Bild
Neste artikkel

Triumph Rocket TFC er her

Nyheter

Triumph Rocket har vært på ryktebørsen en stund etter at bilder fra et større forhandlermøte lekket ut sist høst. Nå er nye Triumph Rocket TFC her.

Triumph Rocket III er kjent for sin brutale, store motor, og det monumentale dreiemomentet. Med sine 2,3 liter har motoren vært den største serieproduserte motoren i en motorsykkel.

Dreiemomentet i Rocket III er 221 Newtonmeter, som er helt tilstrekkelig for å fremkalle hjerteinfarkt hos svake sjeler, eller for at hornene skal vokse ut hos den som har mer offensive gener i kroppen. Den kraftige powercruiseren tiltaler mange på flere måter. 

Nye Rocket TFC, som nå vises offisielt, er en del av Triumphs nye Triumph Factory Custom-serie, der produsenten bare bygger 750 nummererte eksemplarer av sykkelen. 1. mai i år vil den få en nærmere presentasjon med fullstendige spesifikasjoner.

Til forskjell fra den tidligere versjonen har Rocket TFC enkeltsal. Det vi ser er en helt ny motor på 2,5 liter, med en effekt på 180 hestekrefter, og et enda råere dreiemoment på 230 Newtonmeter.
  
Eksosrøret på den nye motoren er bygd som 3-1-2 utgave. Motorsykkelen er konstruert som en solomodell, enkelsalen sitter på en ny rammekonstruksjon, og det samme gjør enkelsvingen – spesialkonstruert for Rocket TFC. Andre nyheter som skiller den fra den forrige versjonen, er at de doble skivene har fått fetere bremser fra Brembo. Siden dette er en ny modell, kommer den med en moderne TFT-skjerm, og dette er en skjerm som allerede finnes på Scrambler. 

Med tanke på måten Triumph bygger motorsykler etter ulike plattformer, ser vi for oss Rocket i det ordinære modellprogrammet etter hvert. 
 
BIKEs sjefredaktør Christer Miinin konstaterer at momentet i Rocket III er mer enn bra nok til å få den opp på bakhjulet.
Triumph har designet flere varianter av salen til Rocket TFC. Det er nok ikke urimelig å anta at det kommer en ny Rocket i modellprogrammet etter hvert.
Den tidligere versjonen manglet verken moment eller sylindervolum.
Forskjellen mellom den nye og gamle versjonen er temmelig stor.

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.