Siste aktivitet

"dvs64" har svart på foruminnlegget "Honda CB 125 Twin Cafe Racer Prosjekt"

Halv avgift?

Nyheter

Etter 20 års kamp fikk NMCU gjennomslag for halv årsavgift for motorsykler i 2003. I 2018-budsjettet foreslås en økning til 1993 kroner per år – 443 kroner mer enn halv avgift for bil.

NMCU har tatt utgangspunkt i gjennomsnittet for avgiften for bil, 3103 kroner, og delt denne på 2, altså 1550 kroner. Regjeringen har nå foreslått å øke trafikkforsikringsavgiften på MC til 1993 kroner per år, og dermed blir det en forskjell på hele 443 kroner ned til halv avgift for bil.

Argumentene som førte til halv avgift i 2003 var:

  • En motorsykkel er bare i bruk halve året.
  • En motorsykkel har lav vekt og to smale hjul, og forårsaker derfor vesentlig mindre slitasje på veinettet enn en personbil.
  • En motorsykkel har i gjennomsnitt lavere bensinforbruk enn en personbil, hvilket betyr mindre miljøskadelige utslipp.
  • Stimulering til økt bruk av motorsykkel som personlig, motorisert transportmiddel kan bidra til å løse fremkommelighets- og parkeringsproblemene i de store byene.

​NMCU har kontaktet statssekretær i Finansdepartementet, Jørgen Næsje, for å få en forklaring, og spørsmålet er om de kan vurdere forslaget i Statsbudsjettet på nytt. 

Svaret er: Omleggingen av årsavgiften til trafikkforsikringsavgift innebærer også en stor lettelse for bil og MC, fordi man fremover skal betale avgift bare for den tiden man har kjøretøyet registrert. Samlet innebærer det en lettelse på 600 mill. kroner. Vi har lagt frem budsjettet for 2018, og det ligger nå til behandling i Stortinget. Det kommer normalt ikke endringsforslag på initiativ fra regjeringspartiene om ytterligere lettelser i avgifter. Hvis dette blir et krav fra KrF eller Venstre, vil våre forhandlere vurdere det. Men jeg tar med meg innspillet til vurdering av 2019-budsjettet.



NMCU lover på sin hjemmeside å følge saken nøye fremover.

Kommentarer

#1
2017-10-18 12:55

Dagens mc har ikke mindre forbruk enn en bil. Min mc bruker rundt 0.65 i snitt og bilen såvidt litt over halvliteren. Nå kan vi levere inn skiltene og få fradrag for "ikke bruk" siden årsavgiften nå innkreves pr måned.

De ønsker IKKE å oppmuntre til mer bruk av motoriserte tohjulinger som fremkomstmiddel i byene, eller andre steder.

Da er de viktigste momentene borte .

Gjerne halv avgift, men heller få tilbake den gamle engangsavgiften. Den nye er drepende.

Vet ikke om jeg ville gidde å gå til kamp for en femhundrelapp når "min" mc steg med rundt 40.000 med de nye miljøtilpassede avgiftene. Må huske at moms kommer på toppen av avgiftene...

Støtter NMCU i sitt arbeid. Men på dette punktet får jeg "drit og dra" innstilling.

Siden totalavgiften til Staten skal være lik, vil vi snart se en forskyvning av innslagspunktet for å sikre totalpakken. Scootere og lettvektere uten avgift må finansieres av de større. Og å gi letter til upopulære modeller, vil måtte betales av de populære. Dette er ren barneskole matematikk.

At en modell ingen vil ha får lav avgift er spill for galleriet når de ettertraktede må betale gildet. Syntes det gamle fungerte helt fint, fordelingsmessig, når det ikke var snakk om å redusere samlede avgifter totalt.

Logg inn eller opprett en konto for å skrive kommentarer

Gratis nyhetsbrev!

Les våre nyhetsbrev for ikke å gå glipp av viktige hendelser. E-postadressen din er alt som trengs.

Du kan når som helst velge ikke å ta imot flere nyhetsbrev, og e-postadressen din selges selvfølgelig ikke videre til andre.

Avslutt Abonner på vårt nyhetsbrev: