Siste aktivitet

"vidar-14" har svart på foruminnlegget "Mechanic entusiast looking for a garage partner"
Steinar Sandbye, styreleder MCF.

Riktig omlegging av avgifter

Nyheter

Den norske MC-bransjen roser regjeringens grønnere og mer sosiale avgiftspolitikk på lette og mer miljøvennlige motorsykler. Men er samtidig skuffet over at lettelsene tas igjen ved å øke avgiftene for andre motorsykler.

– Motorsykkelimportørenes Forening (MCF) er tilfreds med at regjeringen innfører et grønt avgiftsskifte som stimulerer motorsykkelprodusentene til å lage produkter med lavere utslipp. Vi vet at lett motorsykkel har svært lave utslipp, og disse tohjulingene er et viktig transportmiddel både for ungdom og de som pendler inn til de store byene, uttaler MCF-styrets leder Steinar Sandbye i en pressemelding.

– Det er derfor et viktig bidrag til unge motorsyklister at regjeringen nå foreslår å fjerne stykkavgiften og dermed gjøre de lette motorsyklene avgiftsfrie, understreker han. 

MC er overbeskattet

Men MCF-lederen er ikke like fornøyd med med at regjeringen øker avgiftene for andre motorsykler:
– Det er synd at regjeringen tar igjen alle lettelsene ved å øke avgiftene for andre motorsykler. MC er sterkt overbeskattet ut fra et miljøståsted, og burde hatt samme rettferdige avgiftssystem som for eksempel biler, fortsetter han.  – Men når det først er slik at regjeringen ikke vil gjøre noe med totalnivået på avgiften, er det likevel en riktig innretning å la de lette og de mest miljøvennlige motorsyklene få visse lettelser, selv om det går smertelig utover noen andre produkter og kjøpere, avslutter Sandbye.

Regjeringen foreslår at avgiftsendringen skjer fra 1. juli, noe MCF er glad for.

Bildet er levert av MCF.

Kommentarer

#3
2017-05-12 20:55

Helt enig med jabba at mc burde miljøpremieres mye bedre, og evt med gradering av avgiftene i forhold forbruk og co2 utslipp også for de større syklene.
MCene starter ut med en enormt miljøforsprang på både el- biler og andre biler pga sin lave vekt og dermed mye lavere miljøbelastning pr produsert enhet. Lettmcer med et forbruk ned mot 0.25 l/m og lav årlig kjørelengde øker kanskje dette forspranget til el-bilene år for år.
En generell regel er at volum og antall sylindre + hk øker bensinforbruket proposjonalt.(er litt mer komplisert enn som så)
Belønn mcer med 1-2 sylindre , lavt effekt uttak og moderat volum.
Min 2 sylindrede BMW bruker 0.35 l/m på pen kjøring, mens en blodtrimmet r4 sikkert ligger over 0.6. Dette burde reflekteres i gradert årsavgift og engangsavgift slik som forsikringen graderes i forhold til ulykkesrisiko. Lag et realistisk testregime for forbruk som alle produsentene må gjennomføre og få forbruksdataene på bordet.
Årsavgiften burde være max 25% av snittavgiften for bilene.
Produsentene burde lage miljømappinger til datastyringen i tillegg til rain, road osv.

#2
2017-05-12 14:50

Hva med avgifter på el-mc?

#1
2017-05-12 09:11

Vi ser her at forhandlerleddet, som vanlig må en si, ikke har sine kunders interesser som mål. De stadige konfliktene mellom forhandleres jakt etter måter å flå kundene på er skamløs. MCF er en oppkonstuert gruppering som har seg selv som mål, og prøver å sminke grise med svadaprat.

Dersom ikke alle skal kjøre A1og A2 mc, vil totalen bli mer avgift i statskassen.

Regjeringens "lettelser" er alltid en "omsnakking" for å dekke over avgiftsøkninger som vil ramme de fleste.

Når det vurderes CO2 pr km, må en også ta en levetidsvurdering om det skal bli riktig. Det er få mc som går mer enn 6000 km pr år. De sliter mye mindre på vegbanen. Vi må få fradrag for lav vekt, og liten slitasje på veien.

Slik det er her, vil det først bli ilagt avgift basert på fremtidig bruk, ved CO2 avgiften.

I tillegg kommer bruksavgiftene i bensinen, og så kommer det garantert nye bruksavgifter før året er omme.

Jeg har sagt det før, vær forsiktig med hva du ønsker deg.

Det kunne vært fritak for engangsavgifter i sin helhet opp til 300 ccm, uansett effekt. Og så kunne vi beholde det gamle som tross alt har gitt oss en mc stand som er enestående i europeisk målestokk.

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: