Bild
Neste artikkel

Prøvekjøring: BMW R1250 GS

PRØVEKJØRING

BMW R1250 GS innfører ny motorteknologi og gjør den klassiske boxer-modellen til en ulv i fåreklær på ordentlig. Vi prøvekjører nyheten, avslører om systemet fungerer i virkeligheten, eller om det bare er et PR-triks.

Kvikksølvet viser 32 grader, og svetten pipler i pannen – ikke bare på grunn av varmen. Vi har nettopp kjørt første etappe langs et tørrlagt elveløp, og tatt oss frem mellom store steiner og dype groper med nye BMW R 1250 GS mellom beina. Jeg vil ikke påstå at sykkelen har fått meg til å svette med sin vekt på nærmere 270 kilo i kjørbar stand, da den er utrolig velbalansert og lettmanøvrert også under disse forholdene, men vekten gjør likevel sitt når det skal gasses, bremses og svinges uavbrutt. Etter en kortere pause med mengder av vann å drikke og en Snickers som et raskt energikick, er det snart på tide å gasse videre i terrenget.

Dagens prøvekjøring består av to delmomenter; kjøring utenfor det asfalterte veinettet i salen på R1250 GS HP, og kjøring langs svingete asfaltveier om bord på vanlige GS. Den ene delen av turen med grovknastede dekk og salhøyde på 900 millimeter, der du for det meste står oppreist og kjører, mens den andre delen av turen handler om å sitte bak styret i den herlige salen, som måler 850 millimeter opp fra bakken.

Støvet virvler opp rundt oss, og det henger lenge igjen i luften siden den svalende brisen glimrer med sitt fravær. Det er bare å bite i gresset og gni øynene fri fra støv så snart anledningen byr seg. Kjøringen er aktiv, og sykkelen trives i miljøet. Den lange fjæringsveien (190 millimeter foran og 200 bak) filtrerer bort de fleste av gropene og ujevnhetene. Sykkelen føles velbalansert, og stående kjøring fungerer utmerket for meg med mine 175 centimeter. Både tanken og salen gir meg god støtte når jeg manøvrerer fremover langs stiene, og styret sitter akkurat der jeg vil ha det.


Instrumentene er lettmanøvrerte, og den lettarbeidede clutchen er i harmoni med girkassen, som i seg selv ikke trenger å benyttes flittig, da krefter finnes i overflod nesten fra tomgang og videre helt opp til rødmarkeringen.

Utstyrsnivået er høyt allerede fra begynnelsen for nye R1250 GS. Full LED-belysning, ASC (antispinnsystem), HSC (Hill Start Control) og den store 6,5-tommers TFT-skjermen som ble innført foran 2018 som ekstrautstyr. Men naturligvis finnes det et hav av ekstra tilbehør å krysse av ved kjøp av ny sykkel, for den som ønsker dette. En pakke som med stor sannsynlighet kommer til å bli krysset av, er Riding Modes Pro, som supplerer de to kjørenivåene med ytterligere to: Dynamic Pro og Enduro Pro. I tillegg får du DTC (Dynamic Traction Control), ABS Pro, Hill Start Control Pro, og Dynamic Brake Assistant i samme pakke.

Denne velfungerende fjæringen ESA heter nå Dynamic ESA ”Next Generation”, og har fått en finesse som automatisk leser av lasteforholdet på sykkelen og oppfører seg deretter. Det betyr at fjæringssystemet fanger opp om du kjører solo, med passasjer, eller med oppakning. Du trenger ikke gå inn i menyene på egen hånd og lete frem symboler for enslig fører, to personer og så videre hver gang du endrer kjøreforholdene. Dette ivaretas automatisk. Veldig smidig og praktisk. Men fortsatt er det du som bestemmer hvilken innstilling du vil ha på dempingen gjennom å velge førervennlig komfortabelt (Street) eller aktivt sportslig (Dynamic).

