Siste aktivitet

Kawasaki Ninja 650

Test

Etterfølgeren til populære ER-6F er finslipt, slanket og optimalisert. Bli med på våre første 25 mil. 

Kawasaki har ninjafisert den noe aldrende ER-6F. Det betyr at nykommeren har fått en del elementer som viser at den nå faller inn under Ninja-navnet.

Den ser både hissig og inspirerende ut der den står og venter på meg med sine skarpe linjer. Den spisse og aggressive nesen under den doble frontlykten gir et hint om hva jeg kan forvente meg. 

Tidligere var innstegsmodellene gjerne på rundt 300 kubikk. I følge Kawasaki er dette segmentet nå flyttet til mellom 600 og 700 kubikk. Dermed regner de også nye Ninja 650 som deres innstegsmodell til Ninja-verdenen. Produsenten sikter seg inn mot de som vil downsize, damer, nybegynnere og selvsagt eiere av ER-6F.

20173105101720.jpg?itok=uMiTjUt7

Salhøyden er på lave 790 millimeter, og med et smalt chassis er det svært enkelt å få plantet begge beina godt i bakken. Jeg merker også at det er kort avstand frem til det smale og todelte styret mens jeg legger i vei på de spanske veiene.     

Parallelltwinnen gir fra seg noen små vibrasjoner i salen rundt 6 000 rpm, men uten at det er forstyrrende. En 180 graders veivaksel er på plass for å gjøre motoren myk og medgjørlig. Motoren byr nå på 68 hestekrefter – tre færre enn sin forgjenger. Likevel føles den rapp ettersom ytelsen og følelsen nå er optimalisert for mellomregisteret der den tross alt brukes mest. Den drar lineært og er lavmælt. Det blir en del giring, men det er nesten bare morsomt ettersom girkassen er både lett og presis å bruke. Clutchen er myk som fløyel, og samspillet er en fryd. Motoren er svært samarbeidsvillig, og sammen med lav salhøyde og slureclutch er dette en motorsykkel det er vanskelig å trå feil med. Den er tilgivende overfor førerfeil, og egner seg ypperlig for nybegynnere.

Den Euro 4-godkjente motoren er ifølge papirene mindre tørst, og forbruket er oppgitt til å være 0,43 liter per mil. Den helt nye fagverksrammen i stål veier nå bare 15 kilo. Svingarmen er også ny, langt lettere enn tidligere og veier nå 4,8 kilo, som er en reduksjon med 2,7 kilo. Den kjøreklare vekten på Ninja 650 er på bare 193 kilo – en solid slanking fra ER-6F sine 211 kilo. Det merkes godt under kjøringen at dette er en kvikkstyrt og morsom motorsykkel.

Instrumenteringen er godt integrert. En stor analog turteller kompletteres av digital informasjon, ulike varsellamper og oransje shiftlight, som gir deg et vink om at det er på tide å gire.

Tempoet skrus opp, og den ene svingen avløses av den neste. En forholdsvis kort akselavstand kommer godt med og gjør kursendringene enkle å gjennomføre. Ved aktiv kjøring opplever jeg imidlertid at plassen blir litt i trangeste laget. Den ellers oppreiste kjørestillingen bidrar til at det er noe trøblete å krype skikkelig sammen bak styret. Den lille vindskjermen kan justeres i tre ulike posisjoner, men det krever verktøy og litt tid. Knevinkelen er ellers noe spiss, og eksosanlegget er kort og stopper under motorsykkelen.  

Fjæringen foran er ikke justerbar, og bærer preg av å være oppsatt for en vektklasse lettere enn den jeg befinner meg i. Chassis og fjæring fungerer tilfredsstillende til det aller meste, men blir ved enkelte anledninger litt for utydelig i kommunikasjonen når motorsykkelen presses i svinger hvor underlaget har ujevnheter. Bak sitter det en linkbasert enkeldemper hvor det er mulig å justere forspenningen.

20173105102837.jpg?itok=Gv0TU2oU

Bremsene byr på godt bitt og bra dosering. Det er nok med en finger for at Nissin-kaliperne skal gripe godt tak i de doble skivene foran. ABS-pulsene er tydelige, og sykkelen oppleves som forutsigbar ved harde innbremsinger. For øvrig kan både bremse- og clutchhendlene justeres i fem trinn. Speilene står godt ut fra motorsykkelen, og gir således god oversikt bakover. De er av typen som foldes tilbake dersom de skulle treffe et hinder. Motorsykkelen er ellers utstyrt med nye 17-tommers felger som er skodd med Dunlop Sportmax D214. Dekkene gjør en god jobb, og festet er aldri noe problem under denne prøvekjøringen. Salen fungerer godt og gir ingen tresmak. Som tilleggsutstyr kan du kjøpe deksel for passasjersetet, og da ser motorsykkelen temmelig giftig ut. Baklykten er også av det giftige slaget, og LED-lysene viser en X til dem som måtte befinne seg bak Ninjaen. 

Kawasaki har her tatt frem en god motorsykkel i innstegsmarkedet. Den er enkel i bruk og vil passe svært godt for nybegynnere eller for dem som trenger en lav motorsykkel. Ninja 650 har gitt meg en god dag på jobben som prøvekjører. Som ekstrautstyr kan man velge blant ulike bagasjeløsninger, lås, en større vindskjerm, el-uttak og andre utseendemessige oppgraderinger i tillegg til setedeksel. 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 4 2017
Vil du ha kommende Bike-utgaver rett hjem i postkassa? Opprett abonnement her. 
Tekst: Stig-Roar Martinsen        Foto: Kawasaki
 

Kawasaki Ninja 650

Pris: 119 990 kroner
Garanti: 5 års garanti
Serviceintervall: 1 200 mil
Farger: Svart, grønn, oransje
Motor: R2, 4-takt, væskekjølt
Ventilmekanisme:
4 vent/syl, DOHC
Slagvolum: 649 cm3
Boring/slag: 83/60 mm
Kompresjon: 10,8:1
Maks effekt:
68 hk/8 000 rpm
Maks dreiemoment:
65,7 Nm/6 500 rpm
Drivstoffsystem:
Innsprøytning, 36 mm spjeldhus
Clutch:
Flerplate våt, slureclutch
Antall gir: 6
Kraftoverføring: Kjede
Konstruksjon:
Fagverksramme i stål
Akselavstand: 1 410 mm
Styrevinkel: 24 grader
Forsprang: 100 mm
Fjæring foran:
USD 41 mm, ikke justerbar
Fjæring bak:
Enkeldemper,
justerbar forspenning
Salhøyde: 790  mm
Bremser foran:
To 300 mm,
2-stemplede kalipere
Bremser bak:
220 mm, 1-stemplet kaliper
Hjul foran: 120/70 – 17
Hjul bak: 160/60 – 17
Vekt: 193 kg
Bensintank: 15 liter 

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: