Bild
Neste artikkel
SP-utgaven på enda en kvalitetstur.

Garage: Stig-Roars MT-10 SP

GARAGE

Stig-Roar rapporterer om hvordan fjorårssesongen med MT-10 SP var. Den råbarkede fighteren fortjener en kjærlighetserklæring.

Yamahaen har vært gjennom mange solskinnsdager i løpet av denne sesongen. Den har riktignok fått mye garasje- og alenetid når været har vært av det våte slaget. Dermed har det nesten bare blitt kosekjøring på nøye utvalgte veier. Som du kanskje har lest tidligere, lot jeg meg friste av bedre instrumentering, ny mapping, flere kjørenivåer, og ikke minst det semiaktive demperoppsettet i denne SP-­utgaven.

Totalpakken har innfridd, og ettersom fleksibiliteten er såpass stor når det gjelder innstillingsmuligheter, har det å finne sine ­preferanser vært godt mulig. Dermed har det vært et problemfritt motorsykkelhold for min del. Garasjemekking har det dermed blitt svært lite av. I tillegg til ordinær service hos forhandler, har motorsykkelen bare fått litt kjedespray, pene ord, og så klart kjærlig vask. 

Etter at myndighetene la om avgiftene ­i 2017, gikk MT-10 opp flere titusener i pris på grunn av sine utslipp. Jeg kan bekrefte at tanken tømmes vel fort, og at bensinstasjonene nyter godt av denne modellen. Jeg kan også bekrefte at dette er en maskin man bør kjøre alene på. Passasjeren vil mistrives på grunn av høyt monterte fothvilere og ingen steder å holde seg fast. 

Når det gjelder bagasje, har jeg valgt å ikke sette på noen form for vesker. Dette er en modell som jeg synes skal være fri for slikt, selv om det selvsagt er upraktisk. Til mitt bruk ­denne sesongen har det vært tilstrekkelig med en vanntett ryggsekk. Barracuda fra SW-­Motech rommer 25 liter og har polstret laptop-lomme. Roll-top-lukkingen på toppen fungerer godt, og alle reimene kan ellers justeres slik at sekken merkes minst mulig. Sekken festes med både bryst- og midjebånd foran, og sitter veldig godt under kjøring. Kjekt å få med seg fotoutstyr, lommebok og annet i tillegg til ­datamaskinen. Og en så fleksibel sekk til en prislapp på 1 099 kroner bør være en no-brainer. 

Motorens snerr, forsterket gjennom ­Arrow-potta, quickshifterens fortreffelighet og det stabile chassiset – sammen med de ursterke kreftene – har gitt mange gode minner som vil varme langt utover vinteren.

Artikkelen sto første gang på trykk i BIKE nummer 10 2017.

Hei!

Vi har forståelse for at du bruker adblocker, men håper at du kan deaktivere den for vårt nettsted. Annonser er en forutsetning for at vi skal kunne fortsette å drive Bike.no.