Den største nyheten er den nye motoren med teknologien BMW Shift Cam, et avansert system som lynraskt veksler mellom to ulike kamprofiler, avhengig av kjørestil og gassrespons. Kamprofilen for det ene nivået gir en myk og rolig gange, mens den andre kamprofilen er betydelig hvassere, for mer trøkk og kraft. Systemet jobber på utrolige fem millisekunder, og sender puls til den ene eller andre stiften i en kulissrulle som så kjøres opp i et spor og flytter kamsystemet mellom de ulike kamprofilene. Jeg lover at hver eneste journalist gjorde alt de kunne for å se om de klarte å kjenne eller høre når systemet vekslet mellom nivåene. Det var nesten komisk å se følget på vei ut fra hotellet, vanligvis pent på rekke og rad, men nå som et rykkete trekkspill. Alle gasset, bremset og gasset igjen for å kjenne etter om de merket vekslingen. Det gjorde de ikke! Systemet jobber så raskt at du ikke har sjans til å merke når den myke og fine gangen går over i et hvassere og sterkere drag.

Motoren føles mye sterkere enn tallene på papiret viser. Tidligere modeller har ikke vært direkte sløve, men du har likevel merket at det iblant mangler litt krefter når en og annen østerriksk konkurrent erter deg ved et trafikklys. Med 1250-motoren og ikke minst BMW Shift Cam-systemets hjelp kan mange eiere av oransje sykler bli overrasket når den typiske GS-føreren ikke bare løfter forhjulet på førstegiret, men med enkelhet også påfølgende gir. Momentet er kraftig, men fortsatt veldig lett å tøyle, og velger du å ha en mild gassneve, overraskes du over hvor beskjedent og villig ekvipasjen følger dine instrukser.

Etter en hel dags kjøring på trivelige landeveier, og ikke minst ute i terrenget, kan jeg konstatere at gubbesykkelen GS er en ulv i fåreklær. De gassglade og bakhjulsfrelste eventyrkjørerne som tidligere bare kikket på de oransje syklene i utstillingene, får flere sykler å se på fremover når de vil ha aktiv kjøring. En yngre målgruppe kan også bli GS-karer og kjøre boxer. Ta spranget og prøv, og jeg lover at du vil bli overrasket.

Prøvekjøringen sto første gang på trykk i BIKE nummer 10 2018.
Tekst: Christer Miinin   Foto: BMW

 
BMW R1250 GS Rallye er letthåndterlig til tross for størrelsen.
En 6,5 tommers TFT-skjerm gir et godt overblikk, og er fin å hvile øynene på med den svarte bakgrunnen.
Den nye 1254-kubikkeren med Shift Cam-funksjon er en fryd å kjøre, og er sterk som en okse.
BMW R1250 GS

Pris: fra 222 700 kroner
Importør: BMW Motorrad
www.bmw-motorrad.no
Garanti: 3 års garanti
Serviceintervall: Ikke oppgitt
Farger: Hvit/blå, svart, grå
Motor: B2, 4-takt, væskekjølt
Ventilmekanisme: 4 vent/syl
Slagvolum: 1 254 cm3
Boring/slag: 102,5/76,0 mm
Kompresjon: 12,5:1
Maks effekt: 136 hk/7 750 rpm
Maks dreiemoment: 143 Nm/6 250 rpm
Drivstoffsystem: Innsprøytning, 52 mm spjeld
Clutch: Flerplate våt, slureclutch
Antall gir: 6
Kraftoverføring: Kardang
Konstruksjon: Fagverksramme, stålramme
Akselavstand: 1 525 mm
Styrevinkel: 27,1grader
Forsprang: 109 mm
Fjæring foran: Telelever, semiaktiv
Fjæring bak: Paralever, semiaktiv
Salhøyde: 850/870 (900) mm
Bremser foran: Dobbel, 305 mm
Bremser bak: Enkel, 276 mm
Hjul foran: 120/70 – 19-tommer, 3,0-tommer
Hjul bak: 170/60 – 17 tommer, 4,5-tommer
 

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.