Bild
Neste artikkel

Kawasaki Versys 650

Test

Nye Versys 650 har gått i en litt mer sportslig retning. Med optimalisert motor og friskere utseende ble vår prøvekjøring en positiv opplevelse.

Versys 650 kom på markedet i 2007, og navnet er satt sammen av versatile og system. Modellen kombinerer elementer fra en rekke ulike motorsykkeltyper, og nye Versys 650 har fått et mer sportslig preg. Sammen med storebror Versys 1000 er det mindre offroadpreg og en noe mer asfaltorientert modell vi prøvekjører på Sicilia.

Motoren leverer i passe doser
De første kilometerne går gjennom tett bytrafikk med trange og uoversiktlige gater. Clutchen og girene må brukes flittig. Modellen er relativt liten og veldig enkel å manøvrere i denne typen miljøer. Som tidligere er motoren en parallelltwin med fokus på nedre og midtre turtallsområde. Den kan nå levere 69 hestekrefter ved 8 500 omdreininger – en økning på fem hestekrefter. Dreiemomentet er nå på 64 Nm ved 7 000 rpm, mot tidligere 61 Nm ved 6 800 rpm. Motoren svarer villig og drar jevnt over hele registeret, samtidig som den på langt nær blir kjedelig. Den leverer i passe doser, og jeg tar meg til stadighet i å tenke at man trenger jo egentlig ikke noe mer enn dette. Det tar ikke lang tid å bli kjent med nye Versys, og det merkes fort at sykkelen er til å stole på.

Landskapet åpner seg da vi forlater byen, og det blir mange muligheter til å både dra den lengre på girene, men også la den danse gjennom svingene på veiene rundt vulkanen Etna. Motoren er godt egnet til det meste, og passer resten av sykkelen svært bra. Alle de seks girene sitter som de skal, og clutchen er av den medgjørlige typen.

God komfort
Jeg har sansen for den lille, avstumpede eksospotten som sitter under motorsykkelen.  Den bidrar til å sentralisere vekten, og frigjør dessuten plass. Sitteposisjonen er oppreist, og jeg på knappe 180 cm trives godt i salen mil etter mil.

Fjæringen foran består av en ny 41 mm opp/ned-gaffel fra Showa med trinnløs returjustering (høyre side) og justerbar forspenning (venstre side). Versys har i utgangspunktet lang fjæringsvei, foran oppleves den som vel myk, og den dukker relativt mye ved harde nedbremsinger.

Fabrikkinnstillingene kan imidlertid enkelt justeres. Bak er det en liggende enkeldemper hvor man enkelt kan justere forspenningen ved å vri på den store justeringsskruen. Motorsykkelen svelger ellers alle de ulike underlagene Sicilia har å by på uten å protestere.

Fine bremser   
Bremsene biter godt fra seg. Foran sitter det to 300 mm skiver med nye tostemplede kalipere. Det er også benyttet nytt materiale i bremseklossene for å oppnå et bedre bitt. Bak finner vi en skive på 250 mm (tidligere 220 mm). Den enstemplede kaliperen her er også ny, og det samme er klossene. Ellers har ABS-enheten blitt slanket slik at den opptar mindre plass enn tidligere. Jeg testet selvsagt sykkelens bremse- og ABS-egenskaper, og den stoppet brått, effektivt og kontrollert. Ingen ubehagelige overraskelser her.

Diverse designforbedringer
Bak er rammen forsterket slik at man nå kan kjøre med både originalmonterte sidevesker og toppboks samtidig. Nyttelasten er økt med 30 kilo slik at den totalt kan være 210 kilo. Totalt har nye Versys 650 lagt på seg 7 kilo, og den veier nå 216. Utseendemessig er den av en mer sportslig karakter, og vindegenskapene er forbedret. Salhøyden er redusert med fem millimeter til 840 mm, og bakkeklaringen er redusert med 10 mm til 170 mm. Sammenlignet med forrige versjon er fothvilerne flyttet 15 mm ned og 20 mm fremover. Ellers rommer bensintanken nå 21 liter, som er to liter mer enn hos forgjengeren. 

Man kjenner at man kjører en tosylindret utgave, men Kawasaki har nå montert gummioppheng på motorfestene foran for å redusere vibrasjoner. Det var i det hele tatt lite vibrasjoner å ergre seg over på vår prøvekjøring. Instrumenteringen er oversiktlig og intuitiv. En stor analog turteller stjeler fokuset, mens en multifunkjons LCD-skjerm kan vise forbruk, digitalt speedometer, klokke, kilometerteller og dobbel tripteller. En egen indikator viser når man kjører mest økonomisk. 

De 17-tommers dekkene er forsterket i forhold til forrige utgave, men dimensjonene er de samme. Stylingen på sykkelen er uten tvil blitt mer moderne og mer harmonisk. Den lille vindskjermen er 1,7 ganger større enn på forrige modell, er svært effektiv, og kan dessuten justeres helt uten verktøy.

Et positivt og allsidig bekjentskap
Modellen vi disponerte på denne prøvekjøringen var utstyrt med håndtaksvarmere, ekstralys, sidevesker og den informative girindikatoren – utstyr vi ikke ville vært foruten. Det er glimrende at den også fåes i en A2-tilpasset versjon. For Versys 650 er et positivt bekjentskap som vil være tilstrekkelig for mange motorsyklister. Fargevalget er utvidet, og i tillegg til hvit og svart kan man velge den i en spenstig gul variant. 

Artikkelen sto første gang på trykk i Bike nummer 3 2015.
Tekst: Stig-Roar Martinsen Foto: Kawasaki
 

Pluss:
God og inspirerende motor. Hel­heten gir et svært godt inntrykk.

Minus:
Noe myk fjæring foran.

Kommentarer

#1
2015-04-10 20:19

Ser det står at den har rekketoer, men mener da at den har Parallel Twin?

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.