Bild
Neste artikkel

Kunsten å overleve

CHRISTERS KJØRESKOLE

En tankevekker for ubeskyttede motorsyklister blant stålmonstre, rekkverk og stressede idioter.

Motorsykkelkjøring handler om frihetsfølelse, men også totalt nærvær i det du gjør. Det fine med motorsykler er at de tar all din oppmerksomhet, og til gjengjeld får du mengder tilbake i form av glede, følelse og eufori. Så lenge du har alt fokuset på kjøringen, har du svært gode sjanser til å overleve, uansett hvilken type kjøring du bedriver.

Ikke hør på musikk når du kjører, siden dette er et moment som ikke fungerer ved aktiv kjøring, der alle sanser bør være i beredskap. Dette blir et forstyrrende moment som stjeler en god del av den viktige oppmerksomheten du trenger for å takle alle faremomenter i trafikken.

Og mobilavhengigheten kan du bare glemme helt. Til tross for bluetooth, handsfree og hva de måtte hete, skal det være forbud mot dette forstyrrende elementet når du kjører på to hjul. Om argumentet er at du må være tilgjengelig 24/7, er underlagt denne vesle, utrivelige greia og ikke kan slå av og nyte engang når du kjører sykkel – ja, da er det virkelig ille.

Når vi har kommet så langt og du har innsett at det bare er du og sykkelen som gjelder, har du kommet et godt stykke når det gjelder mobilisering for overlevelse i trafikken. 

All konsentrasjon trengs virkelig når du triller ut på veiene for å bakse med alle typer førere. Det er yrkesjåfører, gubber med hatt, elendige førere uansett kjønn, ferierende som bare kjører bil i ferien, og gjerne med en campingvogn bak. For ikke å snakke om alt annet pakk vi motorsyklister burde klare oss uten. Men dessverre har de også rett til å synes der ute og prøve å ta livet av oss, som oftest ubevisst. Alt dette må du kunne verge deg mot hvert eneste øyeblikk.

På din favorittvei, som du kjenner godt, har du sikkert lært deg hvordan en normal situasjon ser ut trafikkmessig, og hvor alle farer lurer. Der er det lettere å forberede seg på det unormale og la tankene fortelle deg at normalbildet ikke stemmer. Har du fullt fokus, oppfatter du dette og tilpasser deg til den rådende situasjonen. Skulle du imidlertid prate i telefonen eller høre på musikk, går du garantert glipp av informasjonen som formidles, og risikoen øker dramatisk.

Når du kjører i ukjente trakter og ikke kan veien og trafikkintensiteten, bør du gå over i krigermodus. Vri om bryteren i hjernen til alle andre er idioter. Det viktigste aspektet du bør ta med deg, er å gå ut fra at ingen ser deg. Tenker du på denne måten, øker sjansene betydelig for å overleve. Glem at bilen lenger fremme på sideveien og som skal svinge ut på din vei, har sett deg. Forbered deg på at dette ikke er tilfellet og vær beredt til å vike eller bremse.

Ved kjøring i storbytrafikken med ekstrem trafikktetthet er det virkelig viktig å være våken, siden det råder fullt kaos rundt deg, og farene lurer overalt. Biler som vingler, kjører rykkete, stadig vekk bytter fil uten å bruke blinklys, og ikke minst alle uoppmerksomme Facebook-lesende telefonslaver. Målet ditt er alltid å sørge for å ha et bevegelig blikk og lese av mønsteret foran deg, og ikke ligge rett bak noen bil. Heller mer til siden slik at du kan vike unna om det blir full stopp rett foran deg. Det er ikke sikkert at du engang skal bremse hardt, da lastebilføreren bak deg kanskje nettopp fikk en sms som tok oppmerksomheten hans vekk fra veien. 

Vær aktiv hele tiden. Dette gjør deg til en våken og bedre motorsyklist.   

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 8 2017.

Ønsker du å få Bike direkte hjem i din postkasse? Her kan du enkelt opprette abonnement

 

Kommentarer

#1
2018-01-13 00:01

Innlegget tas bort av innsender, da det lett kan føre til en negativ diskusjon om viktig tema.

#2
2018-01-12 14:57

Joda - problemet er bare at skal man ha 100% oppmerksomhet på kjøringa så bør det gå litt unna - men å overbevise myndighetene om dette er vanskelig har det vist seg...

#3
2018-01-12 19:49

Argumentet der fart fører til høyere sikkerhet blir dessverre ""drept" av statistikk og endringer i trafikkbildet.

Tyskland har vært forbildet for tanken i flere generasjoner. Nå er det under 25% av veinettet som har fri fart, og det er hovedsaklig strekninger med dårligst standard og veidekke.

Farten er relativ til veien og trafikken. Vi kan tillate oss å gi gass, fordi de andre stort sett følger et felles regelverk. Fildeling går greit så lenge andre gir plass.

En kan prøve seg på "fri trafikk" i India der alle tolker regelverket på sin måte. Innrømmer at jeg ikke har vært der selv, men forholder meg til andres fortellinger.

Uansett hvor høy fartsgrensen settes, vil noen kjøre + moms....

Ser gjerne færre særfartsgrenser, og gjerne mer 90-100.... Men må innrømme at 80 km/t holder stort sett greit på det meste av det norske veinettet. Misbruk av lave grenser er det vi sliter mest med, etter min mening.

På motorveiene kunne det godt vært belastningsavhengige dynamiske grenser mellom 100 og 130.

#4
2018-01-12 19:51

Slettet, kom dobbelt.

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.