Innsprøytning Rbw, 53 mm spjeldhus
Clutch: Flerplate våt, slurefunksjon
Antall gir: 6
Kraftoverføring: Kjede
Konstruksjon: Fagverksramme stål
Akselavstand: 1 480 mm
Styrevinkel: 24,3 grader
Forsprang: 93,2 mm
Fjæring foran: USD 43 mm, 
Fjæring bak: Enkeldemper 
Salhøyde: 785/810 mm
Bremser foran: To 320 mm, 4-stemplede kalipere
Bremser bak: 245 mm, 2-stemplet kaliper
Hjul foran: 120/70 –17, 3,5 tommer
Hjul bak: 180/55 –17, 5,5 tommer
Vekt: 195 kg 
Bensintank: 16,5 liter
 

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.