Test: Sporttourer-oppgjør

Kan en benytte sportslige motorsykler med rampete karakter på litt lengre turer? Helst i litt raskere tempo enn det vanlig touring byr på. Vi bestemte oss for å se om dette var gjennomførbart et par dager i begynnelsen av april. Selvfølgelig i typisk vær for måneden, med temperaturer like over null og innslag av sol og vind, men for det meste kraftig regn.

Til turkamerater valgte vi motorsykler med karakter, tradisjon og lynne for litt rampekjøring. Disse er dessuten motorsykler med tre ulike motorstørrelser og konsepter: En 800-kubikks V4, en 1000-kubikks rekkefirer, og til slutt en 1200-kubikks tosylindret boksermotor.

Først ut er klassikeren Honda VFR800F, der det fremste kjennetegnet er den fine V4-motoren. Modellen har vært der siden 1986, da den ble lansert som VFR750F med en perlemorhvit lakkering som trollbant dem som så den. Kawasaki  Z1000SX har vært her i noen år, og den henter arven fra streetfighteren Z1000. En populær rampesykkel som mange har trykket til brystet, men som i SX-utførsel ikke helt har fått fart på salgsstatistikken.

Den siste utfordreren er BMW R1200RS. En ny modell fra Bayern med kjøreglede og den velprøvde og fine boksermotoren som lokkemat. Dessuten har den en konvensjonell forgaffel istedenfor Tele- eller Duolever.

Du finner hele testen i Bike nummer 6 som kommer i salg 28. mai. Som abonnent får du bladet
noen dager tidligere.

Abonnement på Bike kan du bestille ved å trykke her!

Annons

Annons

Sist nummer

Annonser