Siste aktivitet

"quantumduck" har svart på foruminnlegget "Nybegynner trenger tips..."
Nye Monster 1200 S er triveligst på Sport-nivået.

Prøvekjøring: Ducati Monster 1200 S

Test

Monster 1200 S er en motorsykkel med kult utseende. Den har mengder av potens, til førerens store glede og andres irritasjon.

Da Ducati lanserte prototypen til Monster M900 i 1993, sammenfattet skaperen Miguel Galluzzi den slik: – En sal, tank, motor og to hjul. Alt annet er overflødig.

Ifølge den italienske fabrikken var det nettopp denne uttalelsen som skapte kategorien nakne sportslige motorsykler. Nye Monster 1200 S er tro mot røttene.

Selv om Ducati gjerne vil prate om fortidens suksess, er nye 1200 S overhodet ikke noe teknologisk tilbakeblikk.  Den seneste versjonen av det største medlemmet i Monster-familien er fullpakket med topp moderne teknologi, selv om utseendet kan spores tilbake til det opprinnelige. 

Motorsykkelen har skarpere linjer enn før. Bakstussen er kortet ned et par centimeter, og tanken er en knapp centimeter smalere. Akselavstanden er redusert med 2,5 centimeter til 1 485 millimeter, og dette skyldes i stor grad den nye enkelsvingen. Gjennom endringene av akselavstanden og frontens geometri har sprodusenten strebet etter smidighet og lettere manøvrering. 

Alt i alt er Monster 1200 S svært attraktiv i sin enkelhet. Den nye frontlykten er pen, spesielt i dagslys med DRL-signaturen. De nye eksosrørene har hentet innflytelse fra R-versjonen. 

Kjørestillingen er komfortabel. Salhøyden kan justeres mellom 795 og 820 millimeter. På prøvekjøringssykkelen er salen innstilt på høyeste nivå, som føles riktig for meg og mine 180 centimeter. Om ikke noe annet hos nye Monster 1200 S vekker kjørelysten til live, så gjør motorlyden definitivt dette.

Forventningene til de 150 hestekreftene er ekstremt høye ved start, men stemningen faller brått allerede etter noen meter. Sykkelen føles virkelig tam. Heldigvis er årsaken svært enkel. Monster har tre kjørenivåer (Sport, Touring, Urban), og for sikkerhets skyld har de på fabrikken stilt inn motorsykkelen på det laveest nivået, Urban. Med noen brytertrykk finner jeg sport-innstillingen, og kjapt blir kjøringen mye mer inspirerende. Motorens bensininnsprøytning og kompresjonsforhold er oppdatert slik at kraftkilden fortjener hvert lovord. 

På den korte turen i byen når smilet opp til ørene, siden motorsykkelen føles svært hissig og smidig, samt veldig lettkjørt. På svingete veier blir følelsen bare sterkere, selv om det tar en stund å prøve de ulike innstillingene. Kjørenivået holdes ennå på Sport, siden dette helt klart har den hyggeligste karakteren.

Öhlins fullt justerbare 48 millimetes USD-gaffel og bakens singeldemper fra samme produsent fungerer ypperlig. Sykkelen, med en tørrvekt på 185 kilo, kastes lekende lett fra en sving til neste. Quickshifteren, som fungerer begge veier, underletter kjøringen på en trivelig måte. 

Brembos M50-bremser med ABS, som er velkjent for førsteklasses egenskaper, tar seg av innbremsingen i svinger. Foran sitter det 330 millimeters skiver, og bak en 245 millimeter stor skive.

Det finnes også noen mindre gode egenskaper. Fothvilernes gummi blir veldig glatt i våte værforhold, og tankdesignen er litt spesiell. Tanken er høy, samtidig som jeg har vondt for å finne god plass til knærne. Ellers fungerer kjøringen veldig bra. 

Chassisets og motorens kompatibilitet fremheves av antispinnsystemet, som er en modifisert variant av Ducatis Panigale-modeller og fungerer førsteklasses. Effekten på traction controlen og systemet som forhindrer bakhjulsløft styres av kjørenivået, men det går også å stille inn manuelt. De fungerer effektivt og er lette å benytte. 

Du må imidlertid holde hodet kaldt – når traction controlen er frakoblet, er motorsykkelen et villyr, og det kreves at føreren vet hva han eller hun driver med.  

Hvis du ikke vil gå glipp av de kommende utgavene av Bike, kan du enkelt opprette abonnement her.

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 3 2017.
Tekst: Vesa Koivunen  Foto: Ducati

Ducati Monster 1200 S

Pris: 229 000 kroner
Serviceintervall: 1 500 mil
Farger: Rød, grå
Motor:
V2, 4-takt, væskekjølt
Ventilmekanisme:
4 vent/syl, DOHC
Slagvolum: 1198 cm3
Boring/slag: 106/67,9 mm
Kompresjon: 13,0:1
Maks effekt:
150 hk/9 250 rpm
Maks dreiemoment:
126 Nm/7 750 rpm
Drivstoffsystem:
Innsprøytning, RBW,
56 mm spjeldhus
Clutch:
Flerplate våt hydraulisk
Antall gir: 6
Kraftoverføring: Kjede O-ring
Konstruksjon:
Fagverksramme stål
Akselavstand: 1 485 mm
Styrevinkel: 23,3 grader
Forsprang: 86,5 mm
Fjæring foran:
USD 48 mm fullt justerbar
Fjæring bak:
Enkeldemper, fullt justerbar
Salhøyde: 795/820 mm
Bremser foran:
To 320 mm,
4-stemplede kalipere
Bremser bak:
245 mm, 2-stemplet kaliper
Hjul foran:
120/70 – 17, 3,5 tommer
Hjul bak:
190/55 – 17, 6,0 tommer
Vekt: 213 kg
Bensintank: 16,5 liter
 

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: