Royal Enfield girer opp med ny 650-motor

Indiske Royal Enfield vet hvordan man bygger robuste tidløse modeller, og er det noen som burde kunne retrosegmentet, så er det denne produsenten.

Til neste sesong lanserer de to i prinsippet helt nye motorsykler, Interceptor og Continental GT. Begge motorsyklene bygger på en stålrammekonstruksjon med doble piggyback-støtdempere bak, og konvensjonell 41-millimeters gaffel foran. De drives også av samme 647 kubikk store luftkjølte parallelltwin, som er helt nyutviklet.

Den har 270-graders tenningsrekkefølge, som gir motoren mer karakter, mens innsprøytningen fra Bosch sørger for at den alltid svarer på gasspådrag. Toppene har fire ventiler per sylinder, og den overliggende kamakselen drives av et kamkjede. En balanseaksel foran veivakselen og en oljekjøler sørger for å holde vibrasjonene og motortemperaturen i sjakk.

Interceptor skiller seg ut fra Continental GT med høyere styre og en litt større tank. Den har også en lang dobbeltsal, men dette er en detalj som også mer sportslige Continental GT kan utstyres med.
 
Royal Enfield Interceptor / Continental GT
Engine
Type
4 stroke, single overhead cam, air-oil cooled, 648 cc parallel twin
Power
47 bhp @ 7100 rpm
Torque
52 Nm @ 4000 rpm
Bore x Stroke
78 mm x 67.8 mm
Compression Ratio
9.5:1
Gearbox
6 speed
Fuel Management
Fuel injection
Ignition
Digital spark ignition – TCI
Dimensions
Rake
24 degrees
Front Wheel
2.50×18”
Rear Wheel
3.50×18”
Total Length
2122 mm
Total Height
1165 mm / 1024 Continental GT
Total Width
789 mm
Ground Clearance
174 mm
Seat Height
804 mm / 790 mm Continental GT
Tank Capacity
13.7 Litres / 12,5 Litres Continental GT
Kerb Weight (no fuel)
202 kg / 190 kg Continental GT
Payload
200 kg