Bild
Neste artikkel

Márquez med seier nummer 11

MotoGP

Marc Màrquez tok innersvingen på Jorge Lorenzo og vant helgens MotoGP-runde på Silverstone. Etter en fantastisk fight med Lorenzo kunne den regjerende mesteren atter en gang klyve helt øverst på pallen.

Jorge Lorenzo knep starten, med Màrquez like bak. Duoen ble derfra og et stykke utover i løpet fulgt av først og fremst Andrea Dovizioso og mannen som startet sitt løp nummer 246 i den ypperste klassen, Valentino Rossi. Samt Dani Pedrosa som kjempet seg opp etter en heller dårlig start. Aleix Espargaro var også lenge med, men falt etterhert av. 

Det virket en stund som om vi skulle få servert en kamp mellom fem førere, men det hele endte med to heftige fighter;
Kampen om tredjeplassen mellom Rossi, Pedrosa og Dovi, og selvfølgelig den om seieren, Lorenzo mot Màrquez.

Lorenzo virket å styre løpet i front. Akkurat som han liker. Men like bak lå en seiershungrig Màrquez. Sikkert fortsatt skuffet etter årets første løp utenfor pallen forrige runde.
På runde 14 smatt Màrquez forbi, men Lorenzo kom seg raskt over sjokket og nektet å gi opp.
Noe som viste seg å være smart, i og med at Màrquez stadig viste tegn på å slite med dekkene. Det gikk rimelig sideveis gjennom det meste av svingene, og det slapp både foran og bak.
Det hele kuliminerte med noen fantastiske sisterunder hvor Lorenzo kom seg forbi to ganger, etter misser av Màrquez.
Men den regjerende mesteren er ikke en som gir ved hverken dører eller svinger, og gjennomførte et par rimelig tøffe forbikjøringer. Lorenzo kan nok studere Honda-lakk på sin Yamaha etter kåpekontakten...


I mål var Marc Màrquez 0.732 foran, og kunne inkassere seier nummer 11 denne sesongen. Han er dermed den første siden Rossi i 2005 som har vunnet 11 MotoGP-seiere på en sesong.
Tredjeplassen gikk til Valentino Rossi, hele 8.5 sekunder etter. En plassering som sikkert uansett smaker, med tanke på fighten han hadde med Pedrosa og Dovizioso.   

1. Marc Marquez ESP Repsol Honda Team (RC213V) 40m 51.835s
2. Jorge Lorenzo ESP Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 40m 52.567s
3. Valentino Rossi ITA Movistar Yamaha MotoGP (YZR-M1) 41m 0.354s
4. Dani Pedrosa ESP Repsol Honda Team (RC213V) 41m 0.529s
5. Andrea Dovizioso ITA Ducati Team (Desmosedici) 41m 1.073s
6. Pol Espargaro ESP Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1)* 41m 16.581s
7. Stefan Bradl GER LCR Honda MotoGP (RC213V) 41m 18.552s
8. Andrea Iannone ITA Pramac Racing (Desmosedici) 41m 18.745s
9. Aleix Espargaro ESP NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 41m 25.290s
10. Scott Redding GBR Go&Fun Honda Gresini (RCV1000R)* 41m 30.929s
11. Yonny Hernandez COL Pramac Racing (Desmosedici) 41m 32.090s
12. Cal Crutchlow GBR Ducati Team (Desmosedici) 41m 34.862s
13. Karel Abraham CZE Cardion AB Motoracing (RCV1000R) 41m 44.080s
14. Hiroshi Aoyama JPN Drive M7 Aspar (RCV1000R) 41m 50.816s
15. Alex De Angelis RSM NGM Forward Racing (Forward Yamaha) 41m 50.999s
16. Leon Camier GBR Drive M7 Aspar (RCV1000R) 41m 57.515s
17. Michael Laverty GBR Paul Bird Motorsport (PBM-ART) 42m 2.774s
18. Danilo Petrucci ITA IodaRacing Project (ART) 42m 8.669s
19. Hector Barbera ESP Avintia Racing (Avintia) 42m 8.739s
20. Mike Di Meglio FRA Avintia Racing (Avintia)* 42m 26.774s
21. Broc Parkes AUS Paul Bird Motorsport (PBM-ART)* 42m 30.277s
22. Bradley Smith GBR Monster Yamaha Tech 3 (YZR-M1) +1 lap 
Alvaro Bautista ESP Go&Fun Honda Gresini (RC213V) DNF
  
 

Kommentarer

#2
2014-09-01 01:09

Tja... Jeg syns jLo åpnet døren akkurat nok til at MM måtte prøve. Harde forbikjøringer på begge i grunn, men ikke FOR hard spør du meg. Ikke værre enn Iannone`s forbikjøringer på MM forrige løp. :)

#3
2014-09-01 06:19

forbikjøringene hans er jo ikke tøffe i det hele tatt i firhold til hva de var for to tre år siden :) et av de beste løpa i år!

#5
2014-09-01 13:54

Tja... Slik jeg ser det så hadde jLo gitt akkurat nok plass til at MM lå på innsiden av jLo allerede i inngangen av svingen. Med andre ord var jLo på tur å svinge inn mot sporet som han allerede hadde gitt bort og måtte korrigere litt.

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.