Bild
Neste artikkel

Til Mount Everest på motorsykkel

Nyheter

Svenske Annie Seel er ei eventyrlysten dame, og nå sikter hun høyere enn noensinne. Den svenske rally-prinsessen, som tidligere har kjørt Paris-Dakar, har som mål å nå opp til 6400 meter over havet på Mount Everest med motorsykkel.

Ekspedisjonen består av fem dansker, en nepaleser og svenske Annie. Initativtager er Henning Bitsch, en dansk globetrotter som ofte har reist rundt i Nepal og Tibet. Sammen med Krishna Humagin, en nepaleser som arrangerer eventyrreiser i området, har de organisert motorsykkelturen opp til Base Camp. Turen er beregnet å ta 14 dager, med start 6. august i Katmandu, Nepal. Målet er å nå Base Camp. De første 100 milene til Lhasa er beregnet å ta 4 dager. Veiene, om de kan kalles veier, er ofte svært dårlige. For å tilpasse seg høyden, stopper ekspedisjonen to dager i Lhasa på 3650 m.o.h. Siden fortsetter ekspedisjonen 60 mil til klosteret Rongbuk, verdens høyestliggende kloster på 4900 m.o.h. for å høydeklimatisere seg igjen.
Deretter gjenstår det bare 10 mil til Base Camp 5150 m.o.h. hvor temperaturen ligger rundt 0ºC.

Rekordforsøk
Avhengig av vær og øvrige omstendigheter, kommer to av førerne til å gjøre et forsøk på å nå Advanced Base Camp på 6400 m.o.h. Det finnes for tiden en uoffisiell høyderekord, en japaner har nådd 5250 m.o.h. på motorsykkel. Hvilke av førerne som kommer til å gjøre forsøket blir avgjort i løpet av ekspedisjonen. For å nå Advanced Base Camp trenger førerne surstoffbeholdere og varme klær. Temperaturen vil ligge på -10ºC.

Utfordringer
Verst er selvfølgelig de fysiske påkjenningene som også blir forverret på grunn av den tynne luften. Høydesyke er ikke uvanlig. Vannstrømmer fra smeltende isbreer gjør krysninger av elver vanskelig. Det sammen med upålitelig vær vil gjøre eksedisjonen tøff. Det vil også bli en teknisk utfordring å få alle motorsyklene til å fungere gjennom hele turen, også syklene kan få problemer med den tynne luften og må justeres.

Kommentarer

#1
2011-04-10 10:56

åssen gikk dette egentlig?

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.