Bild
Neste artikkel

Yamaha Warrior 1700, 2003-2010

Brukt

Potente sportssykkelkomponenter parret med long-and-low coolness og lastebilmoment.

Som et kjapt mottrekk da Harley-Davidson lanserte sin væskekjølte ­V-Rod til sesongen 2001, trillet Yamaha to år senere ut en svært muskuløs blanding av sport og custom.

Spesielle kjennetegn ved Yamaha Road Star Warrior 1700 er den lave og lange silhuetten, den enorme lyddemperen på høyre side, motor i  kolossformat, samt gaffel fra sportssykkelen YZF-R1, der de avanserte radialmonterte bremsekaliperne sitter igjen.

Mer stabil ved aktiv kjøring enn tradisjonelle glidere.
Kjøreopplevelsen er like mye en blanding av custom og sport som utseendet. Stabiliteten og bakkeklaringen ved aktiv kjøring langs svingete veier er betraktelig bedre enn på tradisjonelle glidere. Faktum er at man kan kjøre svært inspirert med kjappe kast fra venstre til høyre uten at chassiset bråker det minste. De firestemplede kaliperne og gaffelen fra Yamaha R1 gjør at Warrior stopper på svært korte 36 meter fra 100 km/t – fire meter kortere enn det Kawasaki ZZR1400 presterer.


Kjørestillingen kan føles unaturlig.
Den største innvendingen har vi hatt mot kjørestillingen. Fothvilerne sitter langt fremme og relativt høyt oppe, samtidig som avstanden frem til styret er lang. Dette oppleves av mange som unaturlig og ukomfortabelt. For å bøte på dette kan man gjøre som Christian Sagström på neste side - montere­ nye fester til styret slik at det kommer nærmere føreren. Det er også mulig å montere fothvilere med annen plassering.


Endringene har glimret med sitt fravær gjennom årene: todelt sete fra og med 2004-modellen er den eneste vesentlige endringen.

Tilbakekallingskampanjer som er utført.
I januar 2004 tilbakekalte Yamaha 220 eksemplarer av både Wild Star 1600 og Warrior 1700 for å utbedre en feil i girkassen. Unormal slitasje  kan forårsake at en låsebrikke går i stykker og at bakhjulet låser seg. Dette gjelder kun et mindre antall av årsmodellen 2003. I oktober 2006 kom det en ny tilbakekalling for å utbedre gassposisjonssensoren på alle eksemplarer produsert i 2005. Feilen kan forårsake ujevn tomgang og at motoren stopper ved lave hastigheter. Den siste tilbakekallingen for Warrior 1700 kom i mars 2007. Den berører bare 117 eksemplarer der en feil på tennspolen kan innebære at den er ekstra følsom for vibrasjoner, kan gå i stykker og forårsake motorstopp.


Vær obs på skader på utgående aksel.
Utover disse offisielle feilene er flere eiere blitt rammet av skader på utgående aksel og deler tilknyttet denne. Det er uklart om dette er noe som oppstår som følge av en altfor hardt strammet tannrem, eller om feilen finnes innenfor motordekslene. Muligens er det ulike legeringer og hardhet  i tannremshjulet og utgående aksel som forårsaker materialtretthet. Konsekvensene kan når som helst bli at låsemutteren til det fremre tannremshjulet løsner, og at lager og splines på den utgående akselen skades og slites ut. Et rødt støv innenfor dekselet over det fremre tannremshjulet vitner om at sykkelen har dette problemet. Avstå i så fall fra kjøp, eller sjekk med Yamaha om de vil påkoste utbedringen.


Ekstremt momentsterk.
Motoren er svært underkvadratisk (97 ­millimeters boring og 113 millimeters slaglengde), og har et effektregister som preges av mye krefter på lavt turtall. Yamaha oppgir 135 Newtonmeter ved 3 750 rpm, men vi målte faktisk hele 138 Newtonmeter på bakhjulet ved 3500 rpm. Dreiemomentet øker fra 70 til drøye 130 Newtonmeter mellom 1 500 og 2 000 rpm. Det er altså en ekstremt momentsterk motor som Warriorføreren styrer med gasshåndtaket, og disse kreftene fra bunnen av gjør det enkelt å akselerere fra stillestående. Vi målte 0–100 km/t på 4,4 ­sekunder. Kurven som tegner effekt­utviklingen er helt jevn opp til 4 500 rpm, der de drøyt 80 hestekreftene ganske raskt blir færre hvis føreren fortsetter mot rødmarkeringen ved 5 000 rpm. Toppfarten har vi målt til middels bra 202 km/t.


Et svært innholdsrikt og livlig diskusjonsforum der Warrior 1700-eiere skriver om sine erfaringer og råd finner du på www.rswarrior.com. 

Denne artikkelen sto for første gang på trykk i Bike nr. 7 2013.

Tekst: Tobias Bovin

Pluss: 
Mengder av kjøreglede og krefter. Treffsikker design.
 

Minus: 
Kjørestillingen. En del produksjonsfeil å være oppmerksom på.

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.