Bild
Neste artikkel

KTM 690 enduro/SMC-R

MC-test

KTM har utstyrt 690-serien med en oppdatert versjon av LC4-motoren – like sterk, men snillere.

Prøvekjøringen av KTMs oppdaterte 690-serie foregikk nede i Spania, noen mil utenfor Barcelona.  Offroad­versjonen 690 Enduro R ble kjørt på svært fine offroadveier med endurostier og uttørkede elvebunner med steinblokker som underlag. 

690 SMC-R ble presset hardt på en gokartbane hvor man slapp annen trafikk og kunne analysere rampesykkelen i ro og mak.

Begge har oppdatert LC4-motor.
SMC-R og Enduro R har begge fått den oppdaterte LC4-motoren utstyrt med teknologi­porno som doble tennplugger med separate mappinger, samt ride-by-wire.

De to tennpluggene jobber sammen opp til 4000 omdreininger. Deretter bytter motoren mapping og lar kun den ene tennpluggen jobbe på de høyere turtallene for en optimal forbrenning og dermed et høyere effektuttak.

Klar for Euro 4.
8 –10 prosent lavere drivstoffbruk loves. Det reduserer utslippene og gjør motoren klar for Euro 4, som innføres 1. januar 2016. Den nye motoren har dessuten en lengre serviceintervall på 1000 mil.

Ride-by-wire-teknologien gjør motorsyklene både sikrere og roligere. Sikrere ettersom man slipper en vaier som kan skape gassheng hvis den blir skadet eller for eksempel får leire på innsiden. Roligere blir den siden du ved hjelp av doble tennplugger og det wireløse systemet har blitt kvitt den klassiske på- og av-følelsen på gassen som LC4-motoren har lidd av i mange år. 

ABS nytt i år.
ABS er også nytt i år. I normalmodus har ABS-systemet en funksjon som skal hindre at man slår over forlengs ved en hard panikkbrems. Under prøvekjøringen var syklene utstyrt med en ABS-dongel fra KTMs Powerparts-sortiment. Dongelen kobler bort den aktuelle funksjonen og stiller ABS-en i en sportmodus som tillater låsing av bakhjulet. Vi slapp altså å utsette oss for noen forlengs stup, og kunne i stedet leke med låst bakhjul samtidig som vi hadde ABS aktivert foran.

ABS kan iblant være et lumskt system som kan skape uberegnelige situasjoner når man kjører hardt på bane eller grus.

Bremsestrekningen kan bli flere meter lenger enn hva man hadde regnet med når sykkelen tror at man har mistet kontrollen.  Men Enduro R knuste mine fordommer og fungerte utrolig bra. For eksempel, da jeg var på vei mot en sandvoll i en sving, la jeg på full brems, og plutselig kjente jeg hvordan bremsehendelen begynte å pulsere. Instinktivt trodde jeg at ABS-en skulle lette på bremsen for å finne nytt feste, men systemet jobbet med såpass høy frekvens på pulsene og på grensen til framhjulsslipp uten å forkludre bremsepunktet. Alt mens jeg hadde full kontroll på bakhjulet med fotbrems og slureclutch.

Totalt hadde jeg mer nytte enn trøbbel med ABS-systemet, og sånn er det ikke med eldre systemer.

På SMC-en var det bare ved veldig hard kjøring når man sladdet langt inn mot apex i svingene på gokartbanen at jeg kjente noen få pulseringer, men helt uten at det påvirket kjøringen. Med andre ord fungerte ABS-systemet veldig bra uten å være for følsomt.

Nye forgafler, klokkeren girkasse.
SMC-R og Enduro R har også fått nye forgafler med kompresjonsdemping i det ene gaffelbeinet og retur i det andre. Dette gjør det lettere å justere fjæringen uten at innstillingene påvirker hverandre.

Girkassen føles akkurat som tidligere, og fungerer klokkerent når man kjører aktivt. Girene sitter veldig bra, og man får en bekreftende følelse av at neste gir har funnet sin plass.

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nr. 6 2014
Tekst Matti Tepsa Foto KTM 

Pluss: Letthåndterlig motor med masse effekt og bra ABS.

Minus: Krampe i munnvikene (eller lengre etapper på motorvei).

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.