Bild
Neste artikkel
Versys-X 300 er en helt ny og rimelig eventyrmotorsykkel.

Kawasaki Versys-X 300

PRØVEKJØRING

Versys-X utfordrer våre forestillinger og tar deg lenger per krone enn andre modeller i kategorien.

Jeg suser av gårde langs en mindre landevei, og skimter en sidevei som ser mer eller mindre bortglemt og gjengrodd ut. Litt kjapt tar jeg av fra den planlagte retningen og dundrer inn på grusveien. Den lette motorsykkelen trenger verken å tvinges eller bakses med, den følger pent med i ­bevegelsene. Jeg har ingen anelse om hvor jeg nå er på vei, men er like nysgjerrig som alltid på hvor jeg vil havne etter hvert.

Dette er kjernen i det som fascinerer meg med adventure-segmentet. Spørsmålet er bare om en skarve 300-kubikker passer inn i kategorien? Motorsykkelen som jeg kjører, er Versys-X 300, Kawasakis forsøk på å øke tilbudet av modeller i den minste A2-klassen. Motoren kommer fra velkjente Z300 og Ninja 300, men resten er nytt. Rammen er en smal, med stabil stålrørskonstruksjon av Backbone-typen, altså ingen typisk vuggeramme.

Rammen og demperne med 130/148 millimeter slaglengde er designet for å tåle passasjer, ­bagasje og dårlige veier. Jeg testet egentlig bare det sistnevnte, og er positivt overrasket over de trygge egenskapene. Salhøyden, den flate beinvinkelen, samt det brede og høye styret gjør at du sitter komfortabelt. Vindskjermen er effektiv, og det går også fint å stå opp og kjøre. Men den harde salen er et tydelig minus i førermiljøet. Ellers er det mye som borger for mange mil i salen, kanskje først og fremst den 17 liter store tanken og det beskjedne forbruket. Det er en utfordring å bruke mer enn 4,5 liter på 10 mil. 

Motoren har akseptable krefter i mellom­registeret, men det er ikke før ved cirka 10 000 rpm at det virkelig skjer noe. Den er dermed ikke optimal for den som vil hjelpe til med gassen ved svingkjøring på løst underlag. Kassen er for det første svært tettsteget, og det blir mye giring i bytrafikken. ­ABS-systemet kan ikke kobles ut, og det er en ulempe på grus. 


Ellers passer den snille fremtoningen bra når du vil utforske skogsveier uten å skremme sopplukkere. Det finnes mye praktisk tilbehør til modellen, for eksempel harde vesker, bøyler og ekstralys. Versys-X vil ikke gjøre deg fartsblind, men til gjengjeld vil den sannsynligvis ta deg et godt stykke lenger per krone enn noen annen adventure-modell i de større klassene. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 10 2017
Abonnenter får bladet først og til best pris. Her oppretter du et abonnement.
Tekst: Andreas Jennersjö             Foto: Jimmie Öbom


 
Kawasaki Versys-X 300

Pris 86 990 kroner
Garanti 2 års garanti
Serviceintervall Ikke oppgitt
Farger Grønn, Svart
Motor R2, 4-takt, væskekjølt
Ventilmekanisme 4 vent/syl, DOHC
Slagvolum 296 cm3
Boring/slag 62/49 mm
Kompresjon 10,6:1
Maks effekt 40 hk / 11 500 rpm
Maks dreiemoment 25,7 Nm/10 000 rpm
Drivstoffsystem Innsprøytning, 32 mm spjeldhus
Clutch Flerplate våt
Antall gir 6
Kraftoverføring Kjede
Konstruksjon Stål
Akselavstand 1 450 mm
Styrevinkel 24,3 grader
Forsprang 108 mm
Fjæring foran Teleskop 41 mm
Fjæring bak Enkeldemper, justb. forsp.
Salhøyde 845 mm
Bremser foran Enkel 290 mm, 2-stemplede kalipere
Bremser bak 220 mm, 2-stemplet kaliper
Hjul foran 100/90 – 19 
Hjul bak 130/80 – 17
Vekt 175 kg
 

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.