Bild
Neste artikkel
Tankens utforming gir bra støtte ved stående kjøring.

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Test

Ducati sparer ikke på kruttet når de lanserer sin første ordentlige eventyrmodell. Sardinias skiftende veier vil vise om den lever opp til forventingene.

Ducati Multistrada Enduro kompletterer fabrikkens multisykkelkonsept som ble introdusert i 2010. Modellen er selskapets første motorsykkel i det store eventyrsegmentet, som vil fungere optimalt på elendig underlag der veiene nesten mangler helt, eller er av svært dårlig standard. Bak det ferdige produktet finnes det et tusentalls studie- og testtimer.

Ducati vet at konkurransen i segmentet er hardere enn noensinne, og at de bestselgende modellene bidrar sterkt til økonomien. BMW GS 1200 Adventure, KTM 1290 Super Adventure, samt nå også Triumph Tiger Explorer 1200, er utfordrere å ta på alvor. Det samme gjelder merkets trofaste tilhengere - Ducatistene - som verner om produsentens spesielle følelse. Med andre ord kan ingen ting overlates til tilfeldighetene.

Gjennomgangen på morgenen beskriver en offroad-etappe på 80 kilometer, lunsjpause, og så et avsluttende kjørepass på 150 kilometer langs svingete asfaltveier i Sardinias varierende landskap. På denne måten dekker man områdene som sykkelen er tenkt å brukes til. Lunsjen må ses på som et nødvendig onde.

«Urban» senker sykkelen slik at jeg når ned, «Touring» gir asfaltkomfort
Når jeg stiger opp i salen, oppstår problemet med ikke å nå ned med føttene - det samme gjelder alle store adventuremodeller. Jeg tipses om å starte i kjørenivå Urban, som senker sykkelen 20 millimeter og gjør det lettere å nå ned. Herlig. Tenningsnøkkelen havner i brystlommen (keyless-system), og den 1200 kubikk store v-twinnen våkner til live ved å trykke på startknappen.

Gruppen triller i vei til tonene fra den ovale og smale lyddemperen. Kjørenivået endres til Touring for best mulig komfort på asfalten. Ergonomien er avslappet og salen mer av det fastere slaget, uten at den føles for hard av den grunn. Styret sitter på passe avstand og er bredt for god kontroll, samtidig som knærne får god støtte mot tanken.

«Enduro» for gruskjøring
Etter et par kilometer byttes asfalten mot skogsveier av grus. Lederen stopper og oppfordrer oss til å velge det tredje av totalt fire kjørenivåer, Enduro. Sykkelen blir umiddelbart høyere, og nå er det kun tåspissene som når bakken. Effekten på dette nivåer er begrenset til 100 hestekrefter istedenfor de maksimale 160, og ABS-systemet tillater låsing av bakhjulet. Traction controlen tillater både litt hjulspinn og sladd. Tempoet blir umiddelbart høyt, grusveien blir snart en sti, og etter en stund begynner klatringen oppover fjellsiden. Kjøringen er tøff. To av journalistene får problemer og tas ut av Ducatis følgekjørere.

Svært smidig i forhold til størrelsen
Hånterbarheten og balansen imponerer. Multistrada Enduro er til tross for tyngden og størrelsen svært smidig. Ved stående kjøring får du bra støtte fra tanken, og dette gir god kontroll. Motoren leverer kreftene mykt gjennom hele registeret, og girkassen gjør det den skal. Som alltid med Ducati kreves en bestemt fot, men det er ikke noe som forstyrrer. Clutchen er lettbetjent og med bra følelse. Den mattes ikke det minste til tross for flittig bruk ved klatringen oppover.

På toppen av fjellet nyter vi et par sekunder og får igjen pusten foran en milevid utsikt med vakker utsikt før vi setter kursen nedover. Nå får bremsene vise hva de er lagd av. Både ABS-virkningen og følelsen er bra. Bremsene er lettdoserte og betjenes med en finger, og det føles bra i utforbakke.

«Sport» langs svingete kystveier
Ettermiddagens landeveietappe byr på kjøring i høyt tempo langs svingete kystveier. Nå gis det mulighet til å teste det fjerde kjørenivået, Sport, som bekrefter hvor allsidig modellen faktisk er. Multistrada Enduro vegrer seg ikke for endurokjøring, og heller ikke når den presses i sving etter sving på asfalten. Den semiaktive fjæringen jobber effektivt i alle nivåer, og gir god feedback.

Motoren – med sine 160 hestekrefter og dreiemoment på maksimalt 136 Nm – sørger for nok krefter når det trengs. Kreftene leveres mykt og kontrollerbart, selv om den kan føles litt vel hvass i Sportnivået til å være en eventyrsykkel.

Instrumenteringen er stor og tydelig, og skifter farge og opplegg avhengig av hvilket kjørenivå du benytter. Alt betjenes enkelt med en bryter på venstre styrehalvdel.

En svært allsidig motorsykkelmodell
Med solnedgangen i ryggen kommer både inntrykk og slitasje krypende. Multistrada Enduro er en svært allsidig motorsykkel, som skapt for eventyr og lange dagsetapper.

Før jeg sovner, kan jeg ikke la være å reflektere over Ducatis reise i tiårenes løp. Avstanden mellom den gedigne og multikompetente Mulstistrada Enduro og produsentens åttitallsmodeller er milelang.

Krysse kontinenter på en Ducati? Enkelt! Hvem hadde trodd dette i salen på en raslende Paso? 

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 5 2016.
Tekst: Christer Miinin Foto: Ducati 

Ducati Multistrada 1200 Enduro

Pris: fra 265 900 kroner
Farger: Rød, hvit, grå
Motor:
V2, 4-takt, væskekjølt
Ventilmekanisme:
4 vent/syl, DOHC
Slagvolum: 1 198 cm3
Boring/slag: 106/67,9 mm
Kompresjon: 12,5:1
Maks effekt:
160 hk/9 500 rpm
Maks dreiemoment:
136 Nm/7 500 rpm
Drivstoffsystem:
Innsprøytning, Rbw
Clutch:
Flerplate våt slureclutch
Antall gir: 6
Kraftoverføring: Kjede
Konstruksjon:
Fagverksramme av stål
Akselavstand: 1 556 mm
Styrevinkel: 25 grader
Forsprang: 110 mm
Fjæring foran:
USD 48 mm semiaktiv 200 mm
Fjæring bak:
Enkeldemper semiaktiv 200mm
Sal: 870/(850-890) mm,
tre nivåer
Bremser foran:
To 320 mm skiver,
4-stemplede kalipere
Bremser bak:
Enkel 265 mm skive,
2-stemplet kaliper
Hjul foran: 120/70 – 19
Hjul bak: 170/60 – 17
Vekt: 254 kg
Bensintank: 30 liter

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.