Bild
Neste artikkel

Suzuki V-Strom 1000

MC-test

Frykten for at nye V-Strom 1000 skulle være en lett modifisert versjon av forgjengeren som ble presentert i 2002, avtar allerede ved presentasjonen kvelden før prøvekjøringen, som foregår i Almeria, Spania. Dagen derpå, med bare noen kilometer på tripptelleren, er jeg overbevist. Dette er så langt ifra en opphauset 2000-tallshit som det går an å komme - dette er den følelsen du får når du kjører en ny og moderne, men først og fremst svært bra motorsykkel!

Lettmanøvrert fullvoksen eventyrer.
For å få bedre forståelse av disse lovprisningene er det bra å fremheve hvor V-Strom ligger i forhold til konkurrentene. Suzuki sier at de fyller et tomrom mellom klassene på 800 og 1200 kubikk, og understreker at V-Stromen er lettest i sitt slag med en kjøreklar vekt på 228 kilo. Og det merkes! I steden for å minne om de større motstanderne oppleves modellen som mer lik konkurrenter på rundt 800 kubikk. Til å være en fullvoksen eventyrer er den lett å bevege rundt, og du merker stor forskjell når du kjører.

Sammenlignet med forgjengeren sitter styret 34,2 mm nærmere føreren og fothvilerne 15 mm lenger bak, men først og fremst har den blitt betydelig smalere over sal og tank. Du sitter bedre enn tidligere, og det har også blitt lettere å nå ned med føttene. Salhøyden (850 mm) er ikke justerbar, men tilbehørssaler som enten forhøyer med 35 mm eller reduserer med 30 mm kan kjøpes ekstra. På grunn av min 197 cm lange kropp tildeles jeg raskt den høyeste varianten av entusiastiske Suzuki-ingeniører. Med denne utgaven sitter selv jeg svært bra, med behagelig beinvinkel.

Førsteklasses justerbar vindskjerm, mye tilbehør.
Justeringen av vindskjermen er den smarteste som jeg hittil har testet. Du skyver ganske enkelt skjermen forover for å justere den mellom tre faste nivåer. For å finjustere ytterligere kan skjermen stilles i to ulike høyder (+15/30 mm), men da må du ha hjelp av skrutrekker. I hastigheter opp til 100 km/t gjør den en svært bra jobb på de høyere nivåene, men kjører jeg raskere, fungerer det bedre å benytte det laveste som dog leder mer vind mot kroppen, men samtidig tar bort forstyrrende turbulens. En større touringskjerm finnes som tilbehør, og det kommer garantert til å finnes ettermarkedsalternativer innen kort tid. Vindbeskyttelsen er ikke perfekt, men med riktige innstillinger og noen modifiseringer kan det garantert bli enda bedre.

Varmeholker, håndtaksbeskyttere, motorvernbøyler, underkåpe, ekstralys med mer finnes som tilbehør, og det tilbys også en Adventure-pakke der dette pluss sideveskefester og toppboks inngår.

Myk og behagelig V-twin, briljant chassis.
Den oppdaterte V-twinnen har en myk og behagelig gange uten ilter hakking på lavt turtall. Når jeg holder meg over 3 500 rpm, er underholdningen best, og de 100 hestekreftene holder for å lage smilehull i kinnene.

Chassiset har fått ny, stivere og lettere ramme, fullt justerbar USD-gaffel på 43 mm fra KYB (Kayaba), økt akselavstand med 20 mm, men også en grad brattere gaffelvinkel og 2 mm kortere forsprang. Her briljerer virkelig nye V-Strom, som med myk og behagelig fjæringskomfort likevel har underholdene, men også trygge kjøreegenskaper. Den krever minimalt med motstyring, det er lett å endre spor i svingene, og stabiliteten er bra. Slureclutchen hjelper også til med å  myke opp kjøreopplevelsen, da den motvirker bakhjulslås ved nedgiring.

Foran sitter det doble radialmonterte firestemplede kalipere fra Tokico, og ABS-enheten kommer fra Bosch. Resultatet er bra, følelsen godkjent, og ABS-en jobber uforstyrret.  Bremsehendelen er justerbar i fem nivåer, clutchen i fire, og begge er lette å benytte. Sekstrinnskassen flyter smidig, og jeg havner aldri ufrivillig i fri.

Som skapt for landeveier med asfalt.
Nye V-Strom er som skapt for kjøring på asfaltkledde landeveier. I hastigheter over 140 km/t gir dog motoren fra seg en del vibrasjoner ved enkelte turtall, men unngår du disse, er det ingen problemer. Gassrullen er til for å brukes!

Traction controlen kan justeres i to nivåer eller slås av helt for den som vil. Nivå 1 er det minst restriktive, og tillater noen sladder, mens nivå 2 struper tidligere og er det mest egnede for asfaltkjøring. På dette nivået gikk det å gi full gass i utgangene også når det var litt vått uten å få annet enn en viss sideforflytning bak før systemet grep inn.

Hold dere på dette sporet, Suzuki!
Etter over 30 mil i salen på varierende asfaltveier er jeg tilbake der jeg startet reisen. Nye V-Strom 1000 imponerer med å være letthåndterlig, brukervennlig og komfortabel, men ikke minst underholdende. Gruskjøring fikk vi ikke teste, men jeg er overbevist om at sykkelens fine balanse vil funke også på ujevnt underlag.

Suzuki er igjen på riktig spor; sørg for å holde dere der! 

Artikkelen ble første gang trykt i Bike nr. 2 1014
Tekst: Oscar Algott                    Foto: Suzuki

Pluss: Smidig og lettkjørt. Bra fjærings­komfort. Underholdende kjøre­egenskaper. Herlig motorgange.

Minus: Plastaktige detaljer. Vibrasjoner ved visse turtall i høyere hastigheter. 

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